احتياج به خواب در انسان‌ها در سنين مختلف متفاوت است. خواب برای كودك همانند تغذيه، لازم و ضروری است. بسياری از كودكان برای به خواب رفتن مشكل دارند و...



 
خواب برای كودك همانند تغذیه، لازم و ضروری است. بسیاری از كودكان برای به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمی‌خوابند، در كودكان معمولا بی‌خوابی اوایل شب اتفاق می‌افتد و به اصطلاح به آن بی‌خوابی شبانه می‌گویند. احتیاج به خواب در انسان‌ها در سنین مختلف متفاوت است به عنوان مثال به طور متوسط یك كودك دوازده ساله به نه ساعت خواب و یك كودك چهار ساله به یازده و نیم ساعت خواب احتیاج دارد، البته این مسئله بین كودكان در یك رنج سنی نیز متفاوت است. والدین در خواباندن كودكان نقش مهمی‌را ایفا می‌كنند حتی عده‌ای از كودكان تا زمانی كه یكی از والدین خصوصا مادر در كنارشان نباشد به خواب نمی‌رود. بهتر است كه ده تا سی دقیقه قبل از خواب را به او اختصاص دهید. از شوخی‌ها و بازی‌های پرتحرك، تعریف قصه‌های ترسناك و... اجتناب كنید. البته نحوه خواباندن كودك و شكل‌دهی عادت خواب در فرهنگ‌ها، قبایل و حتی خانواده‌ها متفاوت است.

ساعت خواب كودكان
فرستادن كودك به اتاق خواب و تنظیم ساعت خواب او در سنین پیش از دبستان، تجربه نسبتا سختی برای والدین است. رابین گودمن، روانشناس كودكان در این زمینه نكاتی را جهت دستیابی به یك روش مناسب در كودكان سه تا پنج سال پیشنهاد كرده است كه در ادامه به آن اشاره می‌كنیم:

1- ساعت خواب ثابتی برای كودك‌تان در نظر بگیرید.
 ساعت خواب كودكان باید ثابت باشد، یك ساعت خاص را در نظر بگیرید، بار اولین كودك خود را در آن ساعت روانه تختخواب كرده و شب‌های دیگر، آن ساعت را معیار فرا رسیدن زمان خواب كودك‌تان قرار دهید. برای بیدار شدن از خواب نیز همین رویه را ادامه دهید. توجه كنید كه هر چه كودك‌تان زودتر از خواب برخیزد بهتر است زیرا شب زودتر خسته می‌شود و در ساعت مقرر به آسانی به خواب می‌رود.
 نوع فعالیت كودك در طول روز بر خواب شب او تاثیر مستقیم دارد، كودكان در صورتی كه در هوای آزاد قرار گرفته و فعالیت‌های فیزیكی انجام دهند بسیار راحت‌تر به خواب می‌روند.
 بهترین زمان برای خوابیدن كودك را در نظر داشته باشید چون به تدریج با نزدیك شدن به ساعت مورد نظر، كودك احساس خواب آلودگی كرده و برای به خواب رفتن كاملا آماده می‌شود.
 ویژگی‌های فردی كودك‌تان را بشناسید، مهم این نیست كه كودكان را وادار كنیم ساعات مشخصی را بخوابند بلكه نكته مهم‌تر این است كه كودك در آن زمان به خواب عمیق رفته و به استراحت بپردازد.

2- مكان مناسب خواب كودك را فراهم كنید.
 بهترین روش این است كه از قرار دادن وسایل الكترونیكی مثل كامپیوتر، تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی در اتاق خواب كودك خودداری شود. اتاق خواب كودك را از اسباب‌بازی پر نكنید.

3- از عادات بد اجتناب كنید.
 از به خواب رفتن در تختخواب كودك‌تان بپرهیزید زیرا ممكن است او نیمه‌شب ناگهان از خواب برخیزد و بادیدن شما در كنار خود هراسان شود.
 هیچ‌گاه كودك را تشویق نكنید تا در رختخواب شما بخوابد زیرا ممكن است برای او عادت شود.

4- اگر كودك نیمه‌های شب از خواب پرید با ملایمت با او رفتار كنید و اعتماد به نفس لازم برای به خواب رفتن مجدد را به كودك بدهید.
 در چنین مواقعی از صحبت كردن و بحث دوری كنید. اگر كودك خواب بدی دیده در آن حالت از او نخواهید خوابش را تعریف كند.
 صبح‌ها كودك را به دلیل خوابیدن در اتاق خودش تشویق كنید.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع:بازیاب