گیاه شیرین‌بیان دارای تركیب‌هایی به نام گلیسریزین است كه برای كاهش التهاب‌های پوستی به كار می‌رود...

 

 شیرین‌بیان از زمان قدیم به عنوان یکی از بهترین جلوگیری‌کننده‌ها و درمان‌کننده‌های التهاب و زخم‌های معده مورد استفاده است و در حال حاضر نیز به این منظور مصرف می‌شود...

 به طور کلی خواص اصلی و به اثبات رسیده شیرین‌بیان عبارتند از: آثار ضدزخم معده، ضدالتهاب، خلط‌آور و ضدسرفه. اشکال دارویی مختلفی از این گیاه در بازار جهان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پودر سینه، شربت، چای و قرص یا دراژه شیرین‌بیان اشاره کرد.

نکته مهم و قابل‌توجه در رابطه با مصرف شیرین‌بیان، عوارضی از جمله احتباس آب در بدن، کاهش سدیم و افزایش پتاسیم و فشارخون است که در اثر مصرف روزانه بیش از 50 گرم و به مدت بیش از 6 هفته ممکن است رخ دهد، بنابراین مصرف فرآورده‌های شیرین‌بیان باید با احتیاط باشد و همزمان موادی که پتاسیم دارند مانند موز و زردآلوی خشک مصرف شود. افراد مبتلا به فشارخون بالا و زمینه آن نیز باید فرآورده‌های شیرین‌بیان را با احتیاط مصرف کنند.

از عصاره گیاه‌ شیرین‌بیان و با استخراج تركیب گلیسریزین پمادهایی برای روی پوست تهیه می‌شود كه التهاب و درد پوست را کم می‌کند. البته شیرین‌بیان خاصیت ضدمیكروبی هم دارد و می‌تواند تا حدی از بروز عفونت‌های پوستی جلوگیری كند. این گیاه همراه چند گیاه دیگر كه خواص ضدمیكروبی قوی، ضدجوش و آكنه، ضدالتهابی، مرطوب‌كننده قوی و... دارند به شكل صنعتی به صورت ماسك درآمده است. ت

هیه ماسك این گیاه به تنهایی یا همراه با گیاهان دیگر در منزل توصیه نمی‌شود، زیرا لازم است فرمولاسیون و غلظت عصاره این گیاهان تنظیم شود تا به‌راحتی جذب پوست شود. بهتر است آن را از داروخانه‌ها تهیه كنید اما بهترین ماسكی كه در خانه می‌توان تهیه كرد، ماسك له‌شده میوه‌هاست كه برای نرمی و لطافت پوست مفید است!
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
میوه های فیبر دار بخورید!
آیا می دانید فیبر شما را لاغر میکند؟چه خوراکیهایی فیبر دارند؟
فیبر عمر شما را طولانی می کند!
سودمندی فیبر در كاهش عوارض بارداری
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟