وقتی شیرینی و استرس پوست را خراب می کند! بر اساس داستان واقعی
 عوامل مختلفی می توانند بر روی پوست ما تاثیر گذار باشند، دو عامل مهم که در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرند، استرس و قند هستند

قند بر روی پوست چه تاثیری دارد؟

کلوچه، نوشابه و شکلات – تنها بخشی از خوراکی های پرقند هستند. این خوراکی ها خوشمزه و اعتیاد آور هستند. همه ی ما می دانیم که قند روی وزن ما تاثیر دارد، اما آیا می دانستید مصرف قند باعث می شود پیرتر به نظر برسیم؟ امروز ارتباط بین مصرف قند و پوست شما را بررسی می کنیم.

داستانی در ارتباط با قند و پوست

قبل از هر چیزی قصد دارم یک مسئله را با شما در میان بگذارم. پوست خودم بهترین مثال در مورد تاثیر مصرف قند بر روی پوست است. طی 15 ماه گذشته من 22 کیلو گرم وزن کم کرده ام. 

تقریبا خوب می خوردم اما از نوشیدن نوشابه ی قندی و غذاهای فرآوری شده خودداری می کردم. به علاوه هر هفته چندین ساعت ورزش می کردم. گرچه بدن من در سوخت و ساز بدن تنبل است و کم کردن وزن نیز پس از تولد دو کودک کاملا برایم سخت بود.

در سنگین ترین حالت دارای وزنی معادل 90 کیلو بودم. 15 ماه پیش استفاده از غلات و شکر را خیلی کم تر کردم، چرا که با مصرف آنها دچار مشکل گوارشی می شدم با وجود اینکه هیچ بیماری نداشتم. پزشکم معتقد بود که من پرخور هستم، بنابراین تصمیم گرفتم غلات را از رژیم خود حذف کنم.

برای کم کردن وزن خود، قاطعانه مصرف قند و شکر را کنار گذاشتم. حذف غلات زیاد سخت نبود. خواندن برچسب ها و اجتناب از قندنیز خود داستان دیگری بود، چرا که قند در همه چیز پیدا می شود، از پاستا و نان گرفته تا غلات و غذاهای رژیمی. یکی از غذاهای مورد استفاده ی من ماست بود.

دو هفته ی اول برایم خیلی سخت بود، گرچه پس از آن احساس متفاوتی داشتم – بعداز ظهرها دیگر دچار گرسنگی و سردرد نمی شدم. علاوه بر اینکه 3 سایز کوچک شده و انرژی بیشتری را در خود احساس می کردم، متوجه تغییر فوق العاده ای در پوست خود شدم. 

اعتراف می کنم که خودم متوجه این تغییر نشدم تا اینکه اطرافیانم به من گفتند که پوستم جوانتر به نظر می رسد. در واقع پوستم روشن تر شده بود و استفاده از کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب برایم کافی بود. البته که من از هیچ کدام از روش های مراقبت پوست استفاده نکردم و فقط رژیم غذایی خود را تغییر دادم. با گذشت زمان، پوست من حتی بهتر می شد. بخشی که تغییر آن خیلی به چشم می آید، اطراف چشمانم است. 

اکنون قصد دارم با استفاده از تصویر خودم تفاوت را به شما نشان دهم. تصویر سمت چپ در مارس 2009 و تصویر سمت چپ در دو هفته ی اخیر، در جولای 2014 گرفته شده است. در تصویر سمت چپ 5 سال و 3 ماه پیرتر شده ام. در طی این مدت هیچ درمانی روی پوستم انجام نشد و تصویر نیز روتوش نشد. پوستم بهتر شده و خطوط اطراف چشمم نیز به شدت کم شده اند. دلیل این تغییر چشم گیر هم حذف قند از رژیم غذایی ام بوده است. 

sugarsides-1024x512.jpg

قند سلول های پوستی را از بین می برد

اجازه بدهید نگاهی به علم مربوط به این موضوع داشته باشیم. قند زیاد ارتباط مستقیم با التهاب و گلیکوزیله شدن دارد. هر دو فرایند تاثیر منفی روی پوست دارند. 

التهاب بر اثر مصرف قند

اعتقاد بر این است که التهاب یکی از دلایل اصلی پیری است. متخصصان معتقدند که قند در خون سطح سیتوکین ها (cytokine) را افزایش می دهد که پیام آوران التهاب هستند. قند بیشتر در خون، باعث التهاب بیشتری می شود. 

گلیکاشن یا گلیکاسیون glication

گلیکاشن* باعث می شود که شما پیرتر به نظر برسید. طبق نظرات دکتر نیکلاس پریکن " وقتی قند خون به سرعت بالا می رود، فقند می تواند خود را در فرایندی به نام گلیکاشن به کلاژن بچسباند و پوست سفت و انعطاف تاپذیر می شود. از دست دادن این ویژگی در پوست باعث به وجود آمدن چروک های عمیق در پوست شده و شخص پیرتر به نظر می رسد. 

علاوه بر همه ی اینها، علمی وجود دارد که این دیدگاه را پشتیبانی کرده و بیان می کند مصرف قند باعث پیری زودرس برای پوست می شود. 

گلیکاشن یا گلیکاسیون glication: فرآیندی است كه در اثر وجود گلوكز اضافی در الیاف پوست ایجاد می شود. این مقدار اضافی یک واکنش داخلی را ایجاد می کند که در آن مولکول های قند به پروتئین های کلاژن و الاستین می چسبند ، که به طور معمول به پوست را محکم و لطیف می کند.

ترکیباتی برای مبارزه با تاثیرات قند بر روی پوست

ترکیباتی وجود دارند که به بازسازی اثرات گلیکاشن و نابودی بیشتر سلول های پوستی کمک می کنند. انتخاب محصولات ضد پیری با این ترکیبات، ممکن است همان چیزی باشد که پوست شما احتیاج دارد – و نه به ترکیبات قندی. 

  • مبارزه با تورم با آلفا لیپوئیک اسید: بسیاری از مکمل های غذایی حاوی این اسید می باشند که به خاطر توانایی خود در مبارزه با تورم شناخته شده است. پزشک مطرح درمان طبیعی  و نویسنده و بنیانگذار مرکز آریزونا در پزشکی جامع، تا مدت ها طرفدار استفاده از آلفا لیپوئیک اسید در مبارزه با تورم بوده است. 

  • آنتی اکسیدان های خانگی ،مانند چای سبز، هنگامی که سنتز کلاژن را پیش می برند، به طور خیلی مشخصی فرایند گلیکاشن را متوقف می کنند. انتخاب محصولات مراقبتی پوست که با چای سبز فرموله شده اند، می توانند در مبارزه با فرایند گلیکاشن موثر بوده و نشانه های پیری را که در نتیجه ی استفاده از ثند به وجود آمده اند، به حداقل خود برسانند. 

حالا نظرتان چیست؟ آیا آماده هستید تا با قند خداحافظی کنید؟ آیا قبلا قند و شکر را از رژیم خود حذف کرده اید؟ از شنیدن داستان شما در این رابطه خوشحال خواهیم شد. 

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان

بیشتر بدانید : پوست خود را با خوردن شیرینی و تخمه زیاد خراب خواهید کرد

بیشتر بدانید : تاثیر دیابت بر پوست

بیشتر بدانید : مصرف قند زیاد با بدن شما چه می کند؟

تاثیر مخرب استرس بر روی پوست

استرس می تواند پوست را خراب کند. همه می دانند که استرس عوارضی بر روی سلامت و تندرستی شما دارد. 

چگونه استرس می تواند تاثیر بدی بر روی پوست داشته باشد؟

  1. اضطراب می تواند باعث افزایش خون، حمله ی قلبی، آسم و افزایش وزن شود. آیا می دانستید علاوه بر اینها می تواند شدیدا ظاهر شما را نیز تغییر دهد؟

  2. خیلی ناگهانی در صورت بی عیب شما جوش ها و یا چروک هایی ظاهر می شوند. تا جایی که ممکن است باید این اضطراب را کنترل کنید و یا به متخصص مراجعه کنید. اگر امکان هیچ کدام از اینها برایتان میسر نبود، می توانید در کلاس های یوگا شرکت کنید و یا با درمان spa (آب گرم) ادامه دهید. 

  3. متخصصان پوست این تغییرات ناگهانی پوست را با عنوان جوش های استرسی می شناسند. 

  4. آیا تاکنون مشاهده کرده اید صورت کسی به طور غیرعادی قرمز و برافروخته باشد؟ روزاسه (rosacea) یک عارضه ی پوستی است که به خاطر اضطراب به وجود می آید. اضطراب باعث افزایش هورمون ها و به علاوه عارضه های شدید پوستی از جمله التهاب، جوش، پسوریازیس، روزاسه و چین و چروک می شود. 

  5. اضطراب باعث تشدید تولید چربی های پوست(sebum) و به علاوه افزایش تولید آدرنالین در بدن می شود. در نتیجه هورمون ها خون را از پوست دور کرده و به سمت ماهیچه ها می برد تا آنها را برای مدیریت وضعیت اورژانسی آماده کند. به هرحال تداوم این شرایط برای یک مدت باعث تولید بیش از حد آدرنالین و در نتیجه ایجاد یک صورت رنگ پریده و کم خون شود. بنابراین بهتر است در اولین فرصت به مشاور مراجعه کنید. 

  6. اضطراب مزمن باعث سفت شدن عضلات می شود که این امر خون رسانی به پوست را مختل می کند. این مسئله نیز باعث ایجاد یک پوست رنگ پریده و خسته می شود. بنابراین سعی کنید به نوعی سازگاری در ویژگی های گیاهان و داروها برسید و درخشندگی را به پوست خود بازگردانید. 

بیشتر بدانید : استرس چه تاثیری بر صورت می گذارد؟

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر پوست صورت، واقعیت یا شایعه؟

بیشتر بدانید : عوارض استرس و اضطراب بر سلامت پوست چیست

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: webmd