بالا آوردن صفرا نشانه چیست ؟
استفراغ صفراوی یک تجربه آزار دهنده برای افرادی است که به آن مبتلا شده اند. استفراغ صفراوی رنگ زرد مایل به سبزی دارد و باعث می شود طعم ترشی در دهان فرد به جا بماند

بالا آوردن صفرا

بالا آوردن صفرا دلایل متعددی دارد اما عمده ترین دلیل آن این است که معده خالی باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل استفراغ صفراوی و روش های درمان آن ها و هم چنین اقدامات لازم در صورت ابتلا آشنا نماییم.


صفرا چیست؟

صفرا به معنی رنگ زرد و نیز به معنی زرد آب است. طعم آن تلخ و دارای املاح معدنی است، هرگاه در مجاورت هوا واقع شود تغییر رنگ می دهد و سبز رنگ می شود. گاه در بدن ته نشین می گردد و تولید سنگ صفرا می كند . این ماده در موقع وارد شدن غذا به معده ترشح می شود و در كیسه صفرا رویهم جمع می شود و پس از ورود غذا در معده روی آن ریخته می شود و عمل پانكراس وكار روده ها را تسهیل می كند هر گاه مجرای صفرا بسته شود، صفرا به وسیله كبد داخل خون شده و تولید بیماری یرقان می كند. علائم جمع شدن صفرا در معده، قی و زردی چشم و تلخی دهان و خشكی و درشتی زبان و عطش زیاد و ضعف اشتها به غذا می باشد.


علل و درمان استفراغ صفراوی

معده خالی

یکی از شایع ترین دلایل برای استفراغ صفراوی این است که معده شما خالی می باشد و هیچ چیز دیگری برای بالا آوردن باقی نمانده است. معمولا هیچ چیز نگران کننده ای در این مورد وجود ندارد و این مشکل به خودی خود رفع می شود.

راه حل: زنجبیل یک ماده طبیعی است که می تواند به آرام شدن دستگاه گوارش و کاهش حملات استفراغ کمک کند. زنجبیل به آرامش معده کمک می کند، زیرا حاوی خواص ضد التهابی بسیاری است و ثابت شده است که به کاهش تهوع و تعداد دفعات استفراغ کمک می کند. با رنده کردن ۱ تا ۲ اینچ از ریشه زنجبیل در یک فنجان آب جوش می توانید یک چای زنجبیل تهیه کنید. از نوشیدن جرعه های کوچک شروع کنید تا معده آرام یابد و استفراغ متوقف گردد.

نکته: . بالا آوردن صفرا در زنان باردار بسیار معمول است به دلیل این که استفراغ های متعدد، معده آن ها را خالی می کند.


انسداد روده

انسداد روده می تواند از ورود غذا به روده کوچک جلوگیری کند و باعث شود شما استفراغ صفراوی زرد مایل به سبز داشته باشید. انسداد روده می تواند ناشی از یبوست، فتق، بیماری التهابی روده، بیماری کرون، و یا یک تومور باشد. علاوه بر استفراغ صفراوی، انسداد روده می تواند باعث نفخ، درد معده، یبوست، یا اسهال شود.

راه حل: در صورت داشتن انسداد روده به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا اگر این بیماری درمان نشود می تواند منجر به قطع جریان خون به روده شده که می تواند عوارضی در پی داشته باشد. اکثر انسدادهای روده نیاز به درمان در بیمارستان دارد.

نکته: برای نوزادان و کودکان نوپا استفراغ صفراوی به دلیل انسداد روده شایع است. اگر متوجه شدید که رنگ استفراغ کودک شما سبز یا زرد است، بلافاصله به دنبال کمک های پزشکی باشید.


رفلکس صفرا

اگر شما رفلاکس صفرا داشته باشید، ممکن است مایع زرد مایل به سبز (صفرا) استفراغ کنید. پزشکان ریفلاکس صفرا را به عنوان یک بیماری ناتوان کننده که با درد شکم، استفراغ صفراوی، و کاهش وزن همراه است می شناسند. ریفلاکس صفرا هنگامی رخ می دهد که صفرا از کیسه صفرا به معده نشت می کند و سپس راه خود را به داخل مری پیدا می کند. نتیجه این موضوع احساس سوزش و درد در قفسه سینه ، تهوع و استفراغ صفراوی می باشد.


درمان های موثر برای کاهش رفلاکس صفرا

متخصص گوارش دکتر دانیل سیفریم می گوید که نشانه های ریفلاکس صفرا و رفلکس اسید مشابه است و می تواند به طور مشابه درمان شود. او می گوید که “هر چیزی که می تواند ریفلاکس اسیدی را کاهش دهد می تواند ریفلاکس صفرا را نیز کاهش دهد.” نوشیدن ۱/۴ فنجان آب آلوئه ورا ۳۰ دقیقه قبل از مصرف غذا برای کاهش ریفلاکس صفرا و جلوگیری از استفراغ صفراوی موثر می باشد.


آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیاری است که می تواند به تسکین علائم ریفلاکس کمک کند. در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که شربت آلوئه ورا به کاهش سوزش سر دل، نفخ، آروغ زدن، استفراغ، و اسید معده در افرادی که ریفلاکس معده به مری (GERD) دارند، که یک شکل جدی تر از رفلاکس اسید می باشد، کمک می کند.

بیشتر بدانید : آب آلوئه ورا و خواص و مضرات نوشیدن آن برای سلامتی


جوش شیرین

جوش شیرین به دلیل کمک به خنثی سازی اسید در معده موثر است. یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از غذا بنوشید تا سبب کاهش نشانه های ریفلاکس صفرا و رفلکس اسید شود.

بیشتر بدانید : جوش شیرین و این همه فایده ؟

تشخیص ریفلاکس صفرا از ریفلاکس اسید معده

تشخیص ریفلاکس صفرا از ریفلاکس اسید معده سخت است، زیرا علائم هر دو یکسان است و ممکن است به طور همزمان رخ دهند.

بیشتر بدانید : رفلاکس معده | علت رفلاکس معده و درمان آن

علائم ریفلاکس صفرا عبارتند از:

  • درد بالای شکم که می تواند شدید باشد.
  • سوزش سر دل مکرر: احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه که گاهی به طرف گلو پیش می رود و با احساس مزه اسیدی (ترشی) در دهان همراه است.
  • حالت تهوع
  • استفراغ مایع زرد مایل به سبز (صفرا)
  • گاهی اوقات سرفه یا گرفتگی صدا
  • کاهش وزن 


اسهال و استفراغ (آنفلوآنزای معده)

ورم معده و روده، وقتی معده شما به علت یک عفونت باکتریایی یا ویروسی تحریک و ملتهب می شود، اتفاق می افتد. این بیماری گاهی اوقات به نام آنفلوانزای معده نامیده می شود و باعث حملات اسهال و استفراغ می گردد. شما می توانید آنفلوانزای معده را از کسی است که با روتاویروس، نورو ویروس و یا با خوردن مواد غذایی آلوده، مبتلا شده است، بگیرید. هم چنین، عفونت های باکتریایی مانند اشرشیا کولی و سالمونلا می توانند موجب استفراغ و اسهال شوند. اگر استفراغ شما ادامه یابد و تمامی محتویات معده شما  خالی شود، شما شروع به بالا آوردن استفراغ زرد مایل به سبز می کنید که صفرا می باشد.

راه حل: برای متوقف کردن بالا آوردن و جلوگیری از استفراغ صفراوی، شما می توانید کپسول روغن نعناع مصرف کنید که معده را آرام می کند و رفلکس استفراغ را متوقف خواهد کرد. مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع می تواند فرکانس و شدت استفراغ را کاهش دهد.

بیشتر بدانید : آنفولانزای معده از علت تا درمان

مسمومیت

مسمومیت غذایی نیز می تواند سبب حملات شدید استفراغ شود که می تواند منجر به بالا آوردن صفرا شود.

راه حل: شما می توانید چای زنجبیل را برای جلوگیری از تهوع، استفراغ، و سایر علائم مسمومیت غذایی امتحان کنید. از طرف دیگر، شما می توانید یک تکه زنجبیل را جویده و اجازه دهید آب آن وارد معده شما گردد تا به جلوگیری از استفراغ کمک کند.


الکل بیش از حد

افراد در صورت نوشیدن نوشیدنی الکلی در صبح، صفرای زرد رنگ بالا می آورند. الکل بیش از حد می تواند بدن شما را مسموم کند و بدن با استفراغ از شر این موضوع خلاص می شود. الکل بیش از حد در سیستم گوارشی شما موجب تحریک معده می شود که منجر به استفراغ، و دیگر علائم کلاسیک نوشیدن بیش از حد الکل می گردد. هیچ راهی برای سرعت بخشیدن به مدت زمانی که الکل در سیستم گوارشی شما باقی می ماند، وجود ندارد و تلاش برای استفراغ کردن، بدن شما را سریع تر از شر الکل خلاص نمی کند.

راه حل: تنها راه برای جلوگیری از عواقب بیش از حد مصرف الکل، عدم مصرف الکل بخصوص با شکم خالی می باشد. در ضمن مصرف زیاد الکل شایع ترین علت آسیب کبدی می باشد، بنابراین بسیار مهم است که از نشانه های اولیه آسیب کبدی آگاه باشید.


سندرم استفراغ گردشی

سندرم استفراغ گردشی (CVS) یک بیماری نادر است که باعث می شود،  فرد دوره های عود تهوع و استفراغ شدید را تجربه کند. پزشکان دقیقا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سندرم استفراغ گردشی می گردد، اما محققان در سازمان ملی بیماری های نادر معتقدند که این بیماری با سیگنال های غیر طبیعی که مغز به روده می فرستد، مرتبط است. سندرم استفراغ چرخه ای باعث دوره های استفراغ مداوم می شود و هنگامی که محتویات معده به طور کامل خالی شود، یک فرد می تواند بالا آوردن صفرای سبز یا زرد، سرفه یا تنگی نفس خشک، تب و کمبود انرژی را تجربه کند.

راه حل: زمانی که دوره استفراغ شروع می شود، فرد در رختخواب در یک اتاق تاریک و ساکت باقی بماند. هم چنین مهم است که آب به اندازه کافی بنوشیم تا رطوبت بدن در سطح درستی باقی بماند و پس از توقف استفراغ، خوردن یک رژیم غذایی عادی را از سر بگیریم.


استفراغ سیاه صفرا

برخی از دلایلی که یک فرد می تواند صفرای سیاه استفراغ کند، خونریزی در دستگاه گوارش، زخم گوارشی، و یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری می باشد.

راه حل:  اگر متوجه شدید که مایع سیاه رنگی بالا می آورید، شما باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.


سایر عواملی که می توانند سبب استفراغ صفراوی شوند:

  • اگر شما یک عمل بای پس معده داشته اید، شما ممکن است استفراغ صفراوی داشته باشید. عمل جراحی معده، هم چنین می تواند سبب ریفلاکس صفرا در بسیاری از افراد شود.
  • یکی دیگر از علل ریفلاکس صفرا که باعث استفراغ صفراوی است داشتن زخم معده می باشد. زخم های گوارشی با عملکرد دریچه پیلور تداخل دارند، و صفرا می تواند به معده نفوذ کند.
  • افرادی که کیسه صفرای خود را برداشته اند نیز ممکن است از حملات استفراغ صفراوی رنج ببرند زیرا آن ها به طور کلی بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به ریفلاکس صفرا هستند.

بیشتر بدانید : اقداماتی برای سلامت کیسه صفرا

بیشتر بدانید : مهم ترین نشانه های سنگ کیسه صفرا

بیشتر بدانید : با پاره شدن کیسه صفرا در بدن چه رخ می دهد و چه باید کرد

بیشتر بدانید : حمله کیسه صفرا چیست؟ و چطور می توان آن را درمان کرد؟

بیشتر بدانید : چرا کیسه صفرا را برمی‌دارند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir