آیا تمیز کردن گوش ضروری است؟
معمولا گوش ها نیازی به تمیز کردن ندارند اما اگر جرم گوش زیاد شد بهترین راه مراجعه به پزشک می باشد شظ

آیا گوش ها را باید تمیز کرد؟

مردم معمولاً نیازی به تمیز کردن گوش‌های خود ندارند، اما گاهی اوقات این ترشحات یا دیگر مواد زاید ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. ترشح گوش که با نام‌هایی همچون «سرومن»، «وکس»، «جرم» یا «موم» گوش هم خوانده می‌شود، توسط غدد مومی گوش ترشح می‌شود که دارای حالت چسبندگی است و برای نرم نگه داشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است.

 چگونگی حرکت جرم گوش

جرم گوش دارای خاصیت اسیدی است که مانع از رشد باکتری ها و قارچ‌ها در داخل گوش می‌شود. این ماده به‌ طور طبیعی و با اعمالی مثل جویدن و حرکت دادن فک، خودبه‌خود به سمت بیرون گوش حرکت می کند و از مجرای گوش خارج می‌شود.تمیز کردن گوش معمولا نیاز نیست زیرا تمیز کردن بیش از حد گوش می‌تواند به خشکی و خارش گوش منجر شود.اما با این حال، مواقعی هم وجود دارد که در اثر کثرت موم یا زباله در داخل گوش، علایمی مانند خفه شدن یا کم شدن شنوایی ایجاد می‌شود. در این هنگام نیاز است که گوش‌های خود را تمیز کنید. در ادامه سعی می کنیم شما را با نحوه تمیز کردن گوش در خانه آشنا کنیم:

 چطور می توانیم گوش خود را تمیز کنیم

ایمن‌ترین روش برای تمیز کردن گوش، همواره مراجعه به پزشک است، اگر فردی همچنان می‌خواهد گوش‌های خود را در خانه تمیز کند، می‌تواند یکی از روش‌های زیر را امتحان کند:

استفاده از یک پارچه مرطوب برای بخش خارجی گوش

فرد می تواند پارچه یا دستمال کاغذی را با آب ولرم خیس کند. پس از فشار دادن مقدار اضافی آب آن، برای تمیز کردن نواحی بیرونی گوش از آن استفاده کند. به یاد داشته باشید قرار دادن هر گونه شیء در داخل گوش هرگز ایده خوبی نیست.

استفاده از روغن یا قطره گوش سنتی

پیشنهاد ما مراجعه و مشورت با پزشک است ، همچنین می‌توانید از قطر‌ه‌های مخصوص گوش که در داروخانه‌ها پیدا می‌شود، استفاده کنید:چندین راه‌حل وجود دارد که افراد می‌توانند با استفاده از آن ها به عنوان قطره گوش، تجمع جرم گوش خود را از بین ببرند؛ راه‌حل‌هایی شامل:روغن بچه،  روغن  طبیعی مانند بادام  ،گلیسیرین.

شست‌و شو دادن گوش

فرد می‌تواند از یک کیت آبیاری مخصوص این کار که از ترکیب آب معمولی محلول شور است، استفاده کند یا حتی می‌تواند برای دقت در این کار به پزشک مراجعه کند. توجه داشته باشید برای این روش، فرد باید قبل از استفاده، آن را به اندازه دمای بدن گرم کند تا از عوارض جانبی مانند سرگیجه جلوگیری شود. با این حال، باید مراقب باشید که محلول خیلی داغ نشود، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود. برای شست‌وشوی گوش، فرد می‌تواند از سرنگ استفاده کند.

این روش برای برخی افراد منع شده است، برخی افراد مانند کسانی که:

پرده گوش آن ها سوراخ است ، افراد مبتلا به دیابت، افرادی که از اگزما یا دیگر بیماری‌های پوستی در داخل یا نزدیک گوش رنج می‌برند و  افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف.

پیشگیری

از سواپ‌های پنبه ای برای حذف جرم گوش استفاده نکنید. این روش که یکی از رایج‌ترین‌ روش‌هایی است که افراد در خانه برای تمیز کردن گوش خود از آن استفاده می‌کنند،خطراتی دارد از جمله:بردن جرم گوش به عمق آن، کند کردن روند طبیعی حذف جرم گوش، صدمه زدن به پرده گوش، احتمال گیر کردن سواپ در گوش.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علایم عفونت گوش، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند، علایمی مانند:

درد در گوش یا اطراف آن، خروج  مایع از گوش، مشکل شنوایی، علاوه بر عفونت‌های حاد، اگر فرد دچار انسداد مکرر شد، باید با پزشک خود مشورت کند.

بیشتر بدانید : نحوه تمیز کردن بی خطر گوش

بیشتر بدانید : خارج کردن سریع آب از گوش با این روش های ساده

بیشتر بدانید : علائم تجمع بیش از حد جرم در گوش

بیشتر بدانید : گوش درد های خطرناک را بشناسیم

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com