برخی افراد وقتی به موسيقی گوش می‌دهند، رنگ می‌بينند.


دانشمندان در موسسه فن‌آوری كالیفرنیا از شناسایی افرادی خبر دادند كه به ادعای آنها می‌توانند صدای آنچه را كه می‌بینند، بشنوند.

این دانشمندان می‌گویند برخی افراد وقتی به موسیقی گوش می‌دهند، رنگ می‌بینند.نوع نادر «Synaesthesia»، پدیده‌ای كه در آن حواس مخلوط می‌شوند، زمانی شناسایی شد كه یك دانشجو اظهار داشت كه اصواتی را از یك تصویر Screensaver می‌شنود.
مجله نیوساینتیست در گزارشی در این رابطه آورده است: پژوهشگران در موسسه فن‌آوری كالیفرنیا سپس سه نفر دیگر را پیدا كردند كه این توانایی را داشتند.
نتایج مطالعات نشان داد: اشخاص كه این قابلیت را دارند در آزمایش‌های تشخیص الگوهای بصری بهتر عمل می‌كردند. یكی از شایع‌ترین انواع این پدیده، توانایی درك اعداد و حروف مانند رنگ‌ها است.
دكتر جولیا سیمز از دانشگاه ادینبرگ در این باره می‌گوید : یك راه متداول برای شناسایی این افراد آن است كه آنها وقتی صدای موسیقی را می‌شنوند، رنگ می‌بینند.
این پژوهشگران می‌گویند: برخی از هنرمندان نیز از این توانایی بهره‌مند بوده‌اند، مانند دیوید هوكنی كه می‌توانست در هنگام گوش دادن به موسیقی رنگ‌ها را مشاهده كند.
دكتر جولیا سیمز كه روی پدیده «Synaesthesia» در دانشگاه ادینبورگ كار می‌كند، گفت: برخی از انواع این پدیده شایع‌ترین از انواع دیگر هستند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:سلامت نیوز