زیبایی پوست
زیبایی پوست امروزه دیگر فقط دغدغه خانم ها نیست. آقایاین نیز به زیبایی پوست خود اهمیت می دهند.

خوراکی های مفید برای پوست

فقط با خوردن غذای سالم می توانید پوست درخشان تری داشته باشید.همه ما شنیده ایم که شما درواقع آنچه هستید که می خورید.شاید این جمله به نظر کلیشه ای باشد. اما وقتی به صورت مداوم غذهای سالم می خورید، ظاهر شما درخشان خواهد شد.

تخم مرغ
تخم مرغ

تخم مرغ منبع لوتئین است که به هیدراته ماندن و سفت ماندن پوست کمک می کند. همچنین باعث افزایش روغن های طبیعی در پوست شده و پوست تان را درخشان می کند، پس با شروع روزتان با املت سبزیجات حس تازگی به پوست تان ببخشید، یا به جای پروتئین های پرچرب از تخم مرغ در ساندویچ تان استفاده کنید.

انبه
انبه

انبه سرشار از بتاکاروتن است که به ترمیم خود به خودی پوست کمک می کند و سبب نرم ماندن پوست و حتی تاخیر در بروز چین و چروک می شود. ضمن این که، انبه غنی از ویتامین A است که از سلول ها محافظت کرده و به بازسازی آن ها کمک می کند. زمانی که فصل انبه تمام می شود می توانید همین تاثیرات را از کدو حلوایی زمستانی و سیب زمینی شیرین ( هر دو غنی از کربوهیدرات هستند) و همین طور هویج، طالبی و زردآلو دریافت کنید.

دانه های آفتابگردان
دانه های آفتابگردان

آجیل و دانه ها به طور یکسان سرشار از ویتامین E هستند که به محافظت از سلول های بدن مان کمک کرده و پوست مان را درخشان می کنند. به علاوه، ویتامین E با پایین آمدن خطر بیماری های قلبی مرتبط است، دانه های آفتابگردان را روی سالاد یا سوپ بریزید، تفت دهید یا به عنوان میان وعده ای مقوی برای سلامت تان مصرف نمایید.

توت فرنگی
توت فرنگی

این توت فرنگی های زیبا سرشار از ویتامین مفید برای شما یا همان ویتامین C و فلاونوئید است، هر دوی این ها برای سلامت و محافظت از پوست ضروری هستند. بهترین قسمت آن چیست؟ حتی اگر فصل توت فرنگی هم نباشد، می توانید این مواد مغذی را از توت فرنگی های یخ زده هم بدست بیاورید و از اثر نرم کنندگی آن ها در تمام سال روی پوست تان لذت ببرید.

صدف
صدف

روی یکی دیگر از مواد معدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که می تواند از سلول های پوستی در دراز مدت محافظت کند. خوشبختانه،  روی در انواع صدف ها و میگوها و صدف های دو کفه ای یافت می شود. نکته خوب این خوراکی ها در این است که کالری پایینی دارند و منبعی عالی برای پروتئین خالص هستند.

** خوردن صدف در دین اسلام جایز نیست.

قارچ
قارچ

قارچ حاوی سلنیوم، ماده معدنی مهمی است که پوست مان را از آسیب های خورشیدی محافظت می کند. می توانید از قارچ به جای گوشت قرمز پرچرب استفاده کنید، یا قارچ خام و تقت داده را در سالادها استفاده نمایید.

سبزیجات با برگ سبز
سبزیجات با برگ سبز

این نیروگاه های سبز سرشار از کراوتن، لوتئین و زاکسنتین هستند که در کنار هم از پوست تان محافظت کرده و سلول های پوستی را هیدراته نگه داشته و از آسیب های پوستی جلوگیری می کنند. می توانید از آن ها در اسموتی یا سالاد استفاده کنید، آن ها را سرخ کرده یا حتی به جای میان وعده استفاده کنید مثل چیپس کلم کیل.

فلفل دلمه
فلفل دلمه

مصرف منظم این سبزی غنی از ویتامین C به طور طبیعی کلاژن بدن تان را بهبود می بخشد، در نتیجه به سفت شدن و جوان تر دیده شدن پوست تان کمک می کند. پاداش: ویتامین C همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کند، بنابراین برش های فلفل دلمه را به سالاد و ساندویچ تان اضافه کنید و با این کار از ابتلا به سرماخوردگی هم جلوگیری نمایید.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی

به گفته دکتر راجانی کاتا (Rajani Katta) متخصص پوست در هوستون، گوجه فرنگی دارای لیکوپن است، رنگدانه طبیعی ای که در پوست دیده می شود. با این که نمی تواند جایگزین ضد آفتاب شود، ولی این آنتی اکسیدان می تواند در دراز مدت از شما در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و رادیکال های آزاد مضر را خنثی کند.

سالمون
سالمون

دکتر تامارا ملتون (Tara Melton) توضیح می دهد، این ماهی مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا3 دارد که، به کاهش التهاب کمک می کند و می تواند روی ظاهر پوست تاثیر بگذارد. مواد مغذی ای مانند ویتامین D و آنتی اکسیدان ها می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش داده، آکنه و آکنه روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی است که عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی)، در واقع این بیماری آکنه نیست) را بهبود ببخشند.

کیوی
کیوی

یکی از مهم ترین وظایف ویتامین C تولید کلاژن است، پروتئینی که مسئول حالت کشسانی پوست تان است. به گفته دکتر لورت پلوچ (Lauren Ploch) متخصص پوست در نیواورلئان، با بالا رفتن سن میزان کلاژن پوست کاهش پیدا کرده و سبب ایجاد چین و چروک می شود، ولی کیوی با ویتامین C بالایی که دارد می تواند 141 درصد میزان مورد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کرده و با این اثر مقابله کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : غذاهای مفید و مضر برای پوست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای هر نوع پوست جوش دار, چرب و خشک کدام است؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ