چه این روش را جوان سازی صورت بنامیم، یا پوست کشی با طب سوزنی یا طب سوزنی زیبائی، هدف برطرف کردن چروک‌ها و تنش عضلاتی است که....
 

ترجمه‌ی بخشی از مقاله ای در نیویورک تایمز

جین بکر، یک آهنگ ساز و پیانیست تک نواز، جشن تولد پنجاه سالگی اش را در مطب متخصص پوست با دادن 1500 دلار برای تزریق شات های بوتوکس جشن گرفت. اما سه ماه بعد، اثر ضد چروک دارو از بین رفت. بنابراین جین به یک معجون کمتر مصنوعی رو آورد: طب سوزنی صورت
 مثل بسیاری از زنان دیگری که طب سوزنی را در جستجوی زیبائی امتحان کرده اند، خانم بکر امیدوار بود که سوزن زدن به صورتش ارزان تر و دیر پا تر از تزریق های جشن تولدش باشد. خانم بکر که حالا 53 ساله است با ده جلسه شروع کرد که پنج هفته طول کشید (هزار دلار)، و از آن موقع ماهی یک بار برای جلسات نگهدارنده مراجعه میکند (جلسه ای صد و پنج دلار(.
او می‌گوید که طب سوزنی تجارت و معامله نیست، اما از راه های دیگری سود می‌رساند. خانم بکر می‌گوید "من واقعاً تفاوتی را در صورتم می‌بینم، صورتم جوان تر، صاف تر، روشن تر و سفت تر (با پوستی کشیده شده) به نظر می‌رسد." او به استیون سونمور، یک متخصص طب سوزنی در مینیاپولیس مراجعه می‌کند. اولین کسانی که این درمان را پذیرفتند، مثل خانم بکر، یک به اصطلاح پوست کشی با طب سوزنی را تجربه کردند. بعد، پیش از این که جایزه ی آکادمی 2005 به این درمان تعلق بگیرد، یک گروه از متخصصان طب سوزنی صورت در لوس آنجلس شروع به کار کردند، و اولین مراجعان به این گروه شانس این را داشتند که شاهد تغییر آشکاری در پوست خود باشند.
اکنون، به لطف روش های مارکتینگ، طب سوزنی زیبائی توجه عده‌ی بیشتری از جمعیت چین و چروک‌دار را جلب کرده است. برخورد کل‌نگر این روش، به خصوص برای زنانی اعمال می‌شود که مایلند نشانه‌های پیری را در خود کند کنند، اما نمی‌خواهند تحت عمل جراحی قرار بگیرند یا این که مواد شیمیائی به پوست‌شان تزریق شود. 

چه آن را جوان سازی صورت بنامیم، یا پوست کشی با طب سوزنی یا طب سوزنی زیبائی، هدف برطرف کردن چروک‌ها و تنش عضلاتی است که خطوط بد‌نمای صورت را به وجود می‌آورند، و همچنین از بین بردن مسائل سیستمیکی که مانعی بین شما و یک پوست درخشان هستند. درست مثل طب سوزنی سنتی، قرار دادن سوزن‌ها در نقاط طب سوزنی انرژی‌های طبیعی بدن- به نام "چی"- را تحریک می‌کند، اما فایده‌های اضافی نیز دارد. 

با وجود این که تأثیر طب سوزنی زیبائی را به راحتی می‌شود دید، این که این روش موثر است یا نه را طب غربی هنوز ثابت نکرده است. بعضی مطالعات راندوم و کنترل شده نشان داده‌اند که طب سوزنی یک درمان فرعی موثر برای فشار خون، دردهای مزمن، سر‌دردها و دردهای پشت است. اما هیچ تحقیق سازمان یافته‌ای نشان نداده که طب سوزنی چروک‌ها را کاهش میدهد. با این همه، در سال‌های اخیر یک صنعت اختصاصی سوزن زدن برای جوان سازی پوست رشد کرده است 

مارتا لوکاس که یک متخصص طب سوزنی است و به تأسیس سیستم "می-زن" Mei Zen در سال 2003 کمک کرده است می‌گوید "در سراسر کشور علاقه‌ی همگانی افزایش یافته است". او در سال در یک دوجین سمینار آموزشی درس میدهد. می‌گوید "لوس آنجلس تا حالا همیشه بزرگ ترین بازار بوده است. اما حالا مردم از غرب میانه هم برای اطلاع گرفتن از این موضوع تلفن می‌کنند." 

پزشکانی که این روش زیبائی طب سوزنی به نام "می-زن"(به چینی یعنی "مردم زیبا") را به کار می‌برند خدمات خود را در 16 ایالت آمریکا در دسترس قرار داده اند. 

ماری الیزابت ویکفیلد، یک متخصص طب سوزنی که سرپرست تیم زیبائی مراسم اسکار سال 2005 (برای زیبا سازی هنرپیشگانی که در این مراسم شرکت کردند) بود، بیش از 2000 استاد را در 40 ایالت با تکنیک های خودش آموزش داده است، که عبارت است از طب سوزنی زیبائیِ سازنده‌ی پوست. امسال تا این تاریخ او تقریباً 1200 پزشک را آموزش داده و بیش از 100 پزشک را در سال 2001 . او می‌گوید "قرن‌‌هاست که طب سنتی چینی سلامتی و زیبائی مردم را افزایش داده است. اما حالا ما آن را به سطح دیگری رسانده ایم." 

قسمتی از این اقبال مرهون بازاریابی درست است: سمینارهای ماهانه‌ی خانم لوکاس شامل تصویرهای موثر قبل و بعد از انجام دادن این روش است، و برقرار کردن ارتباط های مفید با متخصصان پوست هم کمک کننده بوده است. او حتی تی شرت هائی سفارش داده که رویش نوشته شده "طب سوزنی زیبائی کار می‌کند". نیم دوجین زن که برای نوشتن این مقاله با آنها مصاحبه شد گفتند که در مورد خودشان شاهد کاهش پف و از بین رفتن کیسه های زیر چشم و صاف شدن خطوط صورت بوده اند. 

دکتر ریچارد جی گلوگاو که پروفسور یک کلینیک تخصصی پوست در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو است، گفت این تغییرات کاملاً ممکن هستند. "واضح است که مردم معمولاً کلی تنش عضلانی در صورتشان دارند که آن ها را اخمو و پر چین و چروک می‌کند، برداشت من از این مسئله این است که این روش عضلات صورت را ریلکس می‌کند." پروفسور گلوگاو معتقد نیست که بر اساس گفته‌ی پزشکان طب سوزنی، این روش می‌تواند کلاژن را افزایش دهد.

از دیدگاه طب سنتی چینی، طب سوزنی زیبائی کل انرژی (Qi) و خون را در بدن متعادل کرده و جریان خون را به صورت و گردن افزایش می‌دهد. از دیدگاه پزشکی غربی، سوزن‌ها به پوست میکرو تراما وارد می‌کنند. این باعث میشود که بدن فیبروبلاست ها را به منطقه بفرستد، که سببب تحریک ساخته شدن کلاژن و الاستین می‌گردد. ممکن است این دلیل الاستیک‌تر و نرم‌تر شدن پوست شما و افزایش تُن آن باشد، و این که پوست تان شروع به کشیده شدن می‌کند

 طب سوزنی زیبائی: پوست کشی بدون چاقوی جراح
با وجود تمایل به چند سال جوان تر شدن، اینکه اجازه بدهید چاقوی جراح به صورت تان نزدیک شود زیاد خوشایند نیست. طب سوزنی زیبائی به عنوان یک راه حل غیر جراحی میتواند درخشش تر و تازه‌ای در صورت ایجاد کرده و خط های امضای پیری را از آن حذف کند. مهم‌تر این که این درمان روی علل زمینه‌ای پیری اثر میکند نه اینکه مثل روش‌های تهاجمی فقط علائم را از بین ببرد و به این ترتیب علل زمینه‌ای را ماسکه کند
اخیراً این طب توجه زیاد رسانه‌ها را برانگیخته است. "آیریش تایمز" (از ایرلند) اخیراً نوشته که این درمان "یک جانشین عملی با کفایت برای جراحی زیبائی است و اثرات آن بسیار عمیق تر از این است که فقط ظاهر را بهبود ببخشد." این درمان قابل توجه می‌تواند 5 تا 15 سال صورت را جوان کند.
این روش تاریخچه‌ای دارد که به بیش از 800 سال پیش، به دوران سلسله‌ی سان در چین برمی‌گردد، زمانی که امپراطریس و زنان صیغه‌ای امپراطور از آن برای حفظ جوانی شان استفاده می‌کردند.
چرا این روش باستانی امروزه این همه محبوب شده است؟ یکی از برجسته ترین متخصصان طب سوزنی دنیا، ویرجینیا دوران، نقش مهمی در شناساندن این درمان به فرهنگ مدرن غربی داشته است. پروتکل درمانی او در اصلی ترین شبکه های خبری تلویزیونی آمریکا نمود داشته، لیست های انتظار در نیویورک و لوس آنجلس اغلب وقت های بالای یک ساله به بیماران داده‌اند و نام‌های افراد ثروتمند و معروف در این لیست دیده میشود. (چنان که گزارش شده: مادونا، گیونت پالترو و شر- روزنامه  تلگراف 13/8/2004)
 پس این روش چگونه کار میکند؟ یک تعداد سوزن به باریکی مو با مهارت در نقاط اصلی طب سوزنی قرار داده شده و دستکاری میشوند تا جریان خون و انرژی را به آن نقاط زیاد کنند. این انرژی یا "نیروی کششی" (lift force) گفته میشود که پروسه های ذاتی شفا بخش خود بدن را تنظیم کرده و در ناحیه‌ی صورت آن را تقویت می‌کنند. دست اندرکاران طب سوزنی زیبائی می‌گویند این روش نتایج قابل اندازه‌گیری را تنها پس از تعداد کمی جلسه‌ی درمانی بروز میدهد، خطوط نازکتر را از بین برده و چروک‌های عمیق‌تر را صافتر می‌کند. کیسه‌های زیر چشمان برطرف شده، پلک های آویزان صاف می‌شوند، پف‌ها و فرورفتگی‌های زیر چشم تخت می‌شوند. سایر فایده‌های طولانی مدت عبارت‌اند از افزایش رطوبت و نرمی و الاستیسیته (قابلیت ارتجاعی) پوست، فعال شدن تولید کلاژن، بهتر شدن تُن عضلانی و صاف شدن خط آرواره، کوچک شدن پرزهای پوست و تنظیم تعادل هورمونی
 یک برنامه‌ی درمانی کامل شامل یک سری 12 جلسه‌ای است. پس از اولین دوره‌ی درمانی، جلسات نگهدارندهی با فواصل بیشتر می‌توانند نتایج را برای چند سال حفظ کنند. آیا درمان درد دارد؟ خب خیلی کمتر از آنکه ممکن است فکرش را بکنید. یک ابرو برداشتن ساده می‌تواند بیشتر درد داشته باشد از این که ده تا سوزن به پوست وارد شود. این درمان بسیار ساده تر از رفتن زیر چاقوی جراحیست با بیهوشی و بیدار شدن با یک صورت پر از بانداژ و کبودی. بر خلاف تزریق مواد شیمیائی که بالقوه برای پوست مضراند، طب سوزنی زیبائی تنها عارضه اش احساس سلامتی و سرحال بودن است
 اما حمایت علمی از روش جوان سازی با طب سوزنی چیست؟ در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اخیر، کشف کرد که در 300 نفر مورد مطالعه بیش از 90 درصد بهبودی قابل توجهی را پس از یک دوره درمان نشان داده اند. 
نقطه ضعف بسیاری از روش های زیبائی این است که آنها تقریباً هیچ کاری با وضع سلامتی زمینه‌ای مشتری‌شان ندارند. طب سوزنی معتقد است که صورت آئینه‌ی سلامتی بدن است و زیبائی درونی با زیبائی بیرونی نسبت مستقیم دارد، و به همین دلیل نتایج آن بیشتر از سایر روش‌ها دوام می‌آورد.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر رویا زارعی
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
ارتباط شگفت انگیز گروه خونی شما با رژیم غذایی!؟
آیا رقصیدن بیماریست؟!
روشی طبیعی برای دستیابی به آرامش
راز شگفت انگیز آب حیات
رنگ درمانی‌