مالاریا از بروز عفونت‌های شدید جلوگیری می‌كند و همین طور...
 
متخصصان علوم پزشكی در پرتغال طی آزمایشات جدیدی دریافته‌اند كه مالاریا از بروز عفونت‌های شدید جلوگیری می‌كند.

دكتر ماریا موتا از متخصصان دانشگاه لیسبون در پرتغال با انجام این آزمایشات متوجه شد كه ابتلا به دوز كامل عفونت مالاریا با فعال سازی نوعی هورمون از بدن در برابر عفونت‌های جدید حاصل از این انگل محافظت می‌كند. این هورمون در واقع عطش سلولهای كبدی را به آهن افزایش می‌دهد.
به گزارش شبكه خبری ای‌بی‌سی، این مطالعه كاربردهایی برای استفاده از مكمل‌های آهن، جهت درمان كم خونی فقر آهن (آنمی) بویژه در كودكان خردسالی دارد كه در كشورهایی با درصد بالای شیوع این بیماری زندگی می‌كنند.
به گفته پزشكان، یكی از عوارض جانبی شدید مالاریا بروز كم خونی فقر آهن است كه به ویژه در كودكان تشدید می‌شود.

دكتر موتا در مطالعات خود متوجه شد كه انگل‌های مالاریا در بدن موشهای آزمایشگاهی در واقع تولید هورمون «هپسیدین» را موجب می‌شود. این هورمون مقدار آهن موجود در كبد را كاهش می‌دهد و این پدیده زمانی رخ می‌دهد كه تراكم انگل‌ها در خون به حد جدی و خطرناك می‌رسد. این شرایط در عوض از نگهداری عفونت بیشتر در سلولهای كبدی و پیشرفت بیماری تا مراحل خونی جلوگیری می‌كند.

در این گزارش آمده است: متخصصان برای اولین بار به نقش حیاتی آهن در ایجاد عفونت شدید یا عفونت‌های چندگانه مالاریا پی برده‌اند. بیماری مالاریا از انگلی موسوم به پلاسمودیوم و از یك پشه آلوده به بدن انسان منتقل می‌شود.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
عفونت دستگاه تناسلی در خانمها
دوران بارداری و عفونت ادراری
نشانههای عفونت قارچی ناخن
اصول راهنمای جدید برای درمان عفونت گوش کودکان