بيش از250 بيماری ناشی از مواد غذايی تاكنون شناخته شده كه بيشترين آنها عفونت‌هايی هستند كه به وسيله انواع باكتريها، ويروس‌ها و انگل‌ها ايجاد می‌شود.


دكتر امیر جلالی، متخصص سم‌شناسی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خوزستان،
اظهار داشت: بیش از250 بیماری ناشی از مواد غذایی تاكنون شناخته شده كه بیشترین آنها عفونت‌هایی هستند كه به وسیله انواع باكتریها، ویروس‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: این موجودات ممكن است در هر یك از مراحل خرید، آماده سازی، پخت، نگهداری یا مصرف در مواد غذایی حضور یابند درحالی كه نمی‌توان از طریق دیدن، بوئیدن یا حتی چشیدن متوجه آنها شد. اسهال، درد‌های شكمی، تب، سردرد، استفراغ كه این علائم بسته به عامل ایجاد كننده آن از نیم ساعت بعد از خوردن غذا تا دو هفته بعد در شخص ظاهر می‌شود.

دكتر جلالی متذكر شد: بروز این بیماری‌ها در كودكان و افراد مسن یا افرادی كه سیستم ایمنی آنان ضعیف است منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ آنها می‌شود.

وی با اشاره به شایع‌ترین بیماریهای ناشی از مصرف غذا گفت: به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت‌های غذایی ناشی از مصرف منابع غذایی لازم است مواردی مثل شستن دست‌ها بعد از توالت، قبل از خوردن غذا، قبل از تهیه غذا، پختن كامل گوشت‌ها به ویژه مرغ و غذاهای حامل تخم‌مرغ رعایت شود و ظروف و سطوحی كه در هنگام تهیه مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند به خوبی ضد عفونی شوند و از مصرف تخم مرغ خام یا كاملا پخته نشده خودداری و موادغذایی در شرایط دمای مطلوب نگهداری شود.

وی گفت: به منظور پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از عامل استافیلوكوكی كه منابع ایجاد كننده آن شامل مواد غذایی است كه در طول تهیه و نگهداری موازین بهداشتی در آن رعایت نشده است و ترشحات بینی، گلو و دست افراد آلوده به میكروب می‌تواند عامل آلودگی غذا شود نظیر شیرینی‌های خامه‌ای یا كرم‌دار، شیر، پنیر ( غذاهای با پروتئین بالا)، لازم است مواد غذایی داغ را گرم (بالاتر از 65 درجه سانتی‌گراد) نگه داشت. مواد غذایی سرد نیز خنك (كمتر از پنج درجه سانتی‌گراد) نگهداری شوند.

این متخصص سم شناسی یادآور شد: مواد غذایی را به سرعت خنك كرده و در یخچال قرار دهید. از گرم كردن مكرر مواد غذایی و تا حد امكان از لمس مواد غذایی با دست خودداری شود. قبل از تهیه مواد غذایی، دست‌ها را با آب گرم و صابون شستشو دهید.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health