بهترین و شناخته‌شده‌ترین روش برای افزایش اندازه پستانها، گذاشتن پروتز است...


اعمال جراحی زیباسازی پستان از شایع ترین جراحیهای پلاستیک در زنان است. در پاسخ به سوالات خوانندگان درباره
روشهای تغییر اندازه پستان با خانم دکتر نسرین السادات علوی، عضو هیات علمی مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگویی را انجام داده ایم که درپی می آید.
 
سلامت: خانم دکتر! برای افزایش اندازه پستان ها معمولا از چه روشی استفاده می‌شود؟
 جراح برش کوچکی در ناحیه زیر پستان یا دور‌هاله می‌دهد و پروتز را از این برش وارد می‌كند و زیر نسج پستان یا عضله سینه‌ای بزرگ می‌گذارد تا پستان برجسته‌تر ‌شود.
 
سلامت: پروتز انواع مختلفی دارد؟
بله، ‌پروتز‌ها انواع و شکل‌های متفاوتی دارند و برحسب تجربه جراح و درخواست بیمار، برای هر خانمی اندازه و نوع خاصی از آن استفاده می‌شود. شکل پروتز‌ها یا گرد است یا حالت اشکی دارد. در نوع اشکی آن، ناحیه فوقانی باریک‌تر و طبیعی‌تر است و ناحیه تحتانی بیشتر پر می‌شود و مورد توجه برخی از بیماران قرار می‌گیرد. عیب این پروتز‌ها این است که اگر کمی در جای خود بچرخند حالت قرینه خود را از دست می‌دهند و به تصحیح مجدد نیاز پیدا می‌کنند. پروتز‌های گرد در تمام جهات یکسان هستند و استفاده از آنها راحت‌تر است.
 
سلامت: این پروتزها از چه موادی تشكیل شده‌اند؟
پروتز‌ها از یک جدار سیلیکونی تشکیل شده‌اند که داخل آنها را با ژل یا سرم نمکی پر می‌کنند. در پروتز‌هایی که با ژل پر شده‌اند، امکان نشت ژل از منافذ ریز جدار پروتز وجود دارد و گرچه به دلیل چسبنده بودن ژل داخل آن پروتز كاملا خالی نمی‌شود و شکل خود را حفظ می‌کند اما همان میزان ژلی که نشت کرده، گاهی باعث بزرگ‌شدن غدد لنفاوی و دردناک‌شدن آن می‌شود.

خطر پروتز‌هایی هم که داخل آن با سرم نمکی پر شده است، از نظر حساسیت برای بیمار کمتر است زیرا حتی در صورت بازشدن جدار آنها، مایعی که به بیرون نشت می‌کند، سرم نمکی است که کاملا با بدن سازگار است و بلافاصله جذب می‌شود. حسن دیگر این پروتز‌ها این است که به برش کوچک‌تری برای جاگذاری نیاز دارند و حتی با یک برش کوچک در زیر بغل می‌توان آنها را زیر پستان و در محل موردنظر قرار داد. عیب این نوع پروتز این است که در موارد نادری سرم داخل آنها از منافذی که در جدار پروتز ایجاد می‌شود تخلیه می?شود و باید جایگزین شود بنابراین برخی جراحان پروتز‌های حاوی ژل را ترجیح می‌دهند.

سلامت: نظر شما در مورد روش‌هایی مانند تزریق مستقیم ژل در پستان که با سرنگ انجام می‌شود، چیست؟
تزریق ژل به دلیل تماس مستقیم ژل با نسج بدن و ریسک بالای عفونت و عوارض دیگر توصیه نمی‌شود و در موارد زیادی پس از مدتی ژل تزریق شده در یک محل جمع می‌شود و توده‌ای ایجاد می‌كند که برای تخلیه آن راهی به جز عمل جراحی وجود ندارد.

سلامت: بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند با روش غیرجراحی اقدام به كوچك یا بزرگ‌كردن سینه‌شان كنند. آیا استفاده از کرم‌ها و لباس‌های لرزاننده‌ای که تبلیغ می‌شود، موثر است؟
مسلما هر روشی که نیازی به برش و بیهوشی نداشته باشد، بهتر است ولی متاسفانه سوءاستفاده زیادی انجام می‌شود و شرکت‌های متعددی ادعا می‌کنند که کرم یا وسیله‌ای اختراع کرده‌اند که قادر است بدون عمل جراحی، پستان را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کند اما هیچ‌کدام از این روش‌ها تاثیری ندارند و فقط به‌طور موقت پستان را متورم می‌كنند و پس از قطع مصرف، ورم پستان از بین می‌رود و حتی از قبل هم بدتر می‌شوند. در عین حال مشکلاتی مانند درد یا ترشح از پستان ایجاد می‌کند و تاثیر درازمدت آن بر سلامت پستان و ایجاد سرطان نامشخص است.

سلامت: خانم‌هایی که مشکلشان فقط افتادگی پستان است، باید از چه روشی استفاده كنند؟ آیا روش غیرجراحی موثری وجود دارد؟
در این مورد هم روش‌ها و محصولات زیادی تبلیغ می‌شوند اما متاسفانه هیچ‌کدام از آنها اثر پایداری ندارند و بی‌خطر هم نیستند.
در روش جراحی معمولا پوست اضافی پستان طبق نقشه خاصی برداشته و نسج پستان با پوست باقیمانده جمع و ‌هاله پستان به محل جدید که بالاتر از محل قبل است، منتقل می‌شود. اگر پستان علاوه بر افتادگی، بزرگ هم باشد مقداری از نسج اضافی آن هنگام جراحی برداشته می‌شود. اگر بیمار تمایل داشته باشد که هم افتادگی تصحیح و هم اندازه پستان کمی بزرگ شود، جراح از پروتز مناسب هم استفاده می‌کند تا به نسج پستان شکل مناسب بدهد.

عمل جراحی‌ای که برای افتادگی‌های خفیف انجام می‌شود با بی‌حسی موضعی نیز قابل انجام است اما در صورتی که افتادگی شدید باشد، به دلیل طولانی‌تر بودن مدت جراحی و نیاز به دستکاری بیشتر، بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
 
سلامت: برای کوچک‌کردن پستان‌های بزرگ كه باعث درد شانه و پشت می‌شوند، چه روشی را پیشنهاد می‌كنید؟ آیا آنها نیز به پروتز نیاز دارند؟
برای کوچک‌کردن پستان معمولا از روش جراحی که در آن مقدار اضافی نسج پستان برداشته می‌شود، استفاده می‌کنیم و به استفاده از پروتز نیاز نیست. در این روش‌ به‌طور معمول از خود بیمار در مورد اندازه نهایی موردنظر، سوال می‌شود و براساس آن، میزانی از نسج پستان که قرار است، برداشته شود، مشخص می‌شود.

نوع برش‌ روی پستان به میزان نسج برداشته‌شده بستگی دارد و پزشك تکنیک جراحی را با توجه به میزان نسج اضافی پستان و تجربه خود انتخاب می‌کند. این عمل جراحی معمولا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و با توجه به تکنیک عمل و اندازه پستان بیمار، بین 2 تا 4 ساعت به طول می‌انجامد. اگر عمل جراحی به خوبی پیش برود و بیماری زمینه‌ای وجود نداشته باشد، بیمار می‌تواند روز پس از عمل مرخص شود و در منزل به یک هفته تا 10 روز استراحت نسبی نیاز خواهد داشت.

سلامت: بیمار باید قبل از تصمیم به عمل جراحی چه مسایلی را از پزشک جراح بپرسد؟
برخی بیماران پس از جراحی از نتیجه ناراضی هستند و آرزو می‌کنند که ای کاش این کار را انجام نداده بودند. بیمار باید انتظاراتش از عمل جراحی را مشخص و با پزشک مطرح کند. در بسیاری از مواقع، خانم‌ها یا همسرانشان ممکن است انتظار غیرواقعی از انجام عمل داشته باشند و پس از عمل جراحی، به دلیل برآورده‌نشدن این انتظار، احساس نارضایتی می‌کنند.
گاهی هم به دلیل اطلاع‌نداشتن از عوارض احتمالی، وقتی با عوارض مواجه می‌شوند، نمی‌توانند آن را تحمل كنند بنابراین توصیه می‌شود بیمار و همسرش در 1 یا 2 جلسه مفصل با پزشک صحبت و در مورد عوارض احتمالی و نتیجه نهایی عمل سوال‌های خود را مطرح كنند و بعد با آگاهی کامل تصمیم بگیرند.

سلامت: چه عوارضی به دنبال این عمل ممکن است پیش بیاید؟
عارضه احتمالی جراحی کوچک کردن پستان، بی‌حس شدن ‌هاله یا نوک پستان است که در برخی بیماران پس از عمل به وجود می‌آید. این بی‌حسی گاهی به‌مرور زمان از بین می‌رود و گاهی دایم باقی می‌ماند که ممکن است برای فرد ناخوشایند باشد. باید توجه داشت که احتمال ایجاد عفونت در محل جراحی پایین است اما اگر در بیماری كه پروتز گذاشته پیش‌بیاید، ممکن است نیاز به خارج‌کردن پروتز و گذاشتن مجدد آن پس از برطرف‌شدن عفونت، باشد.
 
سلامت: آیا پروتزهای پستان دایمی هستند و تا آخر باقی می‌مانند؟
پروتزهای سینه دائمی نیستند و در اغلب موارد پس از طی‌شدن عمر متوسط آنها که بین 10 تا 15 سال است نیاز به تعویض با پروتز جدید دارند.

سلامت: برخی خانم‌ها نگران هستند که عمل جراحی کوچک‌ یا بزرگ‌کردن پستان، باعث سرطان پستان شود؟
خوشبختانه این جراحی‌ها باعث ابتلا به سرطان نخواهند شد و مطالعه‌های فراوانی عدم ارتباط اعمال جراحی زیبایی با سرطان پستان را اثبات کرده است اما هر خانمی ممکن است در آینده به سرطان پستان مبتلا شود و تشخیص زودرس و درمان سریع، کلید اصلی موفقیت در درمان این سرطان است.
اگر بیماری که مبتلا به سرطان پستان می‌شود، سابقه عمل جراحی زبیایی در گذشته داشته باشد، تشخیص سریع تا حدی مشکل می‌شود و روش‌های کمک تشخیصی مانند ماموگرافی و سونوگرافی کمتر در این بیماران کمک‌کننده هستند چون در نسج سینه جوشگاه یا اسکار ایجاد می‌شود و این نسج جوشگاهی در سونوگرافی و ماموگرافی قابل افتراق از ضایعات سرطانی نیست. گرچه گاهی انجام ام‌آر‌آی در تشخیص کمک می‌کند اما در نهایت ممکن است که به نمونه‌برداری یا عمل جراحی نیاز باشد که مستلزم صرف هزینه و وقت نیز است.

سلامت: آیا فردی که پروتز گذاشته است می‌تواند در آینه بچه‌دار شود و به او شیر بدهد؟
بله، برای بچه‌دارشدن و شیردادن منع مطلقی وجود ندارد اما برخی خانم‌ها به‌دنبال گذاشتن پروتز برای جلوگیری از تغییرات ناشی از شیردهی در پستان مانند افتادگی، ترجیح می‌دهند به كودكشان شیر ندهند.

سلامت: آیا مقادیر بسیار کم ژل که از منافذ ریز در جدار پروتز نشت می‌کند، می‌تواند وارد شیر شود و به شیرخوار آسیب برساند؟
این مساله در مطالعه‌های انجام شده ثابت نشده است و در عین حال در پروتز‌های جدید احتمال ایجاد منافذ و نشت ژل کاهش می‌یابد و مطالعه‌های بیشتری نیز در حال انجام هستند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی :
سرطان سینه
نشانه های سرطان سینه چیست؟
نقش پزشکان عمومی در تشخیص سرطان سینه
عوارض ناشی از درمان سرطان سینه و یک راه حل
استرس چه نقشی در سرطان سینه دارد؟