خانم هایی که در سه ماهه اول بارداری هستند مراقب آلودگی هوا باشند
 همه ما از تاثیرات مخرب آلودگی بر روی زنان باردار و جنین داخل شکم آنها آگاه هستیم. اما این تاثیرات در سه ماهه اول بارداری بیشتر خواهد بود که در ادامه به آن می پردازیم.

 تاثیر آلودگی هوا بر روی جنین در سه ماهه اول بارداری

شاهین نریمان، فوق‌تخصص نوزادان، با اشاره به تأثیر آلودگی هوا گفت: اگر در سه ماه اولیه بارداری که اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری هستند، مادر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، عوارض آن در اندام‌ها و اعضای داخلی جنین از قبیل مغز و ریه مشاهده خواهد شد و کوچکی سر و بیماری‌های مغز و اعصاب را در نوزاد به دنیا آمده ایجاد کند.

یکی از مشکلات زایمان زودتر از موعد، استرسی است که به مادر وارد می‌شود. استرس ممکن است ناشی از آلودگی هوا باشد که مادر را دچار کمبود دریافت اکسیژن کرده و در نتیجه انقباض رحم و به دنیا آمدن نوزاد زودتر اتفاق می‌افتد.

مادرانی که در ماه‌های اولیه بارداری به سر می‌برند، رسوب سرب، تشعشعات و دیگر عوارض آلودگی هوا در سلامت جنین آنها تأثیر می‌گذارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های ریوی را در مادر افزایش می‌دهد که در این حالت طبیعتاً نوزاد زودتر به دنیا خواهد آمد.

مادرانی که باردار هستند از حضور در هوای آلوده به طور جدی خودداری کنند، چراکه این مسئله مرگ و زندگی جنین داخل شکم آنهاست و شاید آن را ساده ببینند ولی یک عمر آنها را درگیر خواهد کرد.

آیا آلودگی هوا برای زنان باردار و جنین خطرناک است؟



آلودگی هوا یک مسئله جدی در سلامت جنین است که سلامت آنها را تهدید می‌کند؛ از طرفی، ریه نوزاد حجم کوچک‌تری دارد و هوای کمتری در آن جای می‌گیرد. اگر بنا باشد هوای آلوده وارد ریه نوزاد شود، خطراتی مانند بیماری‌های آسم، بیماری‌های آلرژی و ذات‌الریه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ایمنی بدن نوزاد بسیار پایین است و به سرعت بیماری‌ها را دریافت می‌کند. یک نوزاد باید حتی الامکان از مکان‌های آلوده دور باشد تا بیماری‌هایی که در این دوران یا آینده خود را نشان می‌دهند کمتر شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خطر آلودگی هوا و زنان باردار!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر آلودگی هوا بر جنین انسان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبارزه با آلودگی هوا به کمک طب سنتی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: farsnews.com