چشم قهوه ای ها بیشتر به افسردگی فصلی دچار می شوند یا چشم آبی ها؟
افسردگی فصلی نوعی از افسردگی است که با تغییر فصل بروز می کند که به تازگی دانشمندان متوجه نوعی ارتباط بین این اختلال و رنگ چشم شده اند

 چرا چشم قهوه ای ها بیشتر به افسردگی فصلی دچار می شوند؟

بررسی هایی که در سال های اخیر انجام شده اند، یک نتیجه جالب در بر داشته اند که نشان می دهند افرادی که دارای چشم های قهوه ای هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به فسردگی، به ویژه اختلال عاطفی فصلی یا SAD هستند. 

بیشتر بدانید : افسردگی فصلی چیست؟ علت، علائم و درمان افسردگی فصلی

بیشتر بدانید : پاییز آمد و افسردگی فصلی در کمین است

بیشتر بدانید : نشانه های افسردگی زمستانی چیست و چگونه با آن مبارزه کنیم؟


تحقیقی که منحصرا در ااین مورد انجام شد، نوعی ارتباط بین چشم قهوه ای و بروز اختلال عاطفی فصلی نشان داد. اختلال عاطفی فصلی seasonal affective disorder نوعی افسردگی است که معمولا با کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان شروع می شود و با بازگشت بهار و بلند شدن روزها به خودی خود بهبود پیدا می کند. 

پروفسور لنس ورکمن Lance Workman، روانشناس دانشگاه ویلز در بریتانیا در کنفرانس سالانه روانشناسی در بریتانیا مقاله ای در این باره بیان کرد. ورکمن در تحقیق خود 175 دانشجو را از دو دانشگاه ویلز و grine در امریکا مورد بررسی قرار داد و دریافت کسانی که چشم قهوه ای دارند، بیش از دیگران دچار نوسانات خلقی مربوط به تغییر فصل ها می شوند. در حالیکه چشم آبی ها کمتر این مشکل را تجربه می کنند. به عبارت دیگر افرادی که دارای چشم آبی هستند، به نظر می رسد درجه انعطاف پذیری و سازش بالاتری با محیط دارند. 

میزان ابتلا به اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی در بین زنان 4 برابر مردان است و تا زمان ارائه مقاله ورکمن عامل تشدید کننده دیگری شناخته نشده بود. 

ورکمن در این باره می گوید: من متوجه شدم بعضی از دانشجوهایم در فصل بهار و تابستان بسیار پر انرژی و سرزنده اند ولی در فصل پاییز و زمستان دچار یاس و افسردگی می شوند. چند سال بعد متوجه شدم که این مسئله با تیره بودن رنگ چشم این افراد در ارتباط است. بنابراین شروع به تحقیق کردم. 

Brown-Eye,چشم قهوه ای

قبلا تصور می شد تغییرات خلقی با فاصله از خط استوا در ارتباط است که به این فرضیه نظریه عرض جغرافیایی می گفتند. برای بررسی این فرضیه تیم ورکمن داده هایی را از افرادی که خود گزارش افسردگی داده بودند، از دو منطقه جغرافیایی مختلف جمع آوری کردند. 

به علاوه ارتباط بین رنگ چشم و سطح نوسانات خلقی گزارش شده را نیز مورد بررسی قرار دادند. تیم تحقیقاتی هیچ ارتباطی بین تفاوت نمونه ها براساس منطقه جغرافیایی پیدا نکردند، اما متوجه تفاوت قابل توجهی بین افراد چشم آبی و افرادی که دارای چشم های قهوه ای روشن و قهوه ای تیره هستند، شدند. تیم تحقیقاتی متوجه شدند میزان افسردگی فصلی در بین افراد دارای چشم قهوه ای تیره بیشتر از تمام افراد است. 

گرچه 175 نفر برای انجام یک تحقیق تعداد کمی محسوب می شوند، اما در سایر تحقیقات بزرگی که انجام شده، رنگ چشم به عنوان یک مسئله فرعی مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته ورکمن محققان سعی دارند ارتباط رنگ چشم را با سایر اختلالات خلقی، مانند افسردگی اساسی یا اختلال قطبی، بررسی کنند. 

اما سوالی که بعد از تمام این یافته ها مطرح می شوداین است که چرا رنگ چشم مهم است و چه ارتباطی با بروز نوسانات خلقی دارد؟ 

آنچه مطرح می شود این است که شاید جهشی که منجر به آبی شدن چشم ها می شود، به عنوان یک عامل محافظ در مقابل ختلال عاطفی فصلی عمل می کند. 


بیشتر بدانید : افسردگی چیست؟

 بیشتر بدانید : برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

بیشتر بدانید : شکل و رنگ چشم ها چه چیزی در مورد سلامت شما می گویند؟

بیشتر بدانید : شخصيت شناسی از روی رنگ چشم ها

بیشتر بدانید : چشم شما چه رنگی است؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ