پیسی یا برص چیست؟ آیا درمان می شود؟
 بیماری پیسی یا برص یک بیماری خود ایمنی است که محققان اخیرا به یک روش درمانی جدید برای این بیماری امیدوار شده اند. در این مطلب به بررسی بیشتر این دارو می پردازیم.

 بیماری پیسی Vitiligo

بیماری پیسی یا برص Vitiligo هیچ دردی به همراه ندارد اما تغییرات ظاهری ناشی از آن، تاثیر جدی بر زندگی فرد می گذارد.

پیسی بیماری مزمن خود ایمنی است که طی آن، سلول های سیستم ایمنی با ملانوسیت ها- سلول های تولید کننده ملانین که رنگدانه محافظ در برابر پرتوهای فرابنفش است- مقابله می کند و آن ها را از بین می برد که در نتیجه روی پوست قسمت های مختلف بدن لکه های سفیدی ظاهر می شود.

ژنتیک مهم ترین عامل ابتلاست که پس  از یک عامل تحریک کننده مانند آسیب دیدگی پوست یا استرس فیزیولوژیک مهم بروز می کند. اگرچه روش های درمانی مختلفی مانند استفاده از کرم های موضعی استروئیدی و درمان های مبتنی بر تابش نورهمواره برای این بیماری مطرح بوده است اما آخرین روش درمانی که محققان آن را نقطه عطفی برای درمان می دانند، استفاده از نوعی داروی آرتریت روماتوئید به نام توفاسیتینیب است که در موارد متوسط تا شدید این بیماری کاربرد دارد. البته محققان پیش از این دریافته بودند که از این دارو می توان در درمان طاسی منطقه ای که در این مورد نیز سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند، استفاده کرد.

پیسی,برص,vitiligo

فردی که در این تحقیق تحت درمان داروی توفاسیتینیب قرار گرفت، بیمار 53 ساله ای بود که طی سال های پیشرفت بیماری، لکه های سفید در قسمت های مختلف بدن او دیده می شد. وی درمان های مرسوم را هم انجام داده بود اما نتیجه ای نگرفته بود. اما خوشبختانه پس از دو ماه مصرف این دارو، وضعیت بیماری در دست ها و صورت وی بهبود یافت و پس از پنج ماه کاملا محو شد.

دوز پیشنهادی برای این فرد نصف مقدار مصرفی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید بود و با مصرف دارو هیچ عارضه جانبی در وی مشاهده نشد.

محققان به موفقیت این روش درمانی اذعان می کنند اما عمومی سازی آن به مطالعات بیشتر و بررسی های گسترده تری نیاز دارد و هرگز نباید خودسرانه چنین دارویی مصرف شود چرا که دوز مصرفی تنها توسط پزشک متخصص قابل تجویز است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتیلیگو (پیسی یا برص)



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com