آيا مي‌خواهيد آرام و خونسرد و خوددار باشيد و در اين دنياي شلوغ و پراسترس به آرامش دست يابيد؟ آيا ذاتا هميشه مسوول امور و عهده‌دار.....


آیا می‌خواهید آرام و خونسرد و خوددار باشید و در این دنیای شلوغ و پراسترس به آرامش دست یابید؟ آیا ذاتا همیشه مسوول امور و عهده‌دار نظم و ترتیب بوده‌اید و احساس می‌کنید همه کارها باید تحت کنترل شما باشد؟ سعی می‌کنید برای یک بار هم که شده این عادت کنترل کردن را رها کنید و بگذارید زندگی مسیر خود را بپیماید اما نمی‌توانید؟

 قصد داریم چند راهکار ساده به شما پیشنهاد کنیم اما پیش از آن فهرستی از برنامه‌های لذت‌بخش تهیه کنید و برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید. برای مثال برنامه‌ای برای تهیه بلیت تئاتر یا قرار ملاقات با یک دوست یا خرید کتاب مورد علاقه‌تان تهیه کنید. با این کارها بلافاصله احساس دلپذیری خواهید کرد.
1- مسوولیت‌های متعدد را نپذیرید!
ممکن است از اینکه همواره کارهای بسیاری را با هم انجام می‌دهید به خود ببالید ولی قطعا در حین کار احساس نداشتن تمرکز، نگرانی و خستگی می‌کنید. در عهده‌داری کارها هوشیار باشید. کارها را یک به یک و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه‌های عمر خود را بدانید و از انجام کاری که به عهده گرفته‌اید لذت ببرید و پس از انجام آن احساس موفقیت کنید.
2- به موفقیت‌های خود بها دهید!
یک موفقیت، پیروزی‌های بعدی را به دنبال می‌آورد و احساس خودکم‌بینی را از انسان دور می‌کند. هر موقع مایوس شدید تنها کافی است تنها به یک چیز که موجب بالندگی شماست یا یک زمینه که در آن موفق بوده‌اید فکر کنید.
3- به نیازهایتان اهمیت دهید
همیشه به فکر راضی و خوشحال کردن دیگران نباشید. کمی‌هم به فکر نیازهای معقول و مقبول خود باشید. این به معنی خودخواهی نیست. به نقطه نظرات دیگران گوش دهید ولی در عین حال انعطاف‌پذیر باشید و نسبت به احساسات و عواطف خود نیز واقع‌گرا و بی‌رودربایستی باشید.
4- از کار خود لذت ببرید!
اگر همیشه برای انجام کاری تحت فشار هستید یا از انجام کاری طفره می‌روید به این معنی است که از کاری که انجام می‌دهید لذت نمی‌برید اما به هر حال ناچارید. پس روی جنبه‌های لذت‌بخش آن تمرکز کنید. یک دید مثبت می‌تواند تنش‌های درونی شما را بزداید و به شما فرصت دهد که دریابید چه تغییرات درازمدتی را می‌توانید ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید به تقدیر و ستایش پایانی کار فکر کنید یا به دستمزد حاصل از آن.
5- انعطاف‌پذیر باشید
یک برنامه روزمره داشتن بسیار خوب و معقول است اما اجازه ندهید که رعایت چنین برنامه‌ای سبب تنش و اضطراب شما شود. سختگیری‌های شدید سبب می‌شود فرصت‌ها را از دست بدهید پس انرژی خود را بیهوده تلف نکنید. اگر لازم می‌دانید گاهی روش‌ها و تاکتیک‌های خود را تغییر دهید تا در کارهایتان موفق‌تر و در رسیدن به اهدافتان خلاق‌تر شوید.
6- میان کار و زندگی تعادل برقرار کنید
تداخل و ادغام زندگی کاری و اداری با زندگی خصوصی موجب اختلالات فیزیکی و عاطفی می‌شود. برنامه و زمانی را برای توقف کار انتخاب کنید و به آن پای‌بند باشید. در خانه به کار فکر نکنید و توجه خود را به زندگی خانوادگی معطوف کنید.
7- عکس‌العمل‌هایتان را تغییر دهید!
شاید همیشه نتوانید شرایط تنش‌زا را عوض کنید پس سعی کنید گاهی دیدگاه خود را نسبت به شرایط تغییر دهید و احساسات خود را عوض کنید.
8- ذهن و روح خود را شاد کنید!
ذهن و روان خود را با دیدن و شنیدن کارهای هنری شاد کنید. به موسیقی گوش کنید و برای خانه خود گل بخرید. نقاشی کنید. به پارک بروید و....
9- برای تفریحات برنامه‌ریزی کنید 
حتما برای خود برنامه‌های تفریحی تدارک ببینید. فهرستی از برنامه‌های لذت‌بخش تهیه کنید زیرا حتی چشم‌انتظار برنامه‌های تفریحی بودن نیز آرامش‌بخش است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامتیران