عوامل مهم و تاثیر گذار بر رشد قد
عوامل مختلفی روی رشد قد افراد تاثیر گذار است اما مهم ترین عامل ژنتیک می باشد

چه عواملی روی رشد قد تاثیر دارند؟

تأثیر ورزش کردن در سن رشد از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که اهمیت بسیاری دارد و این روزها با توجه به محدود شدن فعالیت ورزشی و تحرک کودکان و نوجوانان به نکاتی درباره رشد قدی و عوامل موثر برآن اشاره می‌کنیم :

اضافه وزن،داشتن رژیم غذایی نامناسب و ...

نوجوانانی که از دوران کودکی دارای اضافه وزن  هستند و رژیم غذایی مناسبی ندارند و ورزش مناسب سن‌شان را هم انجام نمی‌دهند، به دلیل رشد زیاد غضروف، صفحه رشد استخوانی آن‌ها زودتر بسته می‌شود و قد و قامت کوتاه‌تری نسبت به افراد عادی خواهند داشت.

به گفته کارشناسان ورزشی اگرچه ورزش تأثیری انکارنشدنی بر روند رشد قدی دارد اما مهم‌ترین شاخص‌ رشد قدی، ژنتیک است.

مهم ترین عامل رشد قد،ژنتیک

ژنتیک، مهم ترین عامل تعیین کننده قد در افراد است. برای مثال در ژن یک فرد، عدد ۱۶۰سانتی‌متری برای نمو قدی ثبت شده است. این بدین معناست که این فرد اگر شرایط محیطی مناسبی داشته باشد، توانایی رسیدن به حداکثر ۱۶۰سانتی متری را دارد و نه بیشتر از آن. ولی اگر شرایط محیطی مطلوب نباشد، فرد مد نظر ممکن است هرگز به این قابلیت دست نیابد.

عامل‌های محیطی

عواملی مانند تغذیه، خواب و استراحت، آب و هوا، ارتفاع، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، فعالیت بدنی و ... در میزان رشد قدی کودک موثر است.   تغذیه صحیح در دوره پس از تولد، مواد و انرژی لازم را برای فرایند رشد تامین می کند.

در افرادی که در سنین رشد، حتی به صورت مقطعی دچار سوء تغذیه شوند آثار منفی در نمو آن‌ها را می‌توان مشاهده کرد.

خواب و استراحت کافی عامل مهم دیگری است که در فرایند رشد مؤثر است. افراد در سنین رشد، به‌خصوص در دوران نوزادی به خواب کافی نیاز دارند و این عامل بر رشد جسمی تأثیرگذار است و به هر دلیلی نوزاد از خواب و استراحت کافی بهره مند نباشد، تهدیدی برای نمو مناسب او خواهد بود.

افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که در مناطق سردسیر هستند، قد بلندتری دارند. بنابراین عامل آب‌وهوا را هم باید مدنظر قرار داد.

از طرفی در مناطق مرتفع، افراد دارای قد کوتاه‌تر هستند و این شاید به دلیل محدودیت در دسترسی به اکسیژن کافی برای رشد سلولی باشد.

عاملی بحث‌برانگیز

فعالیت بدنی بحث‌برانگیزترین عامل برای رشد قد است و بیشترین ابهامات مطرح شده در این زمینه را به خود اختصاص می‌دهد. باید گفت ورزش می‌تواند در بهبود عملکرد بدن، سلامت بدن و جذب بهتر مواد غذایی به‌ویژه در سنین رشد بسیار مؤثر باشد، اما تأثیر آن به‌صورت مستقیم بر افزایش قد به اثبات نرسیده است.

بیشتر بدانید : این خوراکی ها قد شما را می خورند!!

بیشتر بدانید :  صفحه رشد تا چه زمانی باز است؟

بیشتر بدانید :  روش های افزایش قد در نوجوانان

بیشتر بدانید :  فرمول پیش بینی رشد قدی در دختران و پسران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com