درمان میگرن با 3 روش  غیر دارویی
 میگرن یک درد ناتوان کننده است که هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. در این مقاله به شما 3 روش غیر دارویی پیشنهاد می کنیم که می توانند به بهبود علائم میگرن کمک کنند.

3 روش طبیعی برای درمان میگرن

سردرد میگرنی یک بیماری ناتوان کننده است که بیش از 36 میلیون نقر را در امریکا تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا باعث تپش در یک طرف سر می شود که با تهوع، تاری دید و حساسیت به صدا همراه است.

دینا کروویلا Deena Kuruvilla رییس طب مکمل و داروهای جایگزین در انجمن سردرد امریکا American Headache Society می گوید: عامل اصلی این بیماری فعالیت غیر طبیعی در مجموعه تریجمینوسرویکال trigeminocervical یا مرکز فرماندهی مغز (بخشی در ساقه مغز) است. این فعالیت های غیر طبیعی باعث آزاد شدن پپتیدهای* التهابی inflammatory peptids در مغز می شود که منجر به بروز میگرن می شوند.

* پپتید Peptid: پپتیدها پروتئین های خیلی کوچک یا مینی پروتئین هستند. پروتئین ها از اتصال تعداد زیادی اسید آمینه تشکیل شده اند. اگر تعداد این اسید آمینه ها به چند عدد کاهش پیدا کند، آنچه می ماند پپتید است.

دیگر عوامل شروع میگرن طبق بنیاد میگرن امریکا عبارتند از:

  • - خواب نامنظم
    - تغییرات آب و هوا
    - مصرف الکل
    - کافئین
    - کم آب شدن بدن


خانم ها در سنین بین 25 تا 55 سالگی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. گاهی سعی در برطرف کردن علت زمینه – به عنوان مثال با نوشیدن آب زیاد یا خوابیدن بیشتر – می تواند به رفع علائم کمک کند. تجویز داروهای تریپتان triptan (مانند Imitrex, Treximet) و ضد دردهای بدون نسخه (Aleve و Excedrin) می توانند میگرن خفیف را تسکین دهند، اما ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند. بنابراین مبتلایان به میگرن ممکن است به دنبال جایگزین های غیر دارویی باشند. اما آیا این روش ها برای درمان میگرن موثر هستند؟


1. استفاده از ایر پلاگ Earplugs (گوش گیر یا گوش بند) برای درمان میگرن

درمان میگرن

گوش گیرها فشار ناشی از هوا که به گوش وارد می شود را تنظیم می کنند و در نتیجه شدت و مدت میگرن را کاهش می دهند. گوش گیرهای خاصی که برای میگرن طراحی شده اند، وضعیت هوا را 24 ساعته پیش بینی می کنند و هر گونه تغییر فشار هوا را هشدار می دهند، بنابراین فرد می داند چه زمانی از گوش گیرها استفاده کند.

کوروویلا می گوید: شواهد نشان می دهند که بیش از 78 درصد میگرن ها مربوط به آب و هوا هستند، اما محققان یک دلیل مستحکم و سببی در این مورد بیان نکرده اند. نظریه ارائه شده این است که فشار هوای پایین میزان اکسیژن را در گوش کاهش می دهد که به نوبه خود سلول های خونی مغز را از اکسیژن محروم می کند. هیچ پژوهشی این ادعا را ثابت نکرده است.

نتیجه گیری: کوروویلا می گوید که اگر به صدا حساس باشید، گوش گیرها می توانند سر و صدا را کم کنند، اما وی هیچ مدرک روشنی که نشان دهد این محصولات میگرن را کاهش می دهند، مشاهده نکرده است.


2. درمان اسکلتی عضلانی*  Musculoskeletal Therapy

درمان میگرن

با استفاده از امکانات تشخیصی برای معاینه کردن سیستم اسکلتی عضلانی سر، گردن و فک، سیستم های توانبخشی مشخص کردند که التهاب و تنش باعث میگرن می شود. مجموعه ای از *فرایندهای غیر تهاجمی noninvasive procedures، مانند *اولتراساوند، دستکاری نقطه شروع  trigger-point manipulation و درمان با لیزر سرد cold-laser therapy و سپس علت اصلی این تنش را درمان می کند.

علت این تنش ها:

اختلال تمپوروماندیبولار temporomandibular disorder یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMD که زمانی اتفاق می افتد که مفاصل فک به درستی کار نمی کنند.

*درمان اسکلتی عضلانی  Musculoskeletal Therapy: درمان اسکلتی عضلانی یک روش درمانی است که برای درمان عضلات و سیستم اسکلتی استفاده می شود و از تکنیک های مختلف بافت نرم و تکنیک های حرکتی (بدون دست) استفاده می کند. این روش برای درمان و توانبخشی کمر درد، گردن درد، درد مفاصل، اختلال عملکرد عضلانی و یا آسیب های اسکلتی عضلانی استفاده می شود.

*فراصوت یا اولتراساوند Ultrasound: به امواج صوتی گفته می‌شود که دارای بسامدی بیشتر از بازه بسامدی شنوایی انسان هستند.بازه بسامدی شنوایی افراد متفاوت است و با بالا رفتن سن این بازه کاهش می‌یابد، ولی معمولاً بالاترین فرکانس شنوایی انسان حدود ۲۰ یا ۲۵ کیلوهرتز در نظر گرفته می‌شود. نقطه مقابل این امواج، امواج فروصوت یا (مادون صوت) هستند که دارای بسامد زیر حد پایین فرکانس شنوایی انسان (حدود ۲۰ هرتز) هستند. اصطلاح فراصوت، نباید با مافوق صوت (Supersonic) که برای سرعت حرکت بالاتر از سرعت صوت استفاده می‌شود، اشتباه گرفته شود.

*فرایندهای غیر تهاجمی noninvasive procedures: یک فرایند پزشکی غیر تهاجمی فرایندی است که هیچ پارگی بر روی پوست ایجاد نمی شود و هیچ تماسی با مخاط، برش روی بدن یا حفره داخلی بدن به شکل طبیعی یا مصنوعی برقرار نمی شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلالات مفصل فکی-گیجگاهی می تواند علت دردهای مبهم شما باشد!!


طبق شواهد موجود کوروویلا می گوید " ارتباطی روشن بین میگرن و اختلال تمپوروماندیبولار TMD وجود دارد." اما تاثیر این روش های غیر تهاجمی روی این اختلال هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند.

تیجه گیری: کوروویلا می گوید به دلیل نبود تحقیقات و هزینه کافی بهتر است روشی را امتحان کنید که شواهد بیشتری برای آن وجود داشته باشد.


3. تاثیر طب سوزنی Acupuncture در درمان میگرن

درمان میگرن

متخصصین در این تکنیک باستانی چینی سوزن های مویی خیلی نازکی را در نقاط مخصوصی از بدن وارد می کنند و فیبرهای عصب هایی را تحریک می کنند که سیگنال های درد را غیر فعال می کنند.

در یک بازنگری تازه در کوکراتین* Cochrane review از پژوهش ها که شامل 5000 فرد مبتلا به میگرن می شد، مشخص شد که طب سوزنی تعداد دفعات بروز سردردهای میگرنی را نصف می کند. همین بازنگری در مورد سه آزمایش دیگر نیز انجام شد که در آن ها طب سوزنی با داروهای تایید شده برای کاهش دفعات بروز میگرن مقایسه شد. در هر سه آزمایش گروه استفاده کننده از طب سوزنی کاهش بیشتری را در میزان حملات میگرن خود مشاهده کردند.

بررسی کوکراتین نشان داد که بیشتر از 6 جلسه طب سوزنی می تواند کمک کند.

کوروویلا می گوید که از این سه روش درمانی بیان شده به طب سوزنی بیشتر می توان اعتماد کرد، زیرا این روش فعالیت را در سیستمی افزایش می دهد که مسئول تولید *اندروفین های endorphin  کاهش دهنده درد هستند.

کوکراتین یا کاکراتینCochrane : کتابخانه کاکرین، مجموعه ای از پایگاه های اطلاعاتی در زمینه پزشکی و دیگر شاخه های مربوط به بهداشت و درمان می باشد که توسط بنیاد همکاری کاکرین (The Cochrane Collaboration) و دیگر سازمان ها ایجاد شده است. بنیاد همیاری کوکران گروهی بالغ بر ۳۷٬۰۰۰ داوطلب از بیش از ۹۰ کشور جهان است که به بررسی اثرات مداخلات مراقبت‌های بهداشتی در آزمایش پزشکی کارآزمایی بالینی تصادفی می‌پردازند.

اندورفین Endorphins: اندورفین‌ها یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است. اندورفینها که مرفین طبیعی بدن (endogenous morphine) خوانده می‌شوند.

بیشتر بدانید : پیشگیری و درمان میگرن با آب انگور

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه افرادی مستعد میگرن هستند و چه عواملی تشدید کننده میگرن؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : طب سوزنی چیست و چگونه بیماری ها را درمان می کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تسکین درد بدون دارو




تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ