دلمه برگ مو در بهار و خواص فوق العاده آن
دلمه برگ مو یک غذای بهاری است که علاوه بر خوشمزه بودن، دارای خواص زیادی است، شاید با دانستن خواص آن بیش از پیش این غذا را دوست داشته باشید

خواص دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از غذاهای پرطرفدار بهاری به‌خصوص در نواحی مدیترانه، آسیای شرقی و بعضی قسمت‌های هندوستان است. گرچه شاید استفاده از برگ مو به‌عنوان تنوع غذایی شناخته شود اما در واقع این برگ‌ها به‌دلیل وجود ترکیبات مغذی می‌توانند خوراکی‌های مفیدی به‌شمار آیند.

اولین ویژگی برگ‌ مو، کالری پایین آن است که برای طرفداران رژیم‌های لاغری مهم خواهد بود. البته این برگ‌ها سرشار از نشاسته است که به‌عنوان منبع تامین انرژی شناخته می‌شود. برگ مو مقدار چربی بسیار کمی دارد اما حاوی مقدار فراوان پروتئین‌ها و فیبرهای غذایی است که می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. نکته جالب اینکه برگ مو بسیاری از خواص انگور مانند پلی‌فنول‌ها، ویتامین‌ها و... را دارد. پلی‌فنول‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که به تقویت ایمنی بدن و مقابله با پیری زودرس سلول‌ها کمک می‌کنند.

نگهداری برگ مو

برگ‌های تازه ماندگاری کوتاهی دارند. برای اینکه برگ‌ها خشک نشوند، می‌توان تا 72 ساعت برگ‌ها را در محیط خنک و دور از گرما و نور نگهداری کرد. همچنین، برگ‌ها را می‌توان در فریزر گذاشت و هنگام استفاده بلافاصله درون مقداری آب گرم غوطه‌ور کرد. البته روش کنسروکردن یا نگهداری در آب و نمک نیز برای ماندگاری طولانی برگ ها مفید خواهد بود. 

بهترین روش طبخ

پیش از استفاده برگ مو بهتر است چند دقیقه‌ای برگ‌های تازه را در آب جوش بگذارید تا نرم شوند و بتوان راحت‌تر دلمه را پیچید. البته اگر کمی روغن نیز در آب ریخته شود، برگ‌ها حالت براق و دلچسب‌تری پیدا می‌کنند.  دلمه برگ مو را می‌توان با انواع چاشنی‌ها مانند آب انار، سرکه، آبغوره، آبلیمو و... طبخ کرد. مایه دلمه در نواحی مدیترانه‌ای شامل برنج، گوشت و ادویه است که می‌توان حبوباتی مانند لپه، انواع سبزیجات و حتی مغزهایی مانند گردو نیز به این محتویات اضافه کرد. 

بیشتر بدانید : خواص دلمه برگ مو + طرز تهیه دلمه برگ مو

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir