ضربان قلب در زمان استراحت چقدر اهمیت دارد؟
میزان ضربان در حال استراحت اهمیت زیادی دارد و بهتر است که برای حفظ سلامتی خود آن را چک کنید

اهمیت ضربان قلب وقتی استراحت می کنید

فراگیر شدن ساعت‌های هوشمند و برنامه های تلفن همراه که به نوعی ثبت کننده فعالیت و ردیاب‌های فعالیت هستند به معنای دسترسی به داده‌های سلامتی است که قبلاً هرگز به آن فکر نمی‌کردیم، حالا تعداد قدم‌هایی که برمی‌داریم، ساعت‌هایی که می‌خوابیم، و ضربان قلب واقعی‌مان در هر حالت در دسترس بسیاری از افراد است.

ضربان قلب در حالت استراحت تعداد ضربان قلب شما در حالت استراحت کامل، چه در حالت نشسته و چه در حالت دراز کشیده، است. به طور معمول برای اندازه گیری صحیح این ضربان، باید یا اول صبح (زمانی که از خواب بیدار می شوید اما هنوز حرکت را شروع نکرده اید)، یا زمانی که مدتی در حالت استراحت بوده اید اندازه گیری شود.

ضربان قلب نرمال در زمان استراحت چقدر است؟

اکثر افراد ضربان قلب در حالت استراحت بین 60 تا 100 عدد در دقیقه دارند. اگر فعالیت ورزشی خاصی دارید( یعنی به صورت منظم و حرفه ای ورزش می کنید) ضربان قلب شما در حالت استراحت می تواند کمتر از 60 ضربه در دقیقه باشد که عموما چیز خوبی است.

ارین میچوس، مدیر مرکز قلب و عروق در دانشگاه جان هاپکینز، گفت: در این محدوده طبیعی، هرچه کمتر بودن بهتر است، زیرا این به آن معنا است که عضله قلب شما در وضعیت بهتری قرار دارد و نیازی به کار سخت برای حفظ یک ضربان ثابت نیست.

به نظر می رسد ضربان قلب در حالت استراحت در انتهای پایین این محدوده، مزایای محافظتی دارد. بر اساس گزارشی که در سال 2010 توسط مرکز بهداشت زنان منتشر شد، زنان یائسه با ضربان قلب در حالت استراحت بیش از 76 ضربه در دقیقه نسبت به زنانی که ضربان قلب در حالت استراحت 62 ضربه در دقیقه یا کمتر داشتند، بیشتر در معرض حملات قلبی بودند.

یک توصیه مهم پزشکان هم این است که اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت بالای 80 ضربه در دقیقه است، حتما به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

چرا ضربان قلبم در حال استراحت تغییر می کند؟

ضربان قلب شما در حالت استراحت بسته به عوامل مختلفی می تواند بالا یا پایین برود. استرس، اضطراب، هورمون‌های بدن، برخی داروها و میزان فعالیت بدنی شما همگی می‌توانند بر ضربان قلب در حالت استراحت تأثیر بگذارند.

اگر ضربان قلب در حالت استراحت به مرور زمان افزایش می یابد، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. در یک مطالعه در سال 2011 که بیش از 29000 نفر را بدون سابقه بیماری قلبی به مدت ده سال مورد بررسی قرار داد، افزایش ضربان قلب در حالت استراحت در طول این مطالعه با افزایش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی مرتبط بود.

وقتی صحبت از کاهش ضربان قلب در حالت استراحت می شود، متخصصان کلینیک پزشکی کلیولند توصیه می کنند که به طور منظم ورزش کنید، سطح اضطراب خود را مدیریت کنید، از مصرف کافئین و نیکوتین خودداری کنید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، تا حد لازم آب و مایعات سالم بنوشید و ساعات خواب کافی و منظمی داشته باشید.

چرا ضربان قلب حالت استراحت در دستگاه های مختلف تغییر می کند

هر دستگاه روش خاص خود را برای تخمین ضربان قلب در حالت استراحت دارد، به این معنی که تخمین ها بسته به اینکه کدام وسیله را دارید متفاوت خواهد بود. 

اگر از یک ردیاب فعالیت به دیگری تغییر دهید، ممکن است تغییری در تخمین ضربان قلب در حالت استراحت خود مشاهده کنید، که بیشتر بازتابی از نحوه محاسبه این عدد است، نه تغییر در وضعیت سلامتی شما.

بیشتر بدانید : تپش قلب همیشه خبر از بروز بیماری نمی دهد

بیشتر بدانید : آیا واقعا موقع عطسه کردن ضربان قلب متوقف می شود؟

بیشتر بدانید : آیا ضربان قلب پایین خطرناک است؟

بیشتر بدانید : چرا ضربان قلب تند می شود؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
eemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com