آموزش شیوه تقویت و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن، كار پیچیده و دشواری است اما بی‌تردید اگر شما از سلامت روانی و جسمی برخوردار باشید، دستگاه ایمنی بدنتان نیز قوی‌تر خواهد بود....

 

هرچند تقویت سیستم ایمنی كار نسبتا ساده‌ای است، اما به سادگی خوردن یك قرص نیست. دستگاه ایمنی بدن شبكه‌ای پیچیده از سیستم‌هایی است كه با هم كار می‌كنند تا این دستگاه را سالم نگه دارند. بنابراین، تمركز روی یك الگوی زندگی سالم می‌تواند به بهبود عملكرد این دستگاه‌ها و در نتیجه سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن كمك كند.

سایت اینترنتی كامن هلت در این مقاله فهرستی از 12 اقدام مفید و موثر را برای تقویت این دستگاه حیاتی در بدن و بهبود كارآیی آن منتشر كرده كه به قرار زیر است:

1-‌ از مواد سمی و میكروب‌ها دوری كنید. سیگار نكشید و با افراد سیگاری تا حدامكان در ارتباط نباشید. از تماس با فلزات سنگین، مواد شیمیایی و مصرف داروهایی كه عوارضی چون سركوب كردن سیستم ایمنی بدن را دارند، حتی المقدور خودداری كنید.

2- آن دسته از مواد مغذی را كه برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند به رژیم غذایی روزانه خود اضافه كنید. همیشه از پروتئین‌های با كیفیت و غذاهای سرشار از فیبر خوراكی استفاده كنید. همچنین سیر و محصولات پروبیوتیك را برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده كنید.

3- از آنتی اكسیدانهای بیشتری استفاده كنید. برای مثال میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از آنتی اكسیدان‌های مختلف و مفید هستند.

4- 30 دقیقه در روز ورزش كنید. چون فعالیت بدنی مداوم، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند. اما به یاد داشته باشید كه ورزش خیلی سنگین، تاثیر معكوس داشته و سیستم ایمنی را تضعیف می‌كند.

5- از خوردنی‌های مضر پرهیز كنید. چربی‌های ترانس، كربوهیدراتهای ناسالم، الكل و كافئین زیاد، از این جمله هستند.

6- روزانه 8 لیوان آب بنوشید. بخش عمده بدن انسان از آب تشكیل شده و تمام دستگاه‌های بدن برای فعالیت خوب به آب كافی نیاز دارند تا مواد زائد و سمی را از بدن دفع كند.

7- حتما استرس خود را كنترل كنید چون استرس در بلندمدت به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌كند.

8- استراحت و خواب كافی داشته باشید. خواب كافی شبانه، در واقع باتری بدن را دوباره شارژ كرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌كند.

9- مصرف روزانه مكمل‌ها را فراموش نكنید. البته برای مصرف این مكمل‌ها مثل ویتامین‌های A، ب كمپلكس، C، D،E و املاحی چون روی و سلنیوم حتما با یك متخصص تغذیه مشورت كنید.

10- مصرف كالری را محدود كنید.

11- زمان بیشتری را در هوای آزاد و در مقابل نور طبیعی روز سپری كنید.

12- همیشه نگرش مثبتی به زندگی داشته باشید. یك زندگی اجتماعی سالم و مثبت اندیشی با روابط مثبت اجتماعی، بی‌تردید در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :  
فواید خوردن ویتامین ث
ویتامین های اساسی برای بدن
کمبود این ویتامین باعث استرس می شود!
ده ویتامین ضروری برای بدنسازی
نکاتی راجع به ویتامین آ