عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: روش جدید بیوپسی غدد لنفاوی زیر بغل راهی موثر و کم عارضه برای شناسایی میزان پیشرفت سرطان پستان است.
 
دکتر نسرین السادات علوی متخصص جراحی در گفتگو با خبر نگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران پیرامون موضوع بیوپسی غدد لنفاوی اظهار داشت: سرطان پستان یکی از بیماری های شایع در بین زنان است، که لزوم توجه به روش های درمانی صحیح و به موقع برای بهبود کیفیت زندگی وافزایش طول عمر بیماران بسیار ضروری است.
دکتر علوی با ذکر این موضوع که یکی از مهمترین نواحی درگیر در سرطان پستان غدد لنفاوی زیر بغل است ادامه داد: پزشک معالج موظف است پس از اطلاع از ابتلا بیمار به این نوع سرطان هرچه سریعتر نواحی درگیر را شناسایی و آن قسمت ها را از بدن خارج نماید.
 
وی با اشاره به این مطلب که انجام بیوپسی غدد لنفاوی زیر بغل برای تمامی افرادی که در جهت درمان سرطان پستان تحت عمل جراحی قرار می گیرند امری ضروری است تصریح کرد: نمونه برداری از غدد لنفاوی با دو هدف انجام می شود، اول شناسایی میزان درگیری این غدد با سرطان پستان وخارج ساختن غدد لنفاوی درگیر برای کنترل بیماری وسپس درمان های تکمیلی برای جلوگیری از عود بیماری که بر اساس درجه بیماری انجام می شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی افزود: برداشتن غدد لنفاوی هم به درمان سرطان پستان کمک می کند و هم برای پی بردن به مرحله بیماری و تصمیم گیری برای انجام درمان های تکمیلی به موقع موثر است.
  این متخصص جراحی پستان بیان داشت: تا حدود 15 سال پیش هر فردی که به  سرطان پستان مبتلا می شد حداقل 10 تا 15 عدد از غدد لنفاوی زیربغل وی برداشته می شد تا نمونه برداری انجام گیرد. که این امر باعث ایجاد درد در ناحیه زیربغل و تورم دست بعد از عمل جراحی می شد. با رویکرد کاهش عوارض در چند سال اخیر سعی شده که در حد امکان انجام این کار با روشی محدود تر انجام شود.
 وی با اشاره به این مطلب که روش جدید علامتگذاری غدد لنفاوی در حدود 15 سال است که در دنیا، و حدود پنج سال است که در ایران آغاز شده است گفت: در مراکز درمانی و آموزشی استان ها و به خصوص در تهران این روش به شکل کاملاً علمی در حال انجام است.
دکتر علوی با بیان این مطلب که نمونه برداری از غدد لنفاوی زیر بغل از اهمیت خاصی برخوردار است افزود: در روش جدید با علامتگذاری اولین غده لنفاوی زیر بغل که لنف مربوط به سینه را تخلیه می کند، غده لنفاوی نگهبان مشخص می شود و میزان درگیری آن با سرطان بررسی می شود اگر این غده درگیر نباشد بقیه غدد زیربغل حفظ شده تا از تورم دست و دردهای ناحیه زیر بغل جلوگیری شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی ادامه داد: نحوه علامتگذاری این غده لنفاوی با یک ماده رنگی یا داروی رادیواکتیو خیلی ضعیف که کنار محل عمل یا قبل از عمل جراحی تزریق می شود مشخص شده و ممکن است بعد از آن اسکن انجام گیرد که در این روش اولین غده لنفاوی مربوط به سینه شناسایی می شود.
 وی بااشاره به این مطلب که غدد لنفاوی مربوط به سینه بین پستان و دست مشترک هستند تصریح کرد: این غدد هم لنف دست را تخلیه می کنند و هم لنف سینه را و اگر از روش قدیمی در جراحی استفاده شود و غدد لنفاوی مربوط به دست تخلیه شود مشکل تورم دست را برای بیمار به همراه دارد. زیرا گره های لنفی زیر بغل که وظیفه تخلیه مایع لنف دست را به عهده دارند، خارج می شوند.
وی افزایش سطح آگاهی جامعه را در خصوص این بیماری از نکات مثبت برای شناسایی بیماران در مراحل اولیه عنوان کرد و اظهار داشت: اگربانوان در زمانی مراجعه کنند که غدد لنفاوی زیر بغلشان درگیر نشده و بیماری پیشرفت زیادی نداشته باشد، پاسخ آن ها به روش های درمانی موفقیت آمیزتر است.
دکتر علوی با اشاره به این مطلب که هرچه بیماران زودتر مراجعه کنند عمل جراحی سبک ترو موفق تری خواهند داشت، خاطرنشان کرد: روشهای جدید از جمله علامت گذاری عدد لنفاوی فقط در بیمارانی کاربرد دارند که به محض اطلاع از بیماری سریع مراجعه کنند و زمان طلائی برای درمان درست را از دست ندهند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ- دکتر نسرین السادات علوی
www.seemorgh.com/health
منبع : جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - jdtums.ac.ir