سلامت روده ها چطور بر سلامت کلی بدن تاثیر می گذارد
 شما باکتری های زیادی در بدنتان دارید حتی بیشتر از تعداد سلول های بدنتان که اکثر آن ها برای شما مفیدند و باکتری هایی که در روده زندگی می کنند نه تنها به هضم غذا کمک میکنند بلکه برای سلامت جسمی و روحی کلی شما مفیدند

تاثیر سلامت روده ها بر سلامت بدن

باکتری های مفید

شما باکتری های زیادی در بدنتان دارید حتی بیشتر از تعداد سلول های بدنتان که اکثر آن ها برای شما مفیدند و باکتری هایی که در روده زندگی می کنند نه تنها به هضم غذا کمک میکنند بلکه برای سلامت جسمی و روحی کلی شما مفیدند.


میکروبیوم سیستم گوارش

میکروبیوم روده

خانه باکتری ها در دستگاه گوارش شما که به تجزیه غذاها و استخراج مواد مغذی قابل استفاده برای بدن کمک می کند.


مقابله با باکتری های بد

باکتری های خوب و باکتری های بد روده

باکتری های خوب میکروبیوم کاری بیشتر از کمک به هضم انجام می دهند. آن ها مانع از رشد باکتری های بد می شوند. رشد باکتری های خوب جایی برای رشد باکتری های بد باقی نمیگذارد


به هم خوردن تعادل میکروبیوم

کولیت  اولتراسیو

مطالعات نشان داده هاند که اگر مقدار باکتری های بد خاصی در میکروبیوم روده شما  از حدی بیش تر شود احتمال ابتلا به بیماری های کرون، کولیت و سندرم روده تحریک پذیر بیشتر می شود.


ارتباط باکتری های روده با قلب شما

مسدود شدن رگ ها با کلسترول

برخی از باکتریهای روده شما با میزان کلسترول خون شما که باعث بیماری قلبی می شود در ارتباطند. زمانی که خوراکی هایی از قبیل گوشت قرمز یا تخم مرغ می خورید، این باکتریهای شما ماده ای شیمیایی تولید می کنند که کبد شما ماده ای به نام تریمتیلامین ان اوکسید trimethylamine-N-oxide یا به اختصار TMAO تولید کند که به تجزیه کلسترول کمک می کند.


باکتری های روده و کلیه های شما

بیماری مزمن کلیه

وجود بیش از حد TMAO ممکن است منجر به بیماری مزمن کلیه شود و در صورت ادامه داشتن این روند مشکل قلبی برای فرد ایجاد می شود.


باکتری های روده و مغز شما

فعالیت مغز

مغز به تمام بدن پیام می فرستد. محققین معتقدند که روده شما به این پیام ها پاسخ می دهد. مطالعات نشان داده است که تعادل باکتری های میکروبیوم روده روی احساسات و تفسیر مغز از اطلاعات دریافتی از طریق حوای مثل بینایی، بویایی، چشایی و لامسه تاثیر می گذارد.

دانشمندان معتقدند که تغییر در تعادل میکروبیوم روده در ابتلا به بیماری اوتیسم، اضطراب، افسردگی و دردهای مزمن تاثیر دارد.


باکتری های روده و چاقی

چاقی

تعادل ناسالم میکروبیوم روده شما ممکن است روی پیام های مغز در مورد احساس سیری و گرسنگی تاثیر بگذارد و باعث شوند غده هیپوفیز هورمون های بیشتری که باعث افزایش اشتها می شوند ترشح شود و در نتیجه با چاقی در ارتباط هستند.

بیشتر بدانید : محصولات حاوی پروبیوتیک باعث کاهش وزن می شوند یا افزایش وزن؟


آیا می توانید باکتری های روده خود را تغییر دهید؟

مادر و نوزاد

شما میکروبیوم روده خود را از مادرتان دریافت می کنید و در حین رشد تحت تاثیر محیط و تغذیه شما قرار می گیرد به همین دلیل بسته به جایی که زندگی می کنید ممکن است تغییر کند.


پروبیوتیک ها

باکتری لاکتوباسیل پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که در روده شما زندگی می کنند و به حفظ تعادل بدن کمک می کنند ولی همه ن ها یکسان نبوده و هر کدام اثر متفاوتی بر بدن می گذارند و در برخی خوراکی ها به طور طبیعی وجود دارند.

بیشتر بدانید : پروبیوتیک و 7 نکته ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید


پروبیوتیک ها چگونه به شما کمک می کنند

آلرژی،آبریزش بینی،سرماخوردگی

پروبیوتیک ها سیسم ایمنی بدن را تقویت می کنند و سلامت دستگاه گوارش را نیز افزایش می دهند به خصص اگر بیماری هایی از قبیل سندرم روده تحریک پذیر داشته باشید. بخی پروبیوتیک ها به کاهش علایم آلرژی و عدم تحمل لاکتوز کمک می کنند ولی چون میکروبیوم روده هر فرد منحصر به فرد است عملکردشان برای همه متفاوت است.


منابع پروبیوتیک

منابع پربیوتیک

پربیوتیک ها در محصولات لبنی مثل ماست و پنیر. سبزیجات تخمیر شده مانند کیمچی، کلم و کلم بروکلی و ترشی سبزیجات وجود دارند.

بیشتر بدانید : با فرآورده های غذایی پروبیوتیک آشنا شویم


پری بیوتیک ها

منابع پری بیوتیک

پری بیوتیک ها را به عنوان منابع غذایی پروبیوتیک ها در نظر می گیرند. آن ها به جذب بهتر کلسیم در بدن و رشد باکتری های مفید روده کمک می کنند. منابع پری بیوتیک عبارت است از: موز، پیاز، تره فرنگی، مارچوبه، آرتیشو، سویا و گندم کامل.


سین بیوتیک ها

سین بیوتیک،مارچوبه و تمپه

سین بیوتیک به ترکیب پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها گفته می شود که به طولانی تر شدن عمر پروبیوتیک ها کمک می کنند. شما می توانید با ترکیب موز و ماست یا مارچوبه و تمپه سین بیوتیک طبیعی داشته باشید.


بیشتر بدانید : پروبیوتیک، پری بیوتیک و سین بیوتیک جه تفاوتی دارند؟

بیشتر بدانید : غذاهایی که برای روده مضرند



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ