برخلاف آنچه که در ميان مردم مرسوم شده، روش درمانی ارتودنسی فقط به مرتب کردن دندانها محدود نمی‌شود. بلکه درمان ناهنجاريهای رشدی....



معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اعلام کرد: حدود 45 درصد مردم ایران نیاز مبرم به درمانهای ارتودنسی دارند.

دکتر مجید رحمانی در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار داشت: برخلاف آنچه که در میان مردم مرسوم شده، روش درمانی ارتودنسی فقط به مرتب کردن دندانها محدود نمی‌شود. بلکه درمان ناهنجاریهای رشدی، ناهنجاریهای فکی و ناهنجاریهای دندانی از جمله روشهای درمانی ارتودنسی است.

وی افزود: درمانهای ارتودنسی در تمام دنیا، پرهزینه است چرا که زمان بسیار زیادی را جهت درمان و بهبودی می‌طلبد به همین دلیل تعداد محدودی از افراد می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

دکتر رحمانی با اشاره به سخت بودن درمانهای ارتودنسی در کشور تصریح کرد: در ایران حدود 250 متخصص ارتودنسی وجود دارد که البته این تعداد در شهرهایی چون تهران، شیراز و اصفهان متمرکز شده‌اند. بسیاری از شهرهای بزرگ از فقدان متخصصان ارتودنسی رنج می‌برند و این در حالیست که شهرهای کوچک و استانهای محروم از این حیث کاملاً بی‌بهره‌اند.

وی با بیان این که حدود 70 درصد مردم ایران نیاز به درمانهای ارتودنسی در سطوح مختلف مقدماتی، متوسط و پیشرفته دارند، افزود: با توجه به جمعیت محدود متخصصین ارتودنسی در کشور و هزینه بر بودن این روش درمانی، کاملاً منطقی است که در این زمینه کاستیهایی مشاهده شود.

دکتر رحمانی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از سال 1385 به منظور رفع این نقیصه و برقراری عدالت درمانی در کشور، اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی پیشرفته در زمینه افزایش مهارتهای نظری، کارگاهی و عملی دندانپزشکان در خصوص علم ارتودنسی كرده است.

وی افزود: در این راستا حدود 400 نفر از دندانپزشکان عمومی‌تحت آموزش قرار گرفتند تا بخشی از بار درمان ارتودنسی را در کشور به عهده گیرند.

دکتر رحمانی هدف از آموزش روشهای ارتودنسی پیشگیری را تقلیل ناهنجاریهای فکی و دندانی در کشور دانست و افزود: چنانچه این روشها به کار گرفته شوند، افراد در سنین نوجوانی به دندانپزشکان مراجعه کرده و دندانپزشکان که به مهارت و علم این رشته تسلط دارند می‌توانند در خصوص تشخیص، طرح درمان و انجام ارتودنسی پیشگیری، اقدام کنند. بدین ترتیب بسیاری از نیازهای درمانی که در آینده ممکن است برای این افراد ایجاد شود رفع شده، درمانها به صورت ساده‌تر و با هزینه کمتری انجام می‌گیرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به برگزاری سمینار ارتودنسی پیشگیری در سال 1386 و 1387 توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: این سمینار با هدف آشنایی دندانپزشکان با عرصه‌های جدید ارتودنسی پیشگیری و کسب آموزش و مهارت لازم در این زمینه برگزار می‌شود.

وی افزود: در تیرماه سال جاری، این سمینار با حضور اساتید کشور فرانسه، لبنان و نیز اساتید داخلی انجام شد که در آن 5 سخنران داخلی به آموزش مباحث مربوطه پرداختند.

دکتر رحمانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری چنین سمینارهایی، ایران از نظر علم ارتودنسی پیشگیری در جایگاه مناسبی در سطح دنیا قرار گیرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز