تاثیرات باورنکردنی موسیقی بر جنین در رحم مادر
همه ما از گوش دادن به موسیقی لذت می بریم، جالب است بدانید لذت گوش دادن به موسیقی قبل از تولد نیز وجود دارد و جنین در رحم مادر از گوش دادن به موسیقی لذت زیادی می برد

گوش دادن به موسیقی در دوران بارداری و اهمیت آن

یک نوزاد در رحم مادر صداهای زیادی از دنیای بیرون را می شوند، اما یکی از صداهایی که توجه زیادی را به سمت خود جذب می کند، موسیقی است. تحقیقات نشان داده اند که نوزاد متولد نشده نیز از شنیدن میزانی از موسیقی در روز لذت می برد. 

بیشتر بدانید : مراحل رشد جنین در شکم مادر + عکس هر مرحله

بیشتر بدانید : کنترل اوتیسم با موسیقی درمانی!

بیشتر بدانید : موزیک تراپی برای این بیماری ها مفید است

صداها در رحم مادر 

یک نوزاد حدودا از 17 هفتگی در رحم مادر صداها را می شنود، یعنی تقریبا از زمانی که مادر اولین حرکات نوزاد را حس می کند و قبل از اینکه جنسیت نوزاد قابل تشخیص باشد. تا هفته 26 بارداری ضربان قلب نوزاد در پاسخ به صداها بیشتر می شود، صداهایی مانند موسیقی که از دنیای بیرون رحم به نوزاد می رسند.

در هفته 33 بارداری نوزاد در زمان شنیدن موسیقی نفس می کشد که نوعی آگاهی به ضربات موسیقی نشان می دهد. تا هفته 33 ام نوزاد در رحم مادر به موسیقی های مختلف عکس العمل های متفاوت نشان می دهد و حرکات متفاوتی دارد. 

موسیقی و رشد 
جنین

تاثیر دقیق موسیقی بر روی نوزاد در رحم مادر دقیق مشخص نشده است. تحقیقاتی که در این زمینه در سال 1985 انجام شد نشان داد نوزادانی که قبل از تولد بیشتر به موسیقی گوش می دهند، دوره توجه و تمرکز مورد انتظار از آنها نسبت به سن آنها بیشتر است و صداها را بهتر تقلید می کنند. 

طی یک تحقیق دیگر نوزادان متولد نشده در معرض موسیقی قرار گرفته و پس از آن تاثیر موسیقی بر روی آنها بررسی شد. این نوزادان از زمان تولد تا 6 ماهگی در مهارت های حرکتی، رشد زبانی و مهارت های شناختی نسبت به دیگر نوزادان پیشرفت بیشتری داشتند. به هرحال چنین تحقیقاتی کوتاه بوده و دیگر تکرار نشدند، بنابراین این سوالات هنوز باقیست که چه میزان موسیقی برای نوزاد مفید است. 

تشخیص پس از تولد

در سال های 1991 و 1993 تحقیقی بر روی 6 خانم باردار انجام شد. محققان این مسئله را مورد بررسی قرار دادند که آیا نوزاد پس از تولد موسیقی هایی را که در رحم مادر شنیده تشخیص می دهد یا خیر. پیانو کلاسیک، موسیقی همراه با آواز و راک از طریق هدفون در رحم مادر پخش می شدند. نوزادانی که موسیقی را قبلا در رحم مادر شنیده بودند، تا 6 هفته اول پس از تولد با هوشیاری و حرکات فیزیکی بیشتر به این موسیقی ها واکنش نشان می دادند و موسیقی مورد نظر را تشخیص می دادند. 

محققان معتقدند این تشخیص از موسیقی پیش از تولد ممکن است تا 12 ماه پس از تولد یا بیشتر از آن طول بکشد. پخش موسیقی آشنا برای نوزاد پس از تولد به آرام کردن نوزاد کمک می کند. 

هشدار

مادرانی که تمایل دارند برای نوزاد متولد نشده خود موسیقی پخش کنند، نباید صدای آن را خیلی بالا ببرند. قرار گرفتن نوزاد در برابر صدای زیاد باعث تحریک بیش از اندازه نوزاد می شود و به علاوه به گوش در حال رشد او نیز آسیب می رساند. مایع اطراف نوزاد در رحم مادر صداها را تقویت می کند و صدایی که شما می شنوید ممکن است در رحم خیلی بلندتر و قوی تر باشد. سطح ایده آل صدا در این شرایط 70 دسی بل می باشد که برای مادر نیز بی خطر است. 

بیشتر بدانید : تيز كردن هوش كودكان!؟

بیشتر بدانید : رشد ناقص جنین داخل رحم

بیشتر بدانید : جنین در رحم مادر خواب‌ می‌بیند؟؟

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای رشد جنین

بیشتر بدانید : در ماه دوم بارداری حواستان به این موارد باشد

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ