علائم وبا در ابتدا به صورت اسهال آبكی و سفید رنگ و حجیم شبیه آب برنج و دل درد خفیف آغاز و در صورت عدم مراجعت شخص به پزشك به دلیل شدیدتر شدن اسهال و كاهش آب بدن، فرد بیمار دچار خشكی پوست می‌شود...

رئیس بیمارستان خمین با بیان این كه میكروب وبا در مقابل اسید معده حساس بوده و از بین می رود، در ادامه توصیه كرد: بیماران از غذاها و مواد خوراكی اسیدی همچون آب لیمو، لیمو ترش و آب غوره استفاده كنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دكتر سید جواد موسوی فرد رئیس بیمارستان خمین اراک با تاكید بر این كه در صورت مشاهده هرگونه اسهال آبكی به یكی از مراكز درمانی مراجعه كنید، افزود: استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، اسهال بدون درد و زور و پیچ شكم همراه با گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، تشنگی فراوان، كم شدن یا قطع شدن ادرار را از دیگر علائم این بیماری عنوان كرد.

وی افزود: فرد بیمار مقدار زیادی الكترولیت، سدیم، پتاسیم، كلسیم و مواد ضروری بدن را از طریق مدفوع دفع می‌كند كه این امر باعث بروز علائمی نظیر سرگیجه، ضعف عمومی بدن و تپش قلب در فرد بیمار شده كه در صورت عدم درمان می‌تواند به فوت بیمار منجر شود.

وی اظهار داشت: وبا بیماری است كه از طریق آب توسط باكتری ویبریو كلرا ایجاد و بیشترین راه انتقال آن از طریق مدفوع انسانی، آب و مواد غذایی آلوده و خوردن سبزی‌هایی كه در هنگام كاشته شدن با كود انسانی و پساب تغذیه می‌شود، است.

رئیس بیمارستان خمین اراک ادامه داد: شخصی كه به بیماری وبا مبتلاست هر بار كه به توالت می رود، میلیون‌ها میكروب از او دفع می شود بنابراین فرد بیمار هر وسیله‌ای از دستگیره در تا صابون را به میكروب وبا آلوده می‌كند.

وی بیان كرد: چون میكروب‌هایی كه به صابون جامد منتقل شده‌اند به نفر بعدی منتقل می‌شوند پس بهتر است از مایع برای شستشوی دست استفاده شود.

دکتر موسوی فرد، با تاكید بر اینكه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: از آب‌های جوشیده و ضدعفونی شده و غذاهای كاملاً پخته و داغ استفاده شود.

وی ادامه داد: میوه‌ها و سبزیجات قبل از مصرف باید شستشو،انگل زدایی و ضد عفونی شوند و تا جایی كه ممكن است از مصرف سالاد و سبزیجات حتی در خانه خودداری شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir