داروهای گیاهی که باعث آسیب کلیه می شوند
 مصرف خودسرانه برخی داروهای گیاهی نه تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب کلیوی می شود

گیاه درمانی خودسرانه باعث آسیب کلیه می شود

یک متخصص کلیه و مجاری ادرار هشدار داد: پیروی از رژیم های عمومی اینترنتی یا گیاه درمانی های خودسرانه به سلامت کلیه ها به شدت آسیب می زند.


محبوبه نادری افزود: نارسایی کلیه و سنگ کلیه از رایج ترین بیماریهای کلیوی است که می تواند بر اثر پیروی از گیاه درمانی های خودسرانه به وجود آید.


وی اظهار داشت: افراد باید برای داشتن رژیم غذایی درست تحت نظر پزشک باشند تا رژیم غذایی فردی و مناسبی برای آنها تجویز شود.
نادری ادامه داد: نارسایی کلیه، یکی از بیماری های رایج کلیوی است که می تواند بر اثر عواملی مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری های التهابی کلیه و رژیم غذایی نادرست و خودسرانه به مرور زمان ایجاد شود.


زمانی که فردی دچار نارسایی کلیوی می شود، عملکرد طبیعی کلیه های او به تدریج مختل می شود و از حالت طبیعی به حالت تخریب شده در می آید، در این صورت، کلیه ها نمی توانند مانند قبل به تصفیه املاح یا حتی مواد دفعی مختلف مانند اوره و کراتینین بپردازند، این تصفیه نامناسب به مرور زمان با افزایش سطح املاح و مواد دفعی در خون یا ایجاد سمیت توسط آنها همراه خواهد شد.


 همچنین افرادی که به بیماری کلیه مبتلا هستند باید میزان دریافت پروتئین مصرفی آنها کنترل شود، زمانی که محصولات غذایی حاوی پروتئین مصرف می شود، میزان ترکیباتی مانند اوره کراتینین که از متابولیسم و دفع آنها در بدن تولید می شود، افزایش پیدا می کند.
نادری گفت: یک بدن سالم می تواند این ترکیبات را از طریق ادرار دفع کند اما فردی با کلیه نارسا، امکان دفع کامل این مواد را ندارد و در نتیجه می تواند به دلیل مصرف پروتئین بی حساب، دچار افزایش سطح اوره و کراتینین در بدن شود.

داروی گیاهی

بیمارانی که پیوند کلیه انجام می دهند مجبور به مصرف داروهای کورتونی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن خود می شوند تا بدن عضو پیوندی جدید را پس نزند، در این صورت احتمال افزایش وزن و ابتلا به دیابت ناشی از آن در این افراد بالا می رود. به همین دلیل اولین اقدام برای این بیماران، کنترل وزن آنهاست.
به گفته وی، باید میزان دریافت پروتئین های حیوانی و گیاهی در رژیم مبتلایان به نارسایی کلیه در حدی باشد که نه بدن آنها با کمبود و تحلیل عضلانی مواجه شود و نه افزایش اوره و کراتینین برای آنها پیش بیاید،
نادری افزود: اگر دیابت باعث نارسایی کلیه شده باشد، باید میزان کربوهیدرات های مصرفی و املاحی مانند سدیم، پتاسیم و فسفر هم به شدت در برنامه غذایی بیمار کنترل شود.


این بیماران همواره باید توجه داشته باشند که نیاز به دریافت انواع پروتئین حیوانی و گیاهی یا املاح و کربوهیدرات ها از فردی به فرد دیگر متغیر است و وزن بیمار با شدت پیشرفت بیماری باید در تعیین مقدار پروتئین یا املاح مصرفی دقت داشته باشد.


میزان پروتئین و املاح مصرفی در مبتلایان به نارسایی کلیه، باید به صورت فردی و بر اساس فرمول های خاص برای هر بیمار مشخص شود.

بیشتر از 90 درصد سنگ های کلیوی از جنس اگزالات کلسیم هستند. متاسفانه بیماران فکر می کنند باید برای دفع این سنگ ها، منابع غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات را از برنامه غذایی خود کنار بگذارند، در حالی که یک بیمار مبتلا به سنگ اگزالات کلسیم هم باید روزانه هزار تا 1200 میلی گرم کلسیم دریافت کند و منابع غذایی غنی از اگزالات مانند مغزها و سبوس ها را کنار بگذارد.

پس از تشخیص نوع سنگ کلیه، متخصص تغذیه به کمک فرد می آید تا با اسیدی یا قلیایی کردن ادرار او با استفاده از رژیم های غذایی مختلف، باعث دفع سنگ شود.

بیشتر بدانید : علایمی که نشان می دهند کلیه ها مشکل دارند

بیشتر بدانید : نشانه های بیماری مزمن کلیه

بیشتر بدانید : خطرناکترین دارو ها برای کلیه را بشناسید



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir