ممکن‌است بعد از تجربه سقط یا زایمان ناموفق، با اینكه دوباره قصد باردار شدن دارید، مدتی طول بكشد تا بتوانید از این بارداری لذت ببرید....

 برای یك زن كه تجربه سقط جنین داشته، طبیعی است كه نگران از دست دادن این بچه‌اش هم باشد. گاهی هم در حالی باردار می‌شود که هنوز عزادارِ بچه‌ از دست رفته‌‌اش است...

جارلین نلسون، مدیر اجرایی مركز بارداری و فقدان كودك در ایالت مینه سوتا می‌گوید: «بارداری بعد از یك بار از دست دادن می‌تواند طولانی‌ترین 9 ماه زندگی یك زن باشد زیرا مسایل احساسی بسیاری را تجربه می‌کند.»

نلسون توصیه می‌كند برای بارداری از دست رفته سالگرد نگیرید بلكه آن را درك كنید و بپذیرید. با احساساتتان کنار بیایید؛ گاهی كمی گریه تا حد زیادی از این تنش می‌كاهد. برای گذر از این مرحله چند راهکار وجود دارد که مثبت بیندیشید:

1. بدانید كه تنها نیستید.
گاهی علت از دست رفتن كودك مشخص نیست زیرا بسیاری از سقط‌ها و مرده‌زایی‌ها دلیل خاصی ندارند. به یاد داشته باشید كه یك بار سقط جنین به معنی این نیست كه باز هم بار دیگری وجود دارد.

تقریبا نیمی از زنان در مرحله‌ای از زندگی‌شان با از دست رفتن بارداری مواجه‌می‌شوند. سعی كنید به این نكته توجه كنید كه در حال حاضر شما و كودكتان در سلامت كامل هستید و نگران مشكلات احتمالی نشوید، چون به احتمال زیاد، همه‌چیز به خوبی پیش برود.

2. گاهی فقط به امروز فكر كنید.
حرف زدن در این مورد راحت‌تر از عمل كردن است، اما واقعا جواب می‌دهد. وقتی احساس می‌كنید خیلی نگران آینده هستید، جلوی خود را بگیرید و فقط به امروز فكر كنید. نلسون می‌گوید گذشت هر روز را تصدیق كنید. تمام شدن هر هفته را جشن بگیرید. توجه كنید كه چطور هر روز این بارداری با بارداری ناموفق قبلی تفاوت دارد و چقدر اوضاع بهتر پیش می‌رود.

3. از خودتان خوب مراقبت كنید.
به اقدام‌هایی كه می‌توانید انجام دهید تا دوران این بارداری به سلامت بگذرد، توجه كنید. در مورد سلامت و وضعیت جسمی خود دقت داشته باشید. خوابیدن، غذای‌خوب، استراحت و فعالیت‌های منظم فیزیكی به داشتن احساس بهتر جسمی و تعادل احساسی شما كمك می‌كند. با استرس به شیوه‌ای معقول برخورد كنید.

4. با همسر خود ارتباط برقرار كنید.
همسر شما هم فرزندش را از دست داده است و باید به همدیگر دلداری دهید.

5. گاهی با پزشک یا مامای خود صحبت كنید.
ملاقات منظم با این افراد برای دریافت مراقبت‌های بارداری به شما اطمینان می‌دهد كودك در وضعیت مطلوبی است. این به‌خصوص در مواقعی كه خطر زایمان بالاست، مهم‌تر می‌شود . 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir
 
 مطالب پیشنهادی :
این خانم ها نباید قرص ضد بارداری بخورند!؟
نکاتی راجع به مصرف مکمل ها در دوره بارداری
5 علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه
بخور نخورهای بارداری