خواص بی نظیر شوید خشک برای سلامتی بدن
 برای آشنایی بیشتر با خاصیت شوید خشک، در ادامه به معرفی تعدادی از خواص بی‌نظیر این سبزی مفید می‌پردازیم تا بعد از مطالعه، مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری‌ها بیمه کنید.

انواع سبزیجات خشک به‌ویژه شوید، مواد معدنی و مغذی فراوانی همچون ویتامین C دارند که هر‌کدام از آن‌ها نقش مهمی در بهبود سلامت کلی بدن ایفا می‌کنند. خواص شوید خشک باعث شده است تا این سبزی معطر در تهیه بسیاری از غذاها و دمنوش‌های طبیعی مورداستفاده قرار بگیرد. ازجمله خواص دمنوش شوید خشک می‌توان به کاهش علائم مربوط به برخی بیماری‌ها و بهبود مشکلات گوارشی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با خاصیت شوید خشک، در ادامه به معرفی تعدادی از خواص بی‌نظیر این سبزی مفید می‌پردازیم تا بعد از مطالعه، مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری‌ها بیمه کنید.


کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد؛ مهم‌ترین خاصیت شوید خشک


برهم خوردن تعادل یا افزایش میزان رادیکال‌های آزاد در بدن، احتمال ابتلا افراد به سرطان را افزایش می‌دهند. شوید به‌دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی به‌خوبی از بروز چنین اتفاقی جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا افراد به این بیماری را به میزانی قابل‌توجه کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات طبیعی هستند که از افزایش میزان رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند و همیشه مقدار آن‌ها را متعادل نگه می‌دارند.

ضمنا دانه‌ها و برگ‌های شوید خشک ترکیبات گیاهی خاص به نام فلاونوئیدها دارند. این ترکیبات سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به کاهش احتمال ابتلا افراد به برخی بیماری‌ها همچون انواع سکته‌ها و سرطان‌ها بسیار کمک می‌کنند. به‌علاوه،‌ وجود منبع غنی از ویتامین C که بی‌نظیرترین خاصیت شوید خشک محسوب می‌شود، بسیار در کاهش ابتلا به سرطان موثر خواهد بود.


کاهش التهابات را از خاصیت آنتی‌اکسیدانی شوید خشک بخواهید


کمک به کاهش التهابات در نواحی مختلف بدن، از‌جمله فواید دیگر شوید خشک است که به خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه طبیعی مربوط می‌شود؛ البته این خاصیت شوید نیز از وجود برخی ترکیبات خاص در آن نشات می‌گیرد. نقش این ترکیبات در کاهش التهابات، یک امکان مدیریت موقتی برای کاهش علائم دردها و التهابات است که در شرایط درد مفاصل و انواع اسپاسم‌های عضلانی به افراد در تسکین علائم آن‌ها، بسیار کمک می‌کند. ازآنجایی‌که شوید خشک سرشار از ویتامین C است؛ وجود مقادیر فراوانی از این ویتامین در شوید، آن را به یکی از سبزیجات خشک مناسب برای کاهش التهابات بدن تبدیل کرده است.
 

ff8884fe-ddba-4f96-877b-08329f9cb218.jpg


یکی از خواص شوید خشک برای لاغری کاهش وزن موثر است


طبع گرم و خشک شوید و کمک به از بین رفتن برخی چربی‌های انباشته‌شده در بدن، از‌جمله خواص شوید خشک برای لاغری و کاهش وزن است. از‌جمله روش‌های مصرف شوید خشک برای کمک به لاغری، استفاده از ترکیب شوید خشک با عرق زیره و آب را پیشنهاد می‌کنیم. به دلیل اینکه این ترکیب از طریق کمک به بهبود متابولیسم بدن و پاکسازی کامل خون از مواد زائد، نقش مهمی در کاهش وزن و لاغری ایفا می‌کند.

البته مصرف دمنوش تهیه‌شده از شوید خشک تازه به همراه عسل، پس از وعده‌های اصلی در هضم سریع غذا بسیار مفید خواهد بود و این ترکیب با شکستن سلول‌های چربی، سهم مهمی در کاهش وزن و لاغری دارد. ضمنا شوید سرشار از فیبر و پروتئین است که این مواد به‌عنوان بهترین چربی‌سوزهای طبیعی شناخته می‌شوند؛ به همین دلیل به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مصرف شوید در برنامه‌های غذایی به آن‌ها توصیه می‌شود.


تسکین سوء‌هاضمه از خواص بی‌نظیر دمنوش شوید خشک است


گیاه شوید تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش ترشح صفرا و بهبود حرکت روده‌ها دارد که این تاثیرات در‌نهایت به هضم بهتر غذاها منجر می‌شوند. شوید از تجمع گاز در روده و نفخ به‌خوبی جلوگیری کرده و اینگونه به عملکرد بهتر سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. ضمنا این گیاه طبیعی احتمال بروز مشکلات گوارشی نظیر یبوست و اسهال را به حداقل می‌رساند و ازاین‌رو یک گیاه درمانی مناسب برای کاهش احتمال بروز برخی مشکلات گوارشی شناخته می‌شود. بهبود حرکت روده‌ها به کمک مصرف شوید خشک، از وجود برخی روغن‌های تحریک‌کننده در این گیاه طبیعی نشات می‌گیرد که به خارج شدن مواد زائد از داخل روده نیز کمک می‌کنند.


تقویت سیستم ایمنی به کمک شوید؛ حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها


به جرات می‌توان گفت که شوید بسیاری از خواص خود برای کاهش احتمال ابتلا افراد به برخی بیماری‌ها و بهبود سلامتی بدن را به وجود منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مدیون است. در‌واقع برگ‌های شوید مانند داروهای تقویتی عمل می‌کنند که با بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، احتمال بیمار شدن افراد را به حداقل می‌رسانند.

همچنین شوید خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی قدرتمندی دارد که در پیشگیری از ابتلا افراد به انواع مختلفی از عفونت‌ها، به‌خوبی از بدن محافظت می‌کند. ضمنا وجود مقادیر فراوانی ویتامین C در این گیاه، تحریک شدن گلبول‌های سفید بدن را در پی خواهد داشت که این موضوع،‌ به پیروزی بدن در هنگام مبارزه با عوامل بیماری‌زا مختلف منجر می‌شود.
 

b43e7d22-ce87-4e55-b09b-e34679c3b218.jpg


نقش مهم شوید در تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی


افرادی که از قند خون بالا رنج می‌برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها همچون دیابت نوع ۲ یا افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین قرار دارند؛ بنابراین به دلیل بهره‌مندی از خواص شوید خشک همراه با ماست، مصرف این گیاه همراه با این ماده غذایی توصیه می‌شود. در روغن گیاه شوید، ماده‌ای به نام اوژنول وجود دارد که خواص ضد‌دیابتی شوید از آن نشات می‌گیرد. به‌علاوه، شوید حاوی اسانس‌ها و فلاونوئید‌هایی است که بسیار روی تحریک سلول‌های ترشح‌کننده انسولین تاثیرگذار هستند. ضمنا مصرف شوید خشک به بدن افراد کمک می‌کند تا به‌خوبی نشاسته را به گلوکز تبدیل کند و از این طریق، احتمال افزایش ناگهانی قند خون را به حداقل می‌رساند.


تجربه خوابی لذت‌بخش با بهره‌مندی از خواص دمنوش شوید خشک


افراد بسیاری بنا به دلایل مختلفی همچون استرس و اضطراب محیط کار یا مشغله‌های فراوان، با مشکل بی‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این موضوع روی کیفیت زندگی آن‌ها نیز تاثیر منفی گذاشته است؛ اما ازآنجایی‌که برگ شوید خشک سرشار از انواع ویتامین گروه B است، برای درمان بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب گزینه مناسبی محسوب می‌شود. همچنین از جمله خواص دمنوش شوید خشک با ورود این گیاه به بدن، می‌توان به افزایش ترشح برخی هورمون‌ها و آنزیم‌ها همچون سروتونین اشاره کرد که خاصیت آرام‌بخشی دارند. این اتفاق با کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب را در پی خواهد داشت و در هنگام شب و استراحت، خوابی آرام برای افراد به ارمغان می‌آورد.


توصیه‌های مهم برای مصرف شوید خشک در وعده‌های غذایی


درست مانند هر ماده غذایی یا دارویی مصرف بیش از اندازه شوید با عوارض جانبی مختلفی همراه خواهد بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسهال و استفراغ اشاره کرد. همچنین زنان باردار باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند تا وضعیت فعلی بدن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند؛ زیرا مصرف شوید در این دوران ممکن است بروز مشکلاتی همچون حساسیت‌های پوستی و افزایش احتمال سقط جنین را در پی داشته باشد.


فروشگاه‌های معتبر را برای خرید شوید خشک انتخاب کنید


مصرف انواع سبزیجات خشک به‌ویژه شوید خشک، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی بهبود سلامت عمومی بدن و کاهش احتمال ابتلا افراد به برخی بیماری‌ها همچون سرطان و انواع سکته‌های مغزی و قلبی دارد. در این مطلب با بررسی خواص شوید خشک همچون کمک به هضم غذا و کاهش التهابات اطلاعات مفیدی در ارتباط با نقش مهم این گیاه در بهبود سلامتی کلی بدن در اختیار شما قرار دهیم؛ البته برای تهیه شوید خشک و انواع سبزیجات خشک سالم،‌ به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید تا از خرید محصولی باکیفیت و مرغوب اطمینان داشته باشید.






گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tumanak.com