جویدن برگ تازه گیاه این گل برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.


مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: جویدن برگ تازه گیاه گل گاوزبان برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.

شهره صفاپور با بیان اینکه گل گاوزبان گیاهی چند ساله به ارتفاع تقریبی 50 – 20 سانتی متر و ساقه گل دهنده 80-60 سانتی متری است، گفت: این گیاه دارای کرکهای نسبتا نرم است که بر روی برگها به حالت خوابیده و در سایر قسمتها به صورت افراشته و مخلوط با کرک‌های کوتاه و متراکم است.

صفاپور با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان از نظر دارویی دارای اهمیت زیادی است، افزود: این گیاه با گل‌های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می‌آید و در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گیاه گل گاوزبان در فصل بهار کشت می‌شود، گفت : برداشت این محصول همزمان با گل دهی گیاه از اوایل اردیببهشت تا خرداد ماه با دست انجام می‌شود و برای بالا بردن کیفیت اندام دارویی آن را باید در سایه با دمای ملایم و در سطح وسیع برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و از بین رفتن گلها، خشک كرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: گیاه گل گاوزبان مقاوم به خشکی است و به آبیاری مداوم نیاز ندارد و در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک و در خاک‌های سبک و سنگین رشد خوبی دارد.

صفاپور ادامه داد: گیاه گل گاو زبان ایرانی در ارتفاعات شمال کشور به صورت خودرو دیده می‌شود و این گیاه، بومی مناطق شمال ایران است.

وی اظهار داشت: از گیاه گل گاو زبان ایرانی فقط گل‌های گیاه برداشت می‌شود و بیشترین بازده این گیاه از سال چهارم رشد آن است که بیشترین میزان گل را تولید می‌کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران یادآور شد: گیاه گل گاوزبان در درمان علائم سرماخوردگی موثر بوده همچنین افراد از آن به عنوان آرام بخش استفاده می‌کنند و مقدار مجاز قابل استفاده از این گیاه به میزان 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.

صفاپور با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان حس پنج گانه را در افراد تقویت می‌کند، افزود: جویدن برگ تازه گیاه گل گاوزبان برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir

مطالب پیشنهادی :
از آسم یا تنگی نفس رنج می برید؟این گیاه مفید است!!
آسم یا تنگی نفس؟
تنگی نفس دارید ،از این ویتامین مصرف کنید
ایا با ورود به حمام دچار تنگی نفس می شوید؟
آیا احساس ضعف و تنگی نفس دارید؟