در قسمتهای قبلی گفته شد که بر اساس تحقیقاتی که نتایج آنها نیز در محافل مختلف منتشر شده‌است رایحه درمانی می‌تواند.....
 

گفته شد که بر اساس تحقیقاتی که نتایج آنها نیز در محافل مختلف منتشر شده‌است رایحه درمانی می‌تواند در برطرف‌کردن برخی از مشکلات کمک کننده باشد.

 خلاصه‌ای از تحقیقاتی که انجام شده‌است بدین شرح است:

رایحه درمانی و رفتار :

شواهد شایان توجهی وجود دارند که نشان می‌دهند رایحه درمانی بر روی ذهن و رفتار ما آثار مهمی‌دارند. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که موش های تحریک شده با مقدار زیاد کافئین، به وسیله بوی صندل یا  سنبل یا سایر عطر‌های آرامبخش که داخل قفس آنان اسپری شده‌است آرام شده‌اند.

همین موشها با استنشاق بوی پرتقال و سایر مواد مشابه تحریک پذیر شده‌اند. این مواد را در ترکیبات خون آنها پس از یک ساعت یافته‌اند.

 رایحه درمانی و خواب :

در یک مطالعه که در مجله انگلیسی لانست چاپ شد، و بر روی بیماران مسن که مشکل به خواب رفتن داشتند، انجام گرفت، مشخص شد که بوی سنبل بر روی به خواب رفتن آنان موثر است. این بیماران از مشکل به خواب رفتن شاکی بودند و قبل از رایحه درمانی مقادیر زیادی داروی آرامبخش استفاده می‌کردند.

رایحه درمانی و مشکلات پس از زایمان :

در یک مطالعه بر روی زنان نشان داده‌شد که استفاده از روغن اسط‌و خودوس به صورت ضماد موضعی در کاهش درد‌های پس از زایمان در سه تا پنج روز پس از زایمان موثر است.

رایحه درمانی و سرماخوردگی :

از نظر تجربی و علمی‌کاملا شناخته‌شده‌است که سوپ مرغ برای سرماخوردگی مفید است. تحقیقاتی صورت گرفته‌است تا علت اثر سوپ مرغ شناخته شود که آیا این اثر مربوط به تاثیر بخار آب داغ بر روی مخاط بینی است و یا اینکه به دلیل رایحه سوپ مرغ ایجاد می‌شود. مطالعات نشان داد که سوپ مرغ موثر‌تر از بخار آب بر روی سرماخوردگی است. این خود نشاندهنده‌ی موثر بودن رایحه سوپ مرغ است.

رایحه درمانی برای استرس:

در یک مطالعه در بیمارستان اسلووان-کترینگ در نیویورک نشان داده شد که در بیماران مبتلا به عارضه ترس از فضاهای بسته که با عطر ثعلب ( وانیل ) مواجهه شدند و تحت ام آر آی قرار گرفتند 63 درصد کمتر از سایر بیماران دچار این حالت شدند.

هیچ تغییری در ضربان قلب این افراد دیده نشد. و اضطراب آنها به وضوح کمتر شده بود.

در یک تحقیق مشابه بر روی بیماران واحد مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) مشخص شد که کسانی که در این محیط عطر سنبل را استشمام کردند در مقایسه با کسانی که فیزیوتراپی می‌شدند یا استراحت می‌کردند وضعیت بهتری داشتند. و هیچ تغییری در فشار خون، تنفس و ضربان قلب این بیماران دیده نشد.

رایحه درمانی و اختلالات جنسی مردان:

نشان داده شده است که شیرین بیان، اسط‌و خودوس، درخت‌ كولا و کدو تنبل بر روی مشکلات جنسی مردان موثرند. شیرینی های همراه با شیرین بیان بسیار موثرند. مردان مسن تر پاسخ بهتری به عطر ثعلب می‌دادند.

مطالعات نشان داد که رایحه درمانی یک درمان موثر در ناتوانی جنسی ناشی از بیماریهای عروقی یا عوامل روانی در مردان است.
 
 

توضیح عکس : گیاه آویشن بویی بسیار مطبوع دارد،در کشور ما می‌روید. اما باید برای دیدن آن در فصل بهار کوهپیمایی کنید. چون در ارتفاعات می‌روید.

 

 تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
 
منبع:www.seemorgh.com