محصولات پروبیوتیک کاهش وزن افزایش وزن
همه ما راجع به فواید پروبیوتیک ها شنیده ایم. اما پروبیوتیک باعث کاهش وزن می شود یا افزایش آن؟

 پروبیوتیک ها جزء خانواده باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک هستند که، به طور طبیعی در محصولات لبنی تخمیری مانند: ماست، دوغ کفیر و شیرهای تخمیر شده یافت می شوند. بر طبق مقالات منتشر شده در مجلات آمریکایی، غذاهای تخمیری حاوی پروبیوتیک ها تاثیرات خوبی بر سلامت روده ها، افزایش دسترسی بدن به مواد مغذی، کاهش عدم تحمل لاکتوز (قند شیر)، کاهش شیوع آلرژی در افراد حساس، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت سیستم قلبی و عروقی دارند. مطالعات اخیر نشان می دهد که پروبیوتیک ها در کاهش وزن و کاهش چربی های شکم هم موثر هستند.

 

تاثیر پروبیوتیک ها بر وزن بدن

در دستگاه گوارش ما انسانها صدها نوع میکروارگانیسم مختلف زندگی می کنند، بیشتر این میکروارگانیسم ها از خانواده باکتری ها هستند که برای سلامتی ما مفید می باشند. این باکتری ها مواد مغذی، نظیر ویتامین k و ویتامین B تولید می کنند. برخی از آنها در شکستن فیبرها و تبدیل آنها به اسید های چرب کوتاه زنجیره به نام اسید بوتیرات موثر هستند.

باکتروئیدها و فیرمیکوت ها دو گروه از باکتری های مفید هستند که در تعادل وزن بدن موثر هستند. مطالعات نشان می دهند که، تعادل باکتری های مفید روده در انسانهای چاق با انسانهای لاغر متفاوت است. افراد چاق در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند فیرمیکوت های کمتر و باکتروئیدهای بیشتری دارند.

 

چگونه پروبیوتیک ها بر تغییرات وزن تاثیر می گذارند؟

تحقیقات نشان داده است که، پروبیوتیک ها مانع از جذب چربی در بدن ما می شوند و ترشح چربی را در مدفوع افزایش می دهند و به کاهش کالری دریافتی کمک می نمایند. باکتری های خانواده لاکتوباسیلوسها از طریق این مکانیسم باعث کاهش وزن می شوند. همچنین مطالعات مختلف نشان داده است که پروبیوتیک ها سطح هورمونی که مسئول تنظیم فرآیند سیری در بدن ما است را افزایش می دهند و افزایش این هورمون منجر به کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز چربی در بدن ما می شود. همچنین پروبیوتیک ها باعث افزایش ترشح پروتئینی به نام ANGPTL4 می شوند که در متابولیسم چربی نقش زیادی دارد و افزایش این پروتئین مانع از انباشته شدن چربی در بدن ما می شود.

همانطور که می دانید چاقی با افزایش التهاب در بدن مرتبط است، پروبیوتیک ها با بهبود فعالیت سیستم ایمنی منجر به کاهش التهاب در بدن افراد چاق می شوند و به این ترتیب نقش محافظتی برای آنها دارند.

مطالعات مختلف نشان داده است که باکتری های خانواده لاکتوباسیلوس به کاهش وزن و کاهش چربی های دور شکم کمک می نماید. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها در طول 6 هفته 3 – 4 درصد توده چربی بدنی را کاهش داده است. مطالعه دیگر که روی 125 فرد دارای اضافه وزن انجام شده بود نشان داد، افرادی که مکملهای حاوی پروبیوتیک ها را مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که دارو نما مصرف می کردند کاهش وزن بیشتری داشتند و درصد بیشتری از توده چربی بدن آنها کاهش پیدا کرد.

همچنین یک مطالعه که روی 210 فرد چاق انجام شد نشان داد، مصرف 3 ماه مکمل های حاوی پروبیوتیک هایی نظیر باکتری لاکتوباسیلوس گاسری تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن، کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش دور کمر این افراد داشته است.

 

برخی از پروبیوتیک ها از افزایش وزن پیشگیری می کنند 

کاهش وزن تنها راه مبارزه با مشکل چاقی نیست، مسلما پیشگیری از اضافه وزن و چاقی بسیار مهم تر است. پروبیوتیک ها نه تنها باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی می شوند، بلکه از چاقی و اضافه وزن نیز پیشگیری می نمایند.

نتایج مطالعه انجام شده روی افرادی که 1000 کیلوکالری بیشتر از نیاز روزانه شان دریافت می کردند نشان داد که، میزان افزایش وزن و تجمع چربی در بدن افرادی که از مکمل های حاوی پروبیوتیک استفاده می کردند بسیار کمتر از کسانی بود که همین نوع رژیم غذایی را داشتند، ولی به جای مصرف مکمل های حاوی پروبیوتیکها، دارونما استفاده می کردند. نتیجه به دست آمده از این مطالعه را در نمودار زیر می بینید:

برخی از پروبیوتیک ها از افزایش وزن پیشگیری می کنند

 

برخی از پروبیوتیک ها نیز می توانند منجر به افزایش وزن و چاقی شوند 

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید برخی از گونه های پروبیوتیک ها نه تنها باعث کاهش وزن نمی شوند، بلکه در افزایش وزن نیز نقش زیادی دارند. مطالعات مختلف نشان داده است که باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس این اثر را دارد. 

بنابراین نمی توان گفت که همه پروبیوتیک ها در کاهش وزن موثر هستند، البته برای اثبات دقیق این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است. به هر حال برای کاهش وزن در کنار مصرف پروبیوتیک ها داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش را فراموش نکنید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:avayesalamati.com