آیا چشم هایتان مدام درد می کند ؟ مواظب دردهای چشمی باشید و آن ها را جدی بگیرید زیرا...


رئیس انجمن چشم پزشكان ایران با بیان این ‌كه همه بیماری‌های بدن می‌توانند در چشم نمود داشته باشند، گفت: ممكن است تومورهای مغزی نیز در ابتدا با تظاهرات چشمی همراه باشند زیرا فشار درون جمجمه می‌تواند مستقیما به عصب بینایی منتقل شود.

دكتر امین اله نیك اقبالی  افزود: در این صورت عصب بینایی ورم می‌كند. با انجام معاینه توسط چشم پزشك ورم عصب بینایی ناشی از فشار مغز قابل تشخیص است.

وی همچنین درباره علت برخی سردردهای مقطعی گفت: البته گاهی اوقات هم سردرد ما به علت استفاده زیاد از چشم اتفاق می‌افتد. در این صورت زمانی كه فرد صبح از خواب برمی خیزد، سردردی ندارد ‌اما به مرور زمان و در طی روز سردردش بیشتر می‌شود ولی بعد از یك استراحت كوتاه یا بلندمدت بهبود می‌یابد. منشا این ‌گونه سردردها چشم است.

نیك اقبالی اضافه كرد: برعكس سردردهایی هم بر فرد عارض می‌شوند كه مربوط به مسائل درون جمجمه‌اند یا به دنبال سردردهای میگرنی اتفاق می‌افتند چرا كه تمام صورت و سر یك منشا و مركز مشترك برای درد دارند.

وی درباره علائم چشمی سردردهای میگرنی توضیح داد: میگرن طیف وسیعی از علائم را در برمی‌گیرد كه حساسیت به نور، افت بینایی، دیدن موج یا رنگ‌های مختلف در چشم‌ها از جمله این علائم‌اند البته اگر شخص حمله میگرنی نداشته باشد معمولا این دردها به سراغش نمی‌آیند.

رئیس انجمن چشم پزشكان افزود: درد دندان، درد گلو، درد صورت و دردسر می توانند تظاهرات چشمی داشته باشند حتی دیده شده است كه ناراحتی‌ معده خودش را در چشم نشان می‌دهد و یا برعكس.

وی گفت: حتی مواردی وجود داشته كه بیمار دچار ناراحتی چشم بوده ولی این ناراحتی خودش را در معده و با علائمی چون استفراغ نشان داده است و بیمار را در بیمارستان تحت عنوان درد معده بستری كرده‌اند اما بعد مشخص شده كه وی ناراحتی چشمی داشته است. بیماری‌هایی نظیر آب سیاه حاد این گونه هستند. چنین مشكلی اگر وجود داشته باشد راهش این است كه پزشك آن را بررسی كرده و مشخص كند كه این درد منشا چشمی دارد یا خیر.

به گفته نیك اقبالی، بیماری‌ در بدن انسان نیست كه نمودی در چشم نداشته باشد اما برخی بیماری‌ها اثر شدیدتری دارند مانند بیماری قند، فشار خون و یا چربی‌ بالا. بویژه بیماری قند كه یك بیماری مزمن است و با توجه به طول عمری كه این بیماران پیدا می‌كنند، شانس عوارض عروقی آن در همه جای بدن زیاد است اما می‌تواند در چشم بیشتر خودش را نشان بدهد.

رئیس انجمن چشم پزشكان در پایان اظهار كرد: چشم آینه و جام جهان نمای بدن انسان است كه می‌تواند به راحتی بیماری‌ها را نشان بدهد. بسیاری از بیماری‌های افراد را می‌توانیم با معاینه چشم‌شان حدس بزنیم و به آن‌ها آگاهی بدهیم كه به دنبال درمان بروند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
ناخنک چشم چیست؟
پیادهروی با چشم های بسته
داروی برای رفع سیاهی دور چشم!!
تمرین دادن چشم
غذاهای تقویت کننده چشم!!