فعاليت بدنی منظم در ازدياد تظاهر ژن مانع سکته و فعال شدن مسير انتقال معكوس كلسترول و در نهايت كاهش بروز بيماريهای قلبی ــ عروقی و سكته‌های قلبی مؤثر است.
نتیجه یك تحقیق كه برای نخستین بار در دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام شده نشان داد كه فعالیت بدنی منظم در ازدیاد تظاهر ژن ABCA1 و فعال شدن مسیر انتقال معكوس كلسترول و در نهایت كاهش بروز بیماریهای قلبی ــ عروقی و سكته‌های قلبی مؤثر است.

تجمع كلسترول در سلول‌ها و انسداد عروق به عنوان عامل اصلی سكته های قلبی همواره مورد توجه پزشكان بوده است.

بهزاد مهدی خبازان، دانش‌آموخته مقطع دكتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه تربیت مدرس تهران با انجام تحقیقی تحت عنوان اثر شش هفته تمرین استقامتی با شدت متوسط به تظاهر ژن ABCA1 كبدی و انتقال معكوس كلسترول در موش‌های صحرایی برای نخستین بار نقش ورزش را بر روی این ژن بررسی كرد و نتایج حاصله را ضمن ارائه در رساله دكتری تخصصی خود در مجلات معتبر بیوشیمی‌و بیوفیزیكی دنیا به چاپ رساند .

وی در خصوص پایان نامه خود گفت: تجمع كلسترول در سلول موجب انسداد عروق و بروز سكته و بیماریهای مختلف قلبی خواهد شد. مسیر برگشت كلسترول از سلولهای به كبد و تشكیل صفرا و دفع آن ارتباط مستقیم با ژن ABCA1 دارد.

به گفته وی، فرایند انتقال معكوس كلسترول شامل جمع‌آوری كلسترول اضافی از بافتهای پیرامونی و بازگرداندن آن به كبد جهت تشكیل صفرا، RCT نمایه می‌شود، شناخت فعال كننده های ژن ABCA1 و مراحل اصلی RCT می‌تواند تاثیر مفیدی بر پیشگیری بیماریهای قلبی ــ عروقی داشته باشد.

خبازان خاطر نشان كرد: جهت بررسی تاثیر ورزش و فعالیت بدنی بر بیان این ژن و انتقال معكوس كلسترول تعداد 28 موش صحرایی برای مدت شش هفته با شدت 25 متر در دقیقه به مدت 90 دقیقه ، پنج روز در هفته ، روی نوارگردان تمرین كردند داده ها نشان داد: بر اثر تمرین ژن ABCA1 به مقدار بیشتری فعال شده و در نتیجه به عنوان ساز و كاری در پیشگیری از بیماریهای قلبی ــ عروقی در كنار فعال شدن مسیر انتقال معكوس كلسترول مؤثر است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز