در رفتگی مفاصل و كشیدگی عضلات ازجمله بیماری‌هایی است كه افراد زیادی را درگیر خود می‌كند.

 

دكتر سید علیرضا بسطام‌پور، ارتوپد، جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل‌ در بخش نیمروزی رادیو سلامت درباره این بیماری و روش‌های درمان آن توضیح داده است.

آنچه می‌خوانید چكیده این گفت‌وگوست.

 

دررفتگی
هر مفصل در بدن یك دامنه طبیعی حركت دارد، در صورتی كه نیرویی بیشتر از حد توان دامنه حركت خود به آن وارد شود و حركت كند، یك سری نگهدارنده اولیه فعال می‌شوند تا بهترین عملكرد را در مقابل فشار وارد شده داشته باشند، اما زمانی كه نیروی وارد شده بیشتر از توان نگهدارنده اولیه باشد توان خود را از دست می‌دهند و سپس نگهدارنده‌های ثانویه فعال می‌شوند.

معمولا در این زمان نگهدارنده ثانویه نیز تحمل فشار وارده را ندارد، غیرفعال شده و از مدار خود خارج می‌شوند و در نتیجه فشار زیادی به مفصل وارد می‌شود و مفصل آسیب جدی می‌بیند. در صورتی كه نگهدارنده‌ها تغییر شكل پیدا كنند مفصل دچار در رفتگی می‌شود.
 
کشیدگی
عضله، تاندون و وتر، نگهدارنده‌های یك مفصل هستند و وقتی بیش از حد دامنه طبیعی حركتشان جابه‌جا شوند باعث پارگی الیاف درون مفاصل و خونریزی داخل مفصل می‌شوند. كشیدگی در عضلات 3 دسته است:

خفیف یا درجه یك كه در عضله فقط كشیدگی رخ می‌دهد و پارگی اتفاق نمی‌افتد. متوسط یا درجه 2 سبب بروز خونریزی و رشته رشته شدن مفاصل می‌شود. شدید یا درجه 3 مفصل پاره می‌شود.

هر مفصلی كه بیشترین فعالیت و وزن انسان را تحمل می‌كند بیشتر درگیر این اتفاق می‌شود چون پارگی مفاصل و كشیدگی تاندون‌ها بستگی به فعالیت فرد دارد.

پیچ‌خوردگی ناحیه مچ پا از شایع‌ترین پیچ‌خوردگی‌هاست كه در صورت بروز این اتفاق سریعا باید به پزشك مراجعه شود، در غیر این صورت آسیب جدی به فرد وارد می‌شود. افرادی كه دچار این مشكل می‌شوند با یك دوره درمان دارویی 12 ساعته تحت نظر پزشك و انجام فیزیوتراپی بهبود پیدا می‌كنند.

در كودكان نیز نشستن نافرم و اشتباه سبب چرخش غیرطبیعی سر استخوان ران می‌شود كه در آینده راه رفتن فرد به شكل خاصی خواهد بود كه این نوعی اختلال در حركت مفصل محسوب می‌شود و با عمل جراحی قابل درمان است. به همین علت به والدین توصیه می‌شود از این گونه نشستن كودكان جلوگیری كنند و اصول صحیح نشستن را از كودكی به آنها آموزش دهند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
راز سلامتی در کف پا
ورزش برای درد كف پا و پاشنه
عوامل مؤثر در بروز ترک پا
زخم و مشکلات پا در افراد دیابتی
حرکت کشیدن پا به کنار بدن