بلند قد بودن همیشه یكی از خواسته های بشر بوده است و كوتاهی قد باعث ایجاد مشكلات و ناراحتی های متعددی برای كوتاه قدها می شود.

 

در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی كه در علم غدد درون‌ریز حاصل شده و با ساخته شدن هورمون رشد با روش نوتركیبی كه باعث تولید انبوه این هورمون می‌شود، رویای قد بلند شدن برای خیلی‌ها زنده شده است اگرچه در بسیاری موارد استفاده از این هورمون به صورت بی‌رویه و نامناسب دیده می‌شود.

در این مبحث در مورد استفاده صحیح و علمی از هورمون رشد و نكاتی كه باید در این زمینه بدانیم توضیح داده خواهد شد.

اولین موضوع مهم این است كه درمان با هورمون رشد بی‌خطر نیست و اگر بی‌رویه و بی‌دلیل استفاده شود،می‌تواند زیانبار باشد. به این دلیل از نظر پزشكی فقط افرادی می‌توانند تحت درمان با هورمون قرار گیرند كه كوتاهی قد شدید دارند. تعریف كوتاهی قد شدید قد كمتر از 160سانتی‌متر در مردان و كمتر از 151 سانتی‌متر در زنان است. البته این مقادیر در دوران كودكی و نوجوانی و قبل از رسیدن فرد به سن بلوغ پیش‌بینی می‌شود.

موضوع مهم دوم این است كه درمان با هورمون رشد به صورت تزریقی و به صورت هر شب یا یك شب در میان است و برای رسیدن به اثرات درمانی كافی باید چندین سال این دارو را هر روز تزریق كرد و به هیچ عنوان با چند هفته یا چند ماه درمان، افزایش قد چندانی قابل حصول نخواهد بود.

قیمت هورمون رشد نیز مساله مهم دیگری است كه وقتی بخواهیم به مدت زیاد و همه روزه از آن استفاده كنیم هزینه بسیار زیادی خواهد داشت.

موضوع دیگر این است كه براساس تجربیاتی كه در مورد چندین بیماری عامل كوتاهی قد و استفاده طولانی از هورمون رشد وجود دارد؛ با تزریق مداوم این هورمون در مدت یك سال به طور متوسط حدود یك سانتی‌متر قد بلندتر می‌شود و به این ترتیب برای چند سانتی‌متر افزایش قد می‌باید سال‌ها تزریق را ادامه داد. واضح است كه این مطلب دقیقا متضاد تبلیغات روزافزون شركت‌های دارویی در مورد اثرات معجزه آسای این داروست.

علاوه بر اینها باید بدانیم كه برای تاثیر هورمون رشد باید آن را در سنین پایین شروع كنیم و اگر كسی بعد از سن بلوغ كه صفحات رشد استخوانی بسته شده‌اند، به فكر استفاده از هورمون بیفتد دیگر دیر شده است. ذكر این نكته مهم نیز ضروری است كه اثر هورمون رشد در افراد كوتاه قد قابل ملاحظه است و افرادی كه قد مناسب دارند، در صورت تزریق هورمون تاثیر چندانی نخواهند دید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
هشدار در مورد پوشاندن كفش‌های بزرگ به كودكان
چطور ایمنی کودک نوپا را تامین كنیم؟
هشدار درباره استفاده از ویکس در خردسالان
بهترین راه برای درمان بریدگی و خراش کودکان
چرا كودكان از دكتر رفتن مى‏ترسند؟