میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که درعین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد...


میخک معمولا به عنوان یک ادویه آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از روغن میخک نیز در تولید عطرها، صابون‌ها و یا به عنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود.

شبکه خبری تورنتو نیوز در مقاله جدیدی به بررسی خواص درمانی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز این ادویه خوش عطر پرداخته است.

برخی از این خواص مهم عبارتند از:

1-‌ تحریک دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا و متابولیسم؛

در طب سنتی چین از این چاشنی برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. میخک جریان آنزیمی را افزایش داده و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می‌کند. به علاوه میخک تاثیر بی‌حسی موضعی دارد و به همین دلیل برای درمان معده درد و حالت تهوع مفید است.

2- کاهش درد دندان

استفاده از میخک برای کاهش دندان درد موثر است و همچنین به کاهش عفونت‌های دهانی کمک می‌کند. آغشته کردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخک در تسکین درد دندان موثر است.

3- درمان سرفه

جویدن میخک به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.

4- کاهش استرس و آرام کردن تنش‌های روانی

اگر احساس می‌کنید استرس دارید مقداری آب را به همراه کمی برگ ریحان، برگ نعنا و میخک بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه‌ چای سیاه استفاده کنید. این نوشیدنی را همراه با کمی عسل مصرف کنید. معجون گیاهی بدست آمده تنش‌های شما را تسکین می‌دهد.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Hamshahrionline.ir
 

مطالب پیشنهادی :
 چگونه از سوء هاضمه پیشگیری کنیم؟
از مبتلا شدن به سوءهاضمه جلوگیری کنید!!
درمان درد معده با این میوه
تاثیر رژیم غذایی بر زخم معده
14 تا از بدترین اشتباهاتی که حتی خانمهای باهوش درمورد سلامتی اشان ...