چرا با نوشیدنی های سرد و بستنی دندان ها درد می گیرد!؟
 برای شماهم پیش آمده که با خوردن نوشیدنی های سرد دندان هایتان درد گرفته است که این درد آسیبی به شما وارد نمی کند و فقط آزار دهنده است. 

چرا خوردن نوشیدنی های سرد باعث درد ناگهانی دندان ها می شود

تقریبا بیشتر مردم در طول زندگی خود تجربه درد ناشی از حساسیت دندانی را تجربه کرده اند و این حالت در بیشتر مواقع بعد از خوردن یک ماده غذایی یا نوشیدنی بسیار سرد از جمله بستنی یا آب یخ ایجاد می شود.

 به تازگی پژوهشگران موفق شده اند دلیل اصلی بروز حساسیت دندانی به مواد سرد را کشف کنند. در حقیقت ان ها در بررسی های خود به مطالعه نحوه احساس سرما توسط دندان پرداخته و واکنش این عضو بدن را در برابر مواد سرد و یخزده، تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که سلول های خاصی از دندان در انسان وجود دارند که حاوی پروتئین های حساس به سرما است.  این پروتئین قادر است که افت دما را تشخیص داده و زنگ خطر را برای مغز به صدا در آورد که دلیل اصلی بروز درد ناگهانی و حساسیت دندان همین واکنش سلول های فوق است .

دیوید کلافام (David Clapham) از اعضای این تیم  تحقیقاتی و عضو ارشد  موسسه پزشکی هوارد هیوز (HHMI) در این رابطه می گوید: حساسیت دندانی ناشی از سرما، یک نوع درد منحصر به فرد است. این درد آسیبی به شما وارد نکرده و فقط آزار دهنده است. 

وی همراه با یک تیم بین المللی از دانشمندان ، منبع درد را در یک کانال یونی موجود در دندان به نام TRPC5 جستجو کردند که اولین بار ۱۵ سال پیش کشف شده بود. کانال های یونی ، پروتئین هایی هستند که باعث ایجاد منافذ در غشای هر سلول در بدن ما می شوند.

این سلول ها هنگام تشخیص وجود برخی مواد شیمیایی خاص ، سیگنال های الکتریکی یا تغییر دما، به مانند دروازه های مولکولی عمل کرده و  باز یا بسته می شوند.

با باز شدن این دروازه ها، یون ها به داخل سلول سرازیر شده و یک پالس الکتریکی ایجاد می کنند که بین سلول ها به حرکت در می آید. در حقیقت این فرایند، یکی از مکانیسم های بدن برای ارسال سریع اطلاعات بوده و تعدادی از عملکردهای ضروری بدن را پشتیبانی می کند.

در این مطالعه جدید ، گروه تحقیقاتی،  کانال یونی TRPC5 را با توجه به نوع خاصی از سلول موجود در دندانها موسوم به ادونتوبلاست ردیابی کردند. بر این اساس مشخص شد پروتئین های حساس به سرما در صورت قرار گرفتن در معرض یخ زدگی یا برخی دیگر از تغییرات محیطی و دمایی، واکنش نشان می دهند. 

 به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، وجود پروتئین های حساس به سرما، دلیل خوبی برای مسواک زدن صحیح دندان ها محسوب می شوند زیرا طی این پژوهش مشخص شد که TRPC5 در دندانهایی که دارای حفره بوده و آسیب دیدگی و پوسیدگی دارند، شیوع بیشتری دارد. در حقیقت این یافته، توضیح می دهد که چرا پوسیدگی دندان می تواند حساسیت ما را نسبت به غذاهای سرد و نوشیدنی های خنک افزایش دهد.

دیوید کلافام در این رابطه می گوید ، پیش ازاین مطالعات،  درد شدید ناشی از سرما در دندان برای محققان نقطه ای كور بوده است ، اما این موضوع بسیار مهم محسوب می شود چون بسیاری از مردم را آزار داده و با مشکل مواجه می کرد. 

 تصور می شود که دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان دارای حفره های درمان نشده در دندان های خود هستند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که مینای دندان سخت ترین ماده در بدن ما است اما باکتری ها و اسید باعث می شوند که این ماده بسیار سخت و مقاوم  با گذشت زمان فرسایش یافته و نابود شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوار هستند که مطالعات جدید منجر به کشف درمان های جدیدی برای دندان های حساس شود.

بیشتر بدانید : زمان مناسب برای گذاشتن دندان مصنوعی و انتخاب بهترین نوع دندان

بیشتر بدانید : دشمنان دندان های خود را بشناسید

بیشتر بدانید : درمان دندان درد بدون مراجعه به پزشک در دوران کرونا از مصرف سیر تا نعنا

بیشتر بدانید : وقتی دندان ها حساس می شوند

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir