به تدریج ژل های شستشوی بدن جای صابون ها را می‌گیرند. چرا؟...

 

 صابون در الویت قرار دارد یا ژل ها؟ نظراتی دربارۀ شوینده هایی که ما در طول روز استفاده می‌کنیم.

صابون های پوست را خشک می‌کنند
صابون ها بیشتر کاربرد دارند و واقعاً ارزان تر هستند. آنها کف می‌کنند و آلودگی ها را می‌شویند تا عمیق ترین لایه های اپیدرم پاک شود. ا

ما حواستان باشد، صابون ها نباید بیش از حد پاک کننده باشند زیرا ممکن است لایۀ نازک هیدرولیپیدیک سطح پوست را از بین ببرد. ضمناً ممکن است در دارازمدت خشک شدن، کشش و قرمزی پوست های حساس را به دنبال داشته باشد. به خاطر داشته باشید که صابون ها دارای PH آلکالین هستند که آن هم با پوست سازگار نیست و باز هم ممکن است اثر خشک شدگی را تشدید کند.

در نتیجه صابون ها پاک کننده های خوبی هستند اما قدرت پاک کنندگی شان پوست را خشک می‌کند. بنابراین کسانی که پوستی خشک، حساس و تحریک پذیر دارند، باید صابون را کنار بگذارند و به ژل ها روی بیاورند.

صابون های مخصوص پوست یا ژل
این صابون ها حاوی پاک کننده های ملایم و PH ای نزدیک به PH پوست است. به همین دلیل است که استفاده از این صابون ها برای پوست های حساس توصیه می‌شود. این صابون ها بدون کف کردن پاک می‌کنند. تحریک کننده نیستند اما در برخی موارد ‌می‌توانند واکنش های حساسیتی پوست را کاهش دهند.

ژل های شستشو
PH ژل ها به PH پوست نزدیک تر است و کمتر از صابون پوست را خشک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر چه پاک کننده ای بیشتر کف کند، بیشتر هم پوست را تحریک می‌کند. یک ژل بدن PH، 5.5 دارد یعنی همان PH پوست. اما PH، شامپوها و مایع های بدن شو، برای اینکه چشم را نسوزانند، نزدیک به PH اشک است یعنی 7 و بنابراین فاصلۀ بیشتری با PH  پوست دارد.

تنوع این ژل ها بسیار زیاد است، برخی از آنها معطر، مرطوب کننده، لایه بردار، پاک کننده، تقویت کننده و یا ملایم هستند. در واقع، بستگی به افزودنی ها دارد. با این حال دقت داشته باشید، برخی افزودنی ها ممکن است حساسیت زا باشند. ژل های شوینده نیاز به رطوبت زیادی دارند، بنابراین به محض خروج از حمام باید بدن را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید. لایه بردارها و پاک کننده ها ممکن است به علت داشتن افزودنی های خاص خشن باشند.

به خاطر داشته باشید که ژل های شستشو بر خلاف صابون های جامد، بهداشتی تر هستند.
به طور کلی، ژل های شستشو تعادل (لایۀ نازک هیدرولیپیدیک، PH، فلور) بیشتری برای پوست دارند، البته آنها هم صد در صد کامل نیستند.
در صورت استفاده از هر محصولی چه صابون، چه مایع بدن شو و چه ژل شستشو، باید بدن را بعد از شستن، به طور کامل آبکشی نمایید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
اسپری مو و هشدار به خانم های باردار!!
دانه ای جهت تقویت مو
درمان قطعی موهای زائد چیست ؟
رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو
عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو