مردها بیشتر می خوابند یا زن ها؟ نتیجه تحقیقات علمی در این باره
همه انسان ها به طور متوسط بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند اما تحقیقات جدید نشان داده اند که کمی تفاوت بین میزان خواب زنان و مردان وجود دارد که در این مطلب به بررسی ان می پردازیم

خواب خانم ها بیشتر است یا آقایان و چرا؟

یک فرد بالغ به طور متوسط بین 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد تا احساس شادابی و سرزندگی کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که بانوان به خواب بیشتری احتیاج دارند؛ به طور دقیق 11 دقیقه بیشتر از مردان!

تمامی نکاتی که در ادامه توضیح داده می شوند، با استناد به مقالات معتبر منتشر شده توسط بنیاد ملی خواب و مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند.

بیشتر بدانید : تفاوت جالبی میان خواب زن و مرد

بیشتر بدانید : چرا زنان بیشتر از مردان از بی خوابی و خواب آلودگی شکایت دارند؟

چرا بانوان بیش از آقایان به خواب نیاز دارند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بانوان ممکن است بیشتر از مردان به خواب نیاز داشته باشند. برای نمونه احتمال بی خوابی در زنان 40 درصد بالاتر از مردان است. آنها همچنین به طور تقریبی دو برابر بیشتر از مردان از مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی رنج می برند؛ دو اختلالی که به شدت با بی خوابی مرتبط هستند.

افراد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن یا حفظ وضعیت خواب، به طور منظم مشکل دارند و ممکن است طی روز نیز احساس خواب آلودگی داشته باشند.

هورمون ها یکی دیگر از مقصران اصلی نیاز بیشتر زنان به خواب نسبت به مردان هستند. چرخه خواب و بیداری انسان تحت کنترل هورمون های وی هستند. این هورمون ها بر زمانی که احساس خستگی، هوشیاری و گرسنگی می کنیم و همچنین بسیاری از موارد دیگر تاثیر می گذارند. بانوان هر ماه و طی بازه های زمانی مشخص در زندگی خود تغییرات هورمونی گسترده ای را تجربه می کنند که بر ریتم شبانه روزی بدن آنها تاثیر فراوان دارد.

همین تغییرات نیاز بیشتری به خواب ایجاد می کنند، به عنوان مثال:

  • طی دوران قاعدگی، یک سوم زنان به دلیل گرفتگی عضلات، سردرد و نفخ مشکل خواب دارند. آنها معمولا سطوح بالاتری از خواب آلودگی و خستگی در ساعات روز را تجربه می کنند.

  • در دوران بارداری، زنان ممکن است به سندرم پای بیقرار مبتلا شوند؛ وضعیتی که خوابیدن را سخت ‌تر می‌ کند. همچنین احتمال تجربه اختلالات دیگری همچون افسردگی، آپنه خواب، درد و بی اختیاری ادرار نیز وجود دارد که همگی روند خواب را مختل خواهند کرد. مشکلات مرتبط با خواب می توانند تا پس از زایمان نیز ادامه یابد. پس از زایمان هم همزمان با کاهش سطح هورمون ‌ها، مادر مجبور به مراقبت از نوزادی است که چرخه خواب نامنظمی دارد. همین عامل مجددا منجر به خواب‌ آلودگی بیشتر طی روز می‌ شود.

  • در دوران یائسگی نزدیک به 85 درصد از بانوان دچار گرگرفتگی می شوند هنگامی که این حالت در ساعت شب رخ می دهد، زنان با تعریق از خواب بیدار و در نتیجه خواب آنها مختل می شود. خطر ابتلا به آپنه خواب نیز در دوران یائسگی افزایش می یابد. این اختلال خواب باعث وقفه هایی کوتاه در فرآیند تنفس می شود که می تواند کیفیت خواب را مختل کند، حتی اگر فرد به طور ناگهانی از خواب بیدار نشود. در نتیجه، زنان مبتلا به آپنه خواب ممکن است پس از بیدار شدن از خواب شبانه احساس شادابی کمتری داشته باشند و طی روز هم دچار خستگی و خواب آلودگی مفرط شوند.

بیشتر بدانید :  عوامل موثر در خواب زنان

بیشتر بدانید :  چرا بی خوابی در زنان بروز می کند؟

آیا بانوان واقعا بیشتر از آقایان می خوابند؟

در حالی که بر اساس یافته های تحقیقات علمی زنان نیاز بیشتری به خواب دارند، این نیاز تنها مقداری بیش از مردان است؛ کمی بیشتر از 11 دقیقه.

از طرفی دیگر ممکن است خواب زنان کیفیت پایین‌ تری نسبت به مردان داشته باشد و این موضوع به احتمال زیاد مربوط به نحوه سپری کردن ساعات روز است. محققان تفاوت‌ هایی را در میزان زمانی که زنان و مردان به کار، مسئولیت‌ های کاری، اجتماعی و مراقبت از خانواده اختصاص می‌ دهند، مشخص کرده ‌اند. به عنوان مثال، بانوان معمولا زودتر از مردان برای مراقبت از دیگران در خانه بیدار می شوند و این یکی از کارهایی است که خواب آنها را مختل می کند.

دیده شده که هم مردان و هم زنان دارای فرزند، کمی بیشتر از همتایان بدون فرزند خود از خواب شبانه لذت می برند. با این حال، زنان بیشتر تمایل به چرت زدن دارند. هرچند چرت زدن به کل زمان خواب فرد می افزاید، اما در مقابل آرامش کلی خواب شبانه را کاهش می دهد.

خواب زمانی بهترین نتیجه را دارد که طی شب بدون وقفه انجام شود. هر فرد در خواب کامل شبانه، مراحل مختلف خواب را چندین بار پشت سر می گذارد؛ از خواب سبک گرفته تا خواب عمیق و خواب REM. فرد با پیشروی به مراحل بعدی، زمان بیشتری را در خواب REM می گذراند. یعنی زمان بیشتری را به رویاپردازی و پردازش شناختی اختصاص خواهد داد و زمان کمتری را در خواب عمیق سپری می کند. هنگامی که روند خواب قطع شود، این چرخه دوباره از اول شروع می شود و در نتیجه خواب ضروری REM را از دست خواهیم داد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که زنان سریعتر به خواب می روند و شاید این امر نشان دهنده نیاز بیشتر آنها به خواب باشد. این یافته ها همچنین حاکی از آن است که آنها به طور متوسط خسته تر از مردان هستند و زمان بیشتری را در خواب عمیق می گذرانند. هرچند این روند در دوران یائسگی تغییر می کند و زنان به طور معمول دیرتر از مردان به خواب می روند و زمان کمتری را هم در خواب عمیق سپری می کنند.

بیشتر بدانید : قوانین مهم اتاق خواب برای داشتن رابطه جنسی بهتر

بیشتر بدانید : توصیه هایی برای درمان بی خوابی

بیشتر بدانید : تاثیر کم خوابی و بی خوابی و شب بیداری بر بدن از نگاه طب سنتی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:‌asriran.com