بهتر است دردهای خاص بدن را جدی بگیرید
با بروز بعضی دردها در بدن می توانید به مشکل جدی تر در سلامت خود پی ببرید

دلیل بروز بعضی دردها

بالا بودن کلسترول خون معمولا علایم هشداردهنده ای ایجاد نمی کند اما شاخص بیماری قلبی در آن می تواند با بروز نوعی درد خاص در بدن همراه باشد.

 کلسترول بالا زمانی رخ می دهد که چربی زیادی موسوم به کلسترول در خون تجمع یابد. زمانی که عروق خونی مملو از کلسترول می شوند، باعث انسداد آنها شده و خطر بروز حمله قلبی افزایش می یابد. این وضعیت به دلیل بی علامت بودن بسیار خطرناک است. 

اما محققان در مطالعات خود ارتباطاتی را میان سطح بالای کلسترول و تغییرات مزمن در بدن  عنوان کرده اند که یکی از آنها بروز دردهای تاندونی است. به گفته آنها، دردهای تاندونی معمولا در افرادی بروز می کند که سطح کلسترول بالایی دارند. اما هنوز مشخص نیست که این ارتباط تا چه اندازه می تواند قوی باشد. 

پژوهشگران دریافتند؛ افرادی که از نظر ساختار تاندون ها دچار تغییر شده یا از دردهای تاندونی رنج می برند، ممکن است با مشکل کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا و نیز میزان چربی خوب پایین روبرو باشند. 

پژوهشگران مطالعاتی را با کمک تشریح داده های به دست آمده از میزان چربی یا کلسترول یا استفاده از داروهای کاهش دهنده چربی خون و ساختار تاندون و دردهای تاندونی انجام داده اند. 

 آنها از مجموع 17 تحقیقی که روی 2612 شرکت کننده انجام شد، دریافتند افرادی که از نظر ساختار تاندون ها دچار تغییر شده یا از دردهای تاندونی رنج می برند، ممکن است با مشکل کلسترول بالا، میزان LDL و تری گلیسیرید بالا و نیز میزان چربی خوب HDL پایین روبرو باشند. 

گفتنی است؛ چربی LDL نوع مضر چربی هایی است که در داخل عروق تجمع می یابند و باعث انسداد عروق می شوند. اما چربی HDL در مقابل چربی LDL قرار داشته و با انتقال کلسترول LDL به کبد، جایی که چربی مضر از آن خارج می شود، با اثرات مضر آن مقابله می کنند. 

از این رو، محققان اعلام کرده اند که بین دردهای تاندونی و بالا بودن میزان کلسترول ارتباطی وجود دارد. از مؤثرترین راه های کاهش چربی خون، عدم مصرف غذاهای چرب به ویژه غذاهای حاوی چربی های اشباع است. این نوع چربی ها، باعث بالا رفتن میزان چربی بد LDL می شود.

چربی های اشباع نوعی چربی است که در کره، پنیر و گوشت های قرمز و پرچرب یافت می شود. در عوض باید برای کاهش کلسترول، غذاهای سالم تر موسوم به چربی های غیراشباع را جایگزین چربی های اشباع کنید. برای این کار بهتر است از ماهی چرب مانند سالمون، برنج قهوه ای، نان و پاستا، آجیل و دانه های خوراکی، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. 

بیشتر بدانید : کنترل کلسترول خون با چند نکته غذایی

بیشتر بدانید :  کدام دردها خطرناکند؟

بیشتر بدانید : کلسترول بالا بدتر است یا تری گلیسرید بالا؟

بیشتر بدانید :  کلسترول چیست و برای درمان کلسترول خون چه باید کرد؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir