وقتی که نور خورشید برای سلامت مفید است!
معمولا همیشه گفته می شود مراقب اشعه های نور خورشید باشیم و بدون محافظ و ضد آفتاب در آفتاب قرار نگیریم، اما آفتاب و نور خورشید مزیت هایی هم برای سلامت دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

نور خورشید خیلی هم بد نیست 

وقتی به نور خورشید فکر می کنید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد آسیب ناشی از آن است. البته قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید منجر به بروز آسیب های جدی می شود. اما میزان کم آن، به ویژه در اوایل روز و قبل از اینکه خورشید به قوی ترین حالت خود برسد، می تواند مزیت های زیادی برای سلامت داشته باشد. 

 بیشتر بدانید : دانستنی هایی درباره تاثیر تابستان و نور خورشید بر سلامت مو


چه میزان نور خورشید کافیست؟ 
ساعت مچی

پاسخ این سوال برای هر فردی متفاوت است. میزان نور خورشید دریافتی به رنگ پوست، سن و سال، سابقه سلامت جسمی، رژیم غذایی و محل زندگی بستگی دارد. به طور کل دانشمندان تصور می کنند 5 تا 15 دقیقه – و اگر سیاه پوست هستید تا 30 دقیقه – قرار گرفتن در معرض نور خورشید هیچ آسیبی به شما نمی زند و مزیت های زیادی نیز برای سلامت شما دارد. 

اگر از ضد آفتاب استفاده کنید مدت طولانی تری می توانید در آفتاب بمانید و از مزایای آن بهره مند شوید. در مورد میزان مناسب و مدت زمان آن با پزشک مشورت کنید. 


ویتامین D
تردمیل

اشعه های UV خورشید به بدن کمک می کنند تا این ماده مغذی را تولید کنند. ویتامین D برای سلامت استخوان ها، سلول های خونی و سیستم ایمنی ضروریست. به علاوه این ویتامین به دریافت و مصرف برخی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر نیز کمک می کند. 

اکثر افراد ویتامین D را از طریق غذا دریافت می کنند، اما در کودکان عدم دریافت این ویتامین از طریق غذا ممکن است منجر به نرمی استخوان شود. 


محافظت از بدن در مقابل برخی شرایط خاص
فشار خون

سپری کردن وقت زیاد در معرض نور خورشید خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد، اما افرادی که به خاطر محل زندگی خود به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند، در معرض ابتلا به برخی بیماری های دیگر هستند، از جمله سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان ریه. به علاوه احتمال بروز بیماری هایی مانند ام اس، فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی در این افراد خیلی بیشتر است. دانشمندان معتقدند تمام بیماری های نامبرده با پایین بودن سطح ویتامین D در ارتباط هستند. 


نور خورشید و بهبود کیفیت خواب 
خوابیدن

چشم ها برای تنظیم ساعت درونی بدن به نور نیاز دارند. به نظر می رسد نور خورشید اول صبح به افراد کمک می کند که شب ها خواب بهتری داشته باشند. این مسئله با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که توانایی چشم ها برای قرار گرفتن در معرض نور کاهش پیدا می کند و همچنین مشکلات خواب با افزایش سن بیشتر می شود. 


کاهش وزن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید 
وزن کردن

نور خورشید در اول صبح به آب کردن چربی بدن نیز کمک می کند. بین ساعت 8 صبح تا 12 ظهر لازم است 20 تا 30 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید تا عملکرد متفاوتی داشته باشید، اما فایده نور خورشید قبل از 8 صبح بسیار مفیدتر است. 

دانشمندان فکر می کنند اشعه های خورشید می تواند سلول های چربی زیر سطح پوست را کوچک کند. به علاوه قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید احتمالا به این معناست که بیشتر هم ورزش می کنید. ورزش کردن هم به روش های زیادی به بدن کمک می کند، از جمله کمک به کاهش وزن. 


بهبود خلق و خو 
مدیتیشن

نور خورشید به تقویت یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز کمک می کند، این ماده شیمیایی باعث تقویت انرژی می شود، باعث حفظ آرامش و تقویت تمرکز می شود. گاهی اختلال عاطفی فصلی و سایر افسردگی ها که با پایین بودن سطح سروتونین در ارتباط هستند، با کمک نور طبیعی یا مصنوعی درمان می شوند. 


سلامت چشم با نور خوشید 
چشم

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان متوسط در تمام طول عمر، به ویژه در دوران نوجوانی و سال های جوانی، احتمال بروز مشکلات بینایی را کاهش می دهد. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید می تواند به چشم ها آسیب بزند. این مسئله منجر به بروز تاری دید شده و خطر بروز آب مروارید را افزایش می دهد. 


مزیت های نور خورشید برای پوست
 ضدآفتاب

محققان بر این باورند که سه نوع اصلی سرطان پوست – ملانوما، سرطان سلول پایه ای و کارسینوم سلول سنگفرشی – اساسا بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بروز می کنند. بنابراین اگر قرار است بیشتر از 15 دقیقه بیرون از خانه و در محیط باز حضور داشته باشید، لازم است حتما ضد آفتاب استفاده کنید و یا از محافظ استفاده کنید. اما قرار گرفتن کوتاه مدت و منظم در معرض نور خورشید به بهبود برخی علائم مربوط به مشکلات پوستی، مانند اگزما، سوریزیس و پیسی کمک می کند. 


نور خورشید به عنوان یک گزینه درمانی 
نوزاد

علاوه بر مشکلات پوستی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به درمان شرایطی به نام زردی یا یرقان، که بیشتر نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد، کمک می کند. زردی زمانی بروز می کند که یک ماده شیمیایی به نام بیلیروبین در خون افزایش پیدا می کند و باعث می شود پوست نوزاد کمی زرد به نظر برسد. قرار دادن نوزاد در مقابل نور خورشید، از پشت پنجره، به بهبود بیماری کمک می کند. هرگز نوزاد را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید. 


از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اجتناب کنید
آفتاب سوختگی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نه تنها خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد، بلکه باعث پیری سریعتر پوست می شود و باعث بروز چین و چروک و لکه های سیاه روی پوست می شود. پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده برای بهبود از سلول های سفید خون موجود در سیستم ایمنی استفاده می کند. این مسئله بر روی توانایی بدن در مبارزه با میکروب ها تاثیر گذاشته و بدن را بیش از پیش در معرض بیماری ها قرار می دهد. 


محافظت از چشم ها در معرض نور خورشید 
نشستن در ساحل دریا

اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید حتما به عینک آفتابی و کلاه لبه دار نیاز دارید. نور خورشید در هر زمانی، و نه فقط در تابستان، می تواند به چشم ها آسیب بزند. به یاد داشته باشید اشعه های مضر خورشید می توانند از ابرها هم عبور کنند. به یاد داشته باشید کودکان هم به محافظت در برابر نور خورشید نیاز دارند. 


استفاده از ضد آفتاب 
ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب دارای SPF بیشتر از 15 ضروریست، ضد آفتاب می تواند مانع اشعه های مضر نور خورشید شود.  30 دقیقه قبل از خارج شدن از خانه ضد آفتاب بزنید و مناطقی مانند لب ها، گوش ها و گردن را نیز فراموش نکنید. اگر قرار است در محیط باز شنا کنید یا زیاد عرق می کنید، ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید، در این زمان ها نور خورشید دارای بیشترین قدرت است. 


از صندلی های سولار استفاده نکنید 
صندلی سولار

این صندلی ها نیز خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهند. اگر قبل از 35 سالگی از این صندلی ها استفاده کنید، خطر بروز ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست، بیشتر از 60 درصد در شما افزایش پیدا خواهد کرد. حتی یک جلسه استفاده از این صندلی ها خطر بروز سرطان پوست را تا 20 درصد افزایش می دهد، احتمال بروز سایر سرطان های پوست نیز تا 65 درصد افزیش پیدا می کند. 


به طور منظم به متخصص پوست مراجعه کنید 
معاینه پوست

ماهی یک بار یا بیشتر به متخصص پوست مراجعه کنید، به علاوه تمام قسمت های بدن خود را بررسی کنید. هر گونه لکه یا خال مشکوک را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. 


بیشتر بدانید : اگر زیر آفتاب کار می کنید، حتما به این نکات توجه کنید

بیشتر بدانید : ممکن است به آفتاب هم آلرژی داشته باشید؟

بیشتر بدانید : ارتباط نور خورشید و سیستم ایمنی زنان


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ