عوارض حجامت و فصد خودسرانه
استفاده بی مورد و بی رویه از فصد و حجامت، ممکن است باعث آسیب بیمار و عوارض جدی و غلبه بیماری در فرد شود

حوریه محمدی کناری، دستیار تخصصی طب سنتی اظهار داشت: فصد در استفراغ خون (خارج کردن مواد زائد از بدن) قوی‌تر از زالو و حجامت و همچنین زالو قوی‌تر از حجامت است، ولی این به این معنی نیست که می‌توان فصد و یا زالو را جایگزین حجامت کرد.

به گفته وی چون موادی که داخل بدن سیال و در حرکت هستند به خودی خود، از موضعی به موضع دیگر نمی توانند حرکت کنند. در این صورت باید به طبیعت بدن، برای دفع این مواد کمک کرد.

این دستیار تخصصی طب سنتی افزود: وقتی که طبیعت "ماده" (مواد زائد) را به ظاهر و اعضای ضعیف سوق داده باشد, طبیب باید حجامت را برای بیمار انجام دهد تا خون را از آن جانب که طبیعت میل داده, دفع کند تا طبیعت از اصلاح حال بدن عاجز نشود.

محمدی اضافه کرد: هرچند فصد نیز خون ظاهر بدن را می‌تواند دفع کند، ولی در این صورت باید ماده از ظاهر به باطن کشیده شده و از عروق دفع شود که این کار ضد فعل طبیعت و خلاف مقتضای بدن است.

وی بیان داشت: طبق گفته جالینوس، در جایی که طبیعت هوشمند بدن، دردی را ایجاد می‌کند، در آن جا مواد مضری انباشته می‌شود, چنانچه طبیعت قادر به خنثی کردن مواد زائد نباشد, وظیفه پزشک است که به کمک تیغ زدن آن نقطه را باز کند و به کمک بیمار بشتابد.

این دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد: با وجود خواص درمانی فصد و حجامت، همانگونه که در صورت وجود ضرورت خونگیری، اگر طبیب از انجام آن امتناع ورزد ممکن است باعث ضرر بیمار و عدم تأثیر سایر تدابیر شود، استفاده بی مورد و بی رویه فصد و حجامت نیز چون از استفراغات قوی است (استفراغ در طب سنتی به معنی خارج کردن مواد زائد از بدن است) و ممکن است باعث آسیب بیمار و عوارض جدی و غلبه بیماری در فرد شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafaonline.ir