پس از آن که برای اولین بار پروفسور "پل نوگیه" فرانسوی در سال 1950 آریکولوتراپی را کشف کرد چینی‌ها، ادعا کردند که طب سوزنی گوش در چین باستان هم رواج داشته است.
    
پس از آن که برای اولین بار پروفسور "پل نوگیه" فرانسوی در سال 1950 آریکولوتراپی را کشف کرد چینی‌ها، ادعا کردند که طب سوزنی گوش در چین باستان هم رواج داشته اما تا آن زمان مخفی مانده بوده است. معتقدند که چینی‌ها پس از آنکه در ژورنال طب سوزنی آلمان در باره آن مقاله‌ای خواندند این ادعا را کردند. در هر صورت، طب سوزنی گوش سنتی چینی امروزه تفاوت زیادی با آریکولوتراپی غربی دارد که بعد از پروفسور نوگیه توسط آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها رشد و تکامل حیرت‌انگیزی یافت و اکنون یکی از موثرترین روش‌های طب سوزنی است. در آریکولوتراپی، طب مدرن غربی با روش‌های طب سوزنی و انرژی‌درمانی تلفیق شده و طبی را به وجود آورده است که قادر به درمان معجزه‌آسای بسیاری از بیماری‌های مزمن و به اصطلاح "غیر قابل درمان" می‌باشد، مثل آلرژی‌ها و آسم و رماتیسم.

"میکرو سیستم" اساس درک این طب است. میکروسیستم‌ها مثل تصاویر کوچکی از بدن شما هستند که در قسمت‌های مختلفی از بدن شما قرار دارند. عده‌ی کمی هستند که چیزی راجع به "رفلکسولوژی" نشنیده باشند، که عبارت است از فشار دادن نقاط خاصی از کف پا برای درمان بیماری‌ها. یک مثالش این است که اگر شانه‌ی شما درد بکند، با فشردن نقطه‌ی شانه در کف پا شما احساس بهبودی می‌کنید. میکروسیستم‌های دیگری در صورت، کتف، چشم‌ها (که اساس آیریدولوژی است)، لب‌ها، سینه و شکم، پاها، کف دست و پشت وجود دارند.

از نظر بالینی، ما به سیستم‌های دقیق‌تر بیشتر علاقمندیم و برای این است که از میکرو سیستم های گوش و کف دست برای درمان بیشتر استفاده می‌کنیم. میکروسیستم گوش، که اسم دیگرش آریکولوتراپی است، بیش از بقیه و بیش از همه جا در آلمان و سپس در فرانسه مطالعه شده است. در آمریکا این طب زیاد به کار نمی‌رود.

با استفاده از گوش ما می‌توانیم تقریباً به تمامی نقاط آناتومیک بدن و نیز قسمت‌های مختلف مغز، نخاع و هسته‌های اعصاب مرکزی و محیطی دست یابیم. آریکولوتراپی به طرزی باور نکردنی برای کنترل درد و همین طور متعادل کردن سطح هورمون‌ها و نوروترانسمیترها در بدن و مغز موثر است. برای بسیاری از ناراحتی‌های زندگی آریکولوتراپی پاسخ ساده و غیر تهاجمی ایست. میکرو سیستم گوش می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌هائی که روش درمان شناخته شده‌ای در طب غربی ندارند راهی برای کاهش موثر علائم و افزایش روز به روز کیفیت زندگی باشد.

طب سوزنی کُره ای دست نیز میکرو سیستمی است که در کلینیک‌های هالیوود استفاده می‌شود به خاطر موفقیتی که در کنترل کردن درد و به خصوص درد عضلانی-استخوانی داشته است. تحریک بدون سوزن نقاط میکروسیستم‌ها هم ممکن است. ما لیزرهای قابل دیدن و غیر قابل دیدن، لیزرهای رنگی، و گلوله‌های طلا و نقره را به کار می‌بریم. پزشکان و پرستارانی که قادر نیستند سوزن را به کار ببرند می‌توانند بیاموزند که به وسیله‌ی فشار انگشت از این نقاط استفاده کنند بدون این که در طب سوزنی آموزش دیده باشند، چون این روش کاملاً بی خطر، غیر تهاجمی و قابل تکرار است. امکان آزار دادن بیمار وجود ندارد. اگر نقطه‌ی اشتباهی تحریک شود هیچ اتفاقی نمی‌افتد جز اثر نکردن درمان. تنها نقاطی که بیمار به تحریک شدن آنها نیاز دارد واکنشی در بدن او ایجاد می‌کنند. تنها نقاطی که تحریک می‌شوند نقاطی اند که به بیماری ارتباط دارند، و تنها نقاطی هم که کار می‌کنند همان نقاط اند!

آریکولوتراپی به عنوان یک درمان ترکیبی به وسیله‌ی کایروپراکتیکر‌ها، ناتوروپاتیست‌ها، مدیکال دکترها، دندان پزشکان، متخصصان بیهوشی و غیره به کار میرود.

 
تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر رویا زارع
 www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
اسپلیلیوتراپی یا غار درمانی!!
 آیا به راحتی هیپنوتیزم می‌شوید؟
 شیاتسو
کایروپرکتیک(1)
از بدن خود انرژی بگیرید!!