علائمی که خبر از مصرف زیاد کافئین می دهد
 مصرف بیش از حد کافئین می تواند برای شما مشکلاتی از قبیل تپش قلب،ایجاد اضطراب و... ایجاد کند

 نشانه های زیاده روی در مصرف کافئین

بسیاری از ما روز خود را بدون کافئین آغاز نمی‌کنیم. قهوه به عنوان یکی از بهترین منابعی  که ما برای دریافت کافئین از آن استفاده می‌کنیم دارای برخی مزایای شناخته شده برای سلامت است اما واقعیت ناخوشایند این است که مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای نیز برای سلامت ما به همراه داشته باشد.

علایم زیر نشان می‌دهد که در مصرف قهوه زیاده‌روی کرده‌اید.

 1- احساس سوزش سردل

سوزش معده، که معمولا با احساس سوزش در قسمت فوقانی قفسه سینه شناخته می‌شود، ناشی از بازگشت غذا همراه با اسید از معده به مری است. این مشکل اغلب به دلیل شل شدن اسفنکتر تحتانی مری که عضله‌ای بین مری و معده است ایجاد می‌شود. کافئین یکی از عواملی است که می‌تواند این عضله را شل کند و غذا همراه با اسید معده دوباره به مری برگردد. افزون بر این، قهوه اسیدی است، بنابراین کافئین موجود در قهوه می‌تواند سوزش معده شما را تشدید کند.

2- باعث مشکلات گوارشی

کافئین باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود و کمک می‌کند غذایی که مصرف می‌کنید با سرعت بیشتری در دستگاه گوارش شما حرکت کند. این بدان معناست که مصرف زیاد کافئین می تواند بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع یا اسهال را به همراه داشته باشد.

 3- ایجاد اضطراب

اگر از جمله افرادی هستید که از اضطراب رنج می‌برید، مصرف زیاد کافئین می‌تواند شرایط  شما را بدتر کند و حتی باعث بروز حملات عصبی شود.

کافئین همچنین می‌تواند در افرادی که به طور معمول احساس اضطراب نمی‌کنند ایجاد کننده این مشکل باشد. دلیلش این است که کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و به طور موقت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. افزایش ناگهانی انرژی و فعل و انفعالات سلول‌های عصبی که بر اثر این شرایط  ایجاد می‌شود، عامل ایجاد یا تشدید اضطراب است.

 4- بروز مشکلات خواب

بسیاری از افراد قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین را به منظور بیدار ماندن یا افزایش سطح هوشیاری می‌نوشند. کافئین باعث می‌شود فعالیت یک ماده شیمیایی تحریک کننده خواب در مغز به نام آدنوزین به طور موقت مسدود شود و درنتیجه شما هوشیارتر باشید. هرچند اثر تحریک کننده کافئین، 15 دقیقه بعد از مصرف آن ایجاد می‌شود اما این تاثیر می‌تواند ساعت‌ها ادامه داشته باشد. این بدان معناست که نوشیدن قهوه در بعد از ظهر می‌تواند چرخه خواب شما را به شکلی جدی به هم بریزد. جدا از ایجاد بی‌خوابی که نشانه‌ای از مصرف بیش از حد قهوه است، کافئین می‌تواند میزان خواب عمیق شما را کاهش یا دفعات بیدار شدن‌تان از خواب را افزایش دهد. بنابراین بهتر است از ظهر به بعد قهوه مصرف نکنید.

 5- تپش قلب

اگر قلب‌تان تند می‌زند ممکن است دلیلش مصرف زیاد کافئین باشد. کافئین محرکی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. کافئین اضافی در خون ممکن است ضربان قلب شما را تند کند یا حتی باعث سرگیجه شود. البته تپش قلب می‌تواند به دلایل دیگری ازجمله مصرف نیکوتین یا دلایل متعدد پزشکی نیز ایجاد شود.

روش مقابله با این مشکلات

اگر با مصرف زیاد کافئین دچار یکی از مشکلات بالا می‌شوید، اما همچنان تمایل به مصرف کافئین دارید، گزینه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

 اطمینان حاصل کنید که روزانه حداقل شش تا هشت لیوان آب تصفیه شده می‌نوشید.

 به جای مصرف کافئین در هنگام صبح، مقداری آب گرم همراه با چند قطره آب لیموی تازه میل کنید.

 برای جلوگیری از تحریک پذیری، سعی کنید گوارش‌تان را تنظیم کنید.

 اگر احساس خستگی یا استرس دارید، زمان بیشتری را به خواب اختصاص دهید.

 همراه با صبحانه و شام هزار میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید.

 روزانه برای کمک به رفع خستگی ورزش کنید. حتی پیاده‌روی ساده به مدت حدود 30 دقیقه نیز می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بدانید : کافئین این خوراکی ها چقدر است؟ از چای سبز تا آدامس

بیشتر بدانید : آیا نوشیدن قهوه برای کودکان و نوجوانان ضرر دارد؟

بیشتر بدانید : قهوه را تلخ بخوریم یا شیرین؟

بیشتر بدانید : مزایا و معایب مصرف کافئین

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com