دوست دارید لاغر شوید، تناسب اندامتان را حفظ كنید. برای رسیدن به این آرزوی به ظاهر محال، تنها كافی است ارزش برخی مواد غذایی را بدانید و با رعایت چند نكته به این آرزو دست یابید....

 

تغییر عادات غذایی غلط
باید بدانید كه رژیم لاغری گرفتن در مهمانی یا قبل از آن كاملا بی‌فایده است. برای كم كردن وزن بهتر است همواره یك رژیم غذایی غنی و سالم داشته باشید. دكتر «فریكر» متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: داشتن یك رژیم غذایی سبك به مدت 10 روز به كاهش وزن بسیار كمك می‌كند. شما با پرهیز از مصرف انواع سس‌ها، پنیرهای چرب و شیرینی‌ها می‌توانید به آسانی عادات غذایی غلط خود را تغییر دهید.

مثلا اگر علاقه فراوانی به پنیر دارید، بهتر است آن را در وعده ناهار خود استفاده كنید. برای اجتناب از خوردن میان وعده‌های پركالری، بهتر است مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید زیرا كالری آنها كم است و در عوض سرشار از انواع ویتامین و فیبر هستند.

انتخاب پیش‌غذا

سعی كنید پیش‌غذا را در وعده غذایی‌تان بگنجانید و كالری آن را معادل 50 درصد غذایتان محاسبه كنید. توجه داشته باشید از انتخاب بیسكویت‌های نمكی و شكری به عنوان پیش‌غذا اجتناب كنید چراكه آنها نه‌تنها حاوی مقادیر زیادی كالری هستند، بلكه بعد از خوردن آن خیلی سریع گرسنه خواهید شد؛

همچنین از انتخاب زیتون، چیپس، سوسیس و میوه‌های روغنی مانند بادام زمینی، پسته و بلوط به عنوان پیش‌غذا خودداری كنید چراكه همانند كره چرب هستند. سعی كنید از گوجه‌فرنگی، گیلاس و تخم بلدرچین یا كباب سیخی‌های كوچكی كه شامل سبزیجات، ژامبون و پنیر پارامسان هستند، به عنوان پیش غذا استفاده كنید.

غذای اصلی بسیار مهم است

تمركز را روی غذای اصلی قرار دهید. همان‌طور كه می‌دانید تنوع آن بسیار زیاد است. برخی كم‌چرب‌تر و برخی پرچرب‌تر. بهتر است برای غذای اصلی از پروتئین‌های كم‌كالری استفاده كنید و 30 تا 50 درصد غذای اصلی را به آن اختصاص دهید. سعی كنید به همراه غذای اصلی نان سبوس‌دار استفاده كنید. فراموش نكنید، غذاهای دریایی نیز به دلیل داشتن كالری پایین، پیشنهاد بسیار مفیدی برای غذای اصلی هستند. برای مثال 12 عدد صدف، 60 تا 120 كالری و هر 100 گرم ماهی سامون هم حدود 180 كالری دارد. علاوه بر آن، غذاهای دریایی سرشار از امگا ـ 3 و اسید‌های چرب مفید هستند كه برای بدن بسیار ضروری و در عین حال به هیچ عنوان چاق‌كننده نیستند.

خوردن مواد فیبردار را فراموش نكنید

اگر می‌خواهید سیستم متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما همواره فعال باشد و جذب غذا كامل و سریع در بدن شما صورت بگیرد، بهتر است مصرف فیبرها را در غذای خود فراموش نكنید. حتی اگر غذای پرچرب خورده باشید، با كمك فیبر می‌توانید چربی آن را براحتی دفع كنید. مثلا پس از خوردن یك گوشت چرب، حتما از سبزیجات و سالاد استفاده كنید. حتی اگر در غذای شما مقداری هم نشاسته مانند برنج یا سیب‌زمینی وجود دارد كه در هضم غذا كمك می‌كند، باز هم لازم است از سالاد و سبزیجات استفاده كنید. حتی برای دسر می‌توانید از آن استفاده كنید؛ مثلا یك برش نازك از یك دسر شیرین را با مقداری میوه همراه كنید و براحتی و بدون نگرانی از چاق شدن، آن را میل كنید. به این ترتیب، میزان كالری را به میزان زیادی كاهش می‌دهید.

خونسرد باشید و از غذایتان لذت ببرید

خونسرد باشید و از مسائلی كه شما را عصبی و خشمگین می‌سازد، دوری كنید چون عصبانیت و استرس باعث توقف روند متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. سعی كنید در یك مكان آرام و دور از استرس غذا بخورید. سر و صدا و استرس باعث خوردن بیشتر و اضافه وزن می‌شود. بنابراین هنگام غذا خوردن از مكالمه‌هایی كه منجر به استرس می‌شود بپرهیزید. فراموش نكنید كه از غذایتان لذت ببرید و به یاد داشته باشید كه یك غذای لذیذ حتما نباید یك غذای سرشار از كالری باشد.

فردای روز مهمانی

نیازی نیست روز بعد از مهمانی رژیم بگیرید. معمولا روز بعد از مهمانی احساس گرسنگی كمتری خواهید كرد. از این رو می‌توانید بدون نگرانی به متابولیسم بدنتان طوری كمك كنید كه كالری اضافی احتمالی در مهمانی را براحتی سازماندهی كند. برای این كار، غذایی ساده و كم كالری انتخاب كنید؛ مثلا می‌توانید از ماهی، به همراه سبزیجات بدون سس استفاده كنید. ماست طبیعی كم چرب یا حتی میوه می‌تواند مفید باشد. استفاده از برنج، نشاسته، نمك و خصوصا شكلات كاملا مضر و چاق‌كننده خواهد بود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 10 روش ساده برای کوچک کردن شکم
این نان چربی دور شکم شما را کاهش می دهد!
بهترین غذاها برای کم کردن چربی شکم
4 توصیه برای داشتن شکمی صاف
شکمی صاف بدون استفاده از گن و قرص های لاغری