شیوع بیماری‌های قلبی مادرزادی، به طور متوسط كمتر از یك درصد است. به این معنا كه كمتر از یك درصد نوزادانی كه به دنیا می‌آیند،...

دبیر علمی پنجمین سمپوزیوم اینترونشنال كاردیولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، ضمن بیان این‌كه درد و احساس سنگینی در قفسه سینه، مهمترین علامت بیماری‌های قلبی است،عنوان كرد: البته درد در قفسه سینه عوامل متعددی دارد، اما اگر به علت بروز ناراحتی قلبی تظاهر كرده باشد معمولا با فعالیت و استرس‌های شدید روحی آغاز و با استراحت بهتر می‌شود.

دكتر فرهاد شاكریان با اشاره به اینكه بیمارستان قلب شهید رجایی، نخستین مركز آموزشی و درمانی اینترونشنال كاردیولوژی در تمام كشور بوده و اكنون نیز بزرگترین مركز در زمینه آموزش این رشته و جذب فلوشیپ است، گفت: روش كاردیولوژی 35 سال در دنیا سابقه دارد و شامل انجام اعمال جراحی بسته چون آنژیوپلاستی قلب می‌شود.

وی ادامه داد: در كاردیولوژی دسترسی از طریق رگ‌های بزرگ داخل بدن چون رگ‌های پا و دست صورت می‌گیرد. در این روش وسایلی نظیر استنت، بالن و فنر وارد قلب شده و اعمال جراحی چون رفع انسداد عروق یا بستن سوراخ مادرزدای بین دو حفره قلب انجام می‌شود.

شاكریان ضمن بیان این‌كه در بكارگیری روش كاردیولوژی برای انجام اعمال جراحی، بیمار بیهوش نمی‌شود، بستری كوتاه مدت دارد و عوارض بیهوشی، زخم، باز شدن قفسه سینه و ایست قلبی در هنگام عمل را تحمل نمی كند، عنوان كرد: در این سپوزیوم نیز به دستاوردهای جدید این رشته، عوارض‌های احتمالی و راه‌های پیشگیری از آن‌ها، پرداخته می‌شود.

این متخصص قلب و عروق اضافه كرد: عمل های باز قلب در تمام دنیا از جمله ایران به سرعت در حال كاهش بوده و علت آن هم گسترش راه‌های جدید درمان است كه در راس آن‌ها كاردیولوژی قرار دارد. در مجموع با افت قابل توجه عمل‌های جراحی باز در سال‌های اخیر مواجه هستیم.

دبیر علمی پنجمین سمپوزیوم اینترونشنال كاردیولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، با اشاره به اینكه تنگی عروق كرونر، بالاترین آمار مربوط به جراحی‌های بسته را به خود اختصاص داده است اظهار كرد: تنها جراحی‌های بسیار پیچیده به صورت باز جراحی می‌شوند.

شاكریان اضافه كرد: شیوع بیماری‌های قلبی مادرزادی، به طور متوسط كمتر از یك درصد است. به این معنا كه كمتر از یك درصد نوزادانی كه به دنیا می‌آیند، بیماری قلبی مادرزادی دارند كه به محض تشخیص باید درمان شوند.

وی درباره تنگی عروق كرونر توضیح داد: تنگی عروق با صنعتی تر شدن جوامع گسترش یافت و اكنون از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر در جهان است. از جمله عوامل خطرساز ابتلا به این بیماری می‌توان به چربی و فشار خون بالا، دیابت، كم تحركی، رژیم‌های غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و همچنین عوامل ژنتیكی اشاره كرد.

به گفته شاكریان، ژنتیك نقش مهمی در بروز بیماری های قلبی دارد و به طور معمول اشخاصی كه به علت برخورداری از زمینه‌های ژنتیكی دچار بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شوند، در سنین پایین‌تر، درگیری‌های وسیع تری پیدا می‌كنند.

دبیر علمی پنجمین سمپوزیوم اینترونشنال كاردیولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی به مردم توصیه كرد كهسعی كنند زندگی سالمی هم از نظر تغذیه‌ای و هم از لحاظ اجتناب از مصرف دخانیات، كنترل چربی،‌ قند، فشار خون و چكاپ منظم داشته باشند و در صورت بروز علائم شایع بیماری‌های قلبی كه شامل درد قفسه سینه و محدودیت فعالیت می شود به پزشك مراجعه كنند تا بتوان در صورت مشاهده بیماری هر چه سریع‌تر به امر درمان پرداخت.

وی ادامه داد: مهمترین علامت بیماری های قلبی، درد یا احساس سنگینی در قفسه سینه است. البته علل متعددی می تواند داشته باشد كه مهمترین آن‌ها بیماری‌های قلبی است. در صورتی كه درد قفسه سینه به دنبال بروز ناراحتی قلبی ایجاد شده باشد معمولا با فعالیت و استرس‌های شدید روحی آغاز و با استراحت بهتر می‌شود.

دبیر علمی پنجمین سمپوزیوم اینترونشنال كاردیولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، در ادامه تپش قلب را یك علامت غیر اختصاصی برای بیماری‌های قلبی دانست و عنوان كرد: ممكن است هر شخصی كه ورزش می‌كند، دچار تپش قلب بشود. تپش قلب به معنای احساس كردن ضربان قلب است كه در حالت عادی صورت نمی پذیرد، اما زمانی كه شما این ضربان را احساس می‌كنید، یعنی دچار تپش قلب شده‌اید.

 

مصرف یك قهوه غلیظ یا وارد آمدن استرس روحی به هر شخصی ممكن است وی را دچار تپش قلب كند كه یك واكنش طبیعی است. اما اگر تپش قلب در مواقعی چون زمان استراحت و یا خواب اتفاق بیفتد نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشك دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :Farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی  :
چند توصيه برای يك صبحانه كامل
طرفداران فست فود چگونه لاغر شوند؟!
هم پس انداز کنید و هم سلامتی را به خود بازگردانید!!
شما هم فست فود می‌خورید؟!
ویتامین اضافی در بدن; خوب یا بد؟!!