یكی از عادت‌های خوب نروژی‌ها، مصرف غذاهای دریایی به‌‌خصوص ماهی سالمون با لیمو است...

 

. غذاهای دریایی و به‌خصوص ماهی‌ها مملو از امگا3 هستند كه نه تنها از بیماری‌های قلبی ـ عروقی پیشگیری می‌كنند بلكه باعث آرامش اعصاب می‌شوند و مشكل‌های روانی را كه در دنیای امروزی شایع هستند، بهبود می‌بخشند...

 

در ضمن، ماهی‌ها منبع خوب پروتئین نیز محسوب می‌شوند و لازم است حداقل 2 وعده در هفته به جای سایر گوشت‌ها، گوشت ماهی مصرف شود. البته ماهی سالمون ارجحیتی بر سایر ماهی‌ها ندارد گرچه میزان امگا3 ماهی‌ها متفاوت است اما به‌طور كلی از هر نوعی كه باشد، خوب بوده و البته خوردن ماهی با لیموترش عادت خوب دیگری است كه در میان ما ایرانی‌ها هم وجود دارد زیرا لیمو نه‌تنها طعم بهتری به گوشت ماهی می‌دهد بلكه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن موجود در ماهی نیز كمك می‌كند.

یكی دیگر از عادت‌های نروژی‌ها مصرف گوشت قرمز همراه با سس سویا و سیب‌زمینی كبابی است. به هر حال توصیه می‌شود تا جای ممكن گوشت قرمز كمتری مصرف كنیم. زیرا بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که افراط در خوردن گوشت قرمز خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در زنان و مردان افزایش می‌دهد اما در مورد سیب‌زمینی كبابی باید گفت مصرف سیب‌زمینی همراه با غذا مانند مصرف نان است. اینكه گفته می‌شود برنج كمتری بخوریم به این دلیل نیست كه خود برنج چاق‌كننده است در واقع، روغن افزوده شده به آن موجب چاقی می‌شود.

این موضوع در مورد سیب‌زمینی هم صدق می‌كند. البته عادت خوب نروژی‌ها در مصرف آن به شكل كبابی است كه كالری كمتری به بدن می‌رساند. به علاوه، چون روغن به كار رفته در سس سویا مایع است از سس‌های دیگر كه بخشی از روغنشان جامد است، بهتر خواهد بود. زیرا روغن‌های جامد، ایزومر ترانس بالایی دارند كه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را بالا می‌برند اما سس سویا این مشكل را پیش نمی‌آورد.

البته باید توجه داشت سس سویا نمك زیادی دارد بنابراین گوشت قرمز یا سیب‌زمینی باید بدون نمك طبخ شوند تا باعث افزایش فشارخون نشوند. نروژی‌ها همراه با غذا نان خاصی هم می‌خورند كه با كره یا كره بادام‌زمینی مزه‌دار شده است.

كره بادام‌زمینی گیاهی و از سایر كره‌های گیاهی كه از روغن نیمه‌جامد تهیه شده‌اند، بهتر است. روغن‌های نیمه‌جامد حاوی ایزومر ترانس هستند اما كره بادام‌زمینی طبیعی است و مانند مارگارین صنعتی نیست. گرچه كره بادام‌زمینی بر سایر كره‌ها به‌خصوص كره‌های حیوانی ارجحیت دارد، به هر حال باید توجه داشت كه چاق‌كننده است و افراط در مصرف آن می‌تواند باعث اضافه‌وزن شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :  
چند توصيه برای يك صبحانه كامل
طرفداران فست فود چگونه لاغر شوند؟!
هم پس انداز کنید و هم سلامتی را به خود بازگردانید!!
شما هم فست فود می‌خورید؟!
ویتامین اضافی در بدن; خوب یا بد؟!!