سرماخوردگی بیماری بسیار رایجی است. این عفونت ویروسی خود را به شکل گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد و گاهی اوقات سرفه های خفیف نشان می‌دهد....


چه کار کنیم که سرما نخوریم؟ چه طور مدت آن را کوتاه کنیم؟

 آیا در صورت سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کرد؟ از کجا بفهمیم که بیماری مان آنفولانزا نیست؟ چگونه از بروز آن پیشگیری کنیم؟ و دیگر این که چه طور مانع انتقال بیماری به تمام اعضای خانواده بشویم؟

سرماخوردگی به شدت مسری است
با فرارسیدن سرمای زمستانی، مقاومت بدن کمتر می‌شود و کارایی سیستم های ایمنی کاهش می‌یابد. ضمناً کسانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، در این زمان آسیب پذیرتر هستند.

کودکان بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. آنها به طور متوسط شش بار در سال سرما می‌خورند. سیستم دفاعی بدن شان هنوز تکامل نیافته، علاوه بر این ویروس ها نیز بسیار مسری هستند، در ضمن زندگی در محیط های جمعی (مهدکودک، آمادگی...) نیز نقش مهمی در این میان ایفا می‌‌کند.

با افزایش سن، تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی کمتر می‌‌شود. بزرگسالان حدوداً 2 تا 3 بار در سال سرما می‌خورند و افراد مسن یک بار در سال؛ حتی ممکن است همان یک بار هم مبتلا نشوند، زیرا سیستم بدنی آنها در برابر ویروس های عامل سرماخوردگی ایمن شده است.

چه کار کنیم که سرما نخوریم؟
مطمئن ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی این است که مراقب باشیم سیستم دفاعی بدن مان ضعیف نشود.
فشارهای عصبی تان را مدیریت کنید زیرا استرس سیستم دفاعی بدن را در معرض خطر قرار می‌دهد، برای برطرف کردن استرس ها از یوگا، ریلکسیشن و... بهره ببرید.
یک فعالیت ورزشی را به طور مرتب انجام دهید: نیم ساعت پیاده روی در روز برای افراد کم تحرک ضروری است، پس شروع کنید!

تغذیه ای متعادل، متنوع و کافی داشته باشید: این زمان واقعاً وقت مناسبی برای شروع یک رژیم سفت و سخت نیست.

به میزان کافی بخوابید، همیشه در ساعتی منظم به رختخواب بروید.

چگونه مانع از انتقال بیماری به افراد پیرامون مان شویم؟

جلوگیری از انتقال ویروسی بر اساس اصول بهداشتی:
دست های تان را به طور منظم بشویید و به کودکان تان بیاموزید که بار رعایت سه اصل، به درستی این کار را انجام دهند: آب و صابون، درست کردن کف در عرض بیش از یک دقیقه، ناخن های انگشتان.

تا جایی که می‌توانید دست تان را به صورت تان نزنید.

بهتر است زمانی که سرما خورده اید، ماسک بزنید، در غیر این صورت زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید، صورت تان را بپوشانید.

در طی مدتی که سرماخورده هستید از در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران خودداری کنید، با افراد دست ندهید و برخی از قرار ملاقات های تان را لغو کنید (ملاقات با افراد بیمار، سالخورده، بچه های کوچک).

اگر سرماخورده هستید یا وقتی که احساس می‌کنید هنوز ویروس ها در اطراف تان هستند، صورت بچه های کوچک را نبوسید.

چه طور بفهمیم که بیماری سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟
آنفولانزا با علائم شدیدی مشخص می‌شود که در همان ابتدا به یک باره ظاهر می‌گردند و اغلب باعث می‌شوند که فرد بیمار در رختخواب بماند (تب، سردرد، دردهای عضلانی، کوفتگی، خستگی شدید...). بر عکس، علائم سرماخوردگی به آهستگی و با شدت کمتری خود را نشان می‌دهند، علائمی مانند: تب کمی بالا، سردردهای خفیف، درد، خستگی و ضعف نه چندان شدید، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرازیر شدن غیرارادی اشک، عطسه و گاهی سرفه های ملایم.

در صورت سرماخوردگی آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر بیماری آنفولانزا (علائم شدی که به یک باره ظاهر می‌شوند) است، هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید تا از یک درمان ضد ویروسی بهره ببرید.
اما در صورتی که سرماخورده اید، مراجعه به پزشک معالج بیهوده است.
اما اگر علائم سرماخوردگی بیش از ده روز طول بکشند، مطمئناً نشانۀ وضعیت خطرناکی هستند. بنابراین حتماً باید به پزشک معالج تان مراجعه کنید.
در بین بچه ها عفونت گوش هم هشدار دهنده است. ضمناً ممکن است سرماخوردگی تبدیل به سینوزیت، برونشیت، ورم حلق و حتی ذات الریه هم بشود. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که سرماخوردگی بدن را ضعیف می‌کند و این ضعف ممکن است باعث بروز تب خال گردد.

سرماخوردگی چه طور درمان می‌شود؟
درمان سرماخوردگی بستگی به علائمش دارد (داروهای تب بُر و ضد درد، دارویهای رفع گرفتگی بینی و شربت برای برطرف کردن سرفه های خشک در صورت تداوم آن). باید به خاطر داشته باشیم که آنتی بیوتکی ها هیچ تأثیری در مقابل ویروس ها ندارند. بنابراین آنها را فقط باید برای عوارض باکتریایی تجویز کرد.

اگر سرماخورده اید، برنامه روزانه تان را تغییر دهید!
خودتان را گرم نگه دارید و استراحت کنید.

بینی تان را به کمک اسپری بینی آب دریا تمیز کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید، خصوصاً نوشیدنی های گرم.

اتاق تان را بیش از حد گرم نکنید.

حواستان باشد که اتاق به اندازۀ کافی رطوبت داشته باشد.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
6 نکته درباره سرماخوردگی کوچولوها
درمان آلرژی و سرماخوردگی
استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی
بهترين دارو برای زخم معده و سرماخوردگی
پیشگیری از آرتروز و سرماخوردگی با این سوزاننده کوچک!؟