آیا می دانید چه نوشیدنی باعث تنبلی معده شما می شود؟


تنبلی معده با نوشابه‌های گازدار

گاز موجود در این نوشیدنی‌ها هنگام مصرف پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که فرد احساس بهتری از مصرف آن داشته باشد.

نوشیدنی‌های گازدار در جوامع امروز به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها هستند و هر روز شکلی جدید از آنها تولید و روانه بازار می‌شود. در واقع یک نوشیدنی گازدار در مقایسه با نمونه بدون گاز (FLAT) همان نوشیدنی هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی ندارد اما اینکه چرا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنند تنها یک پاسخ دارد: تغییر ذائقه.

درحقیقت عاملی که باعث پرطرفداربودن نوشابه‌های گازدار نزد مصرف‌کنندگان می‌شود احساس خوشایندی است که ذائقه بیشتر افراد آن را می‌پسندد. گاز موجود در این نوشیدنی‌ها هنگام مصرف پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که فرد احساس بهتری از مصرف آن داشته باشد.

البته گاز موجود در این نوشیدنی‌ها در سیستم گوارش و عمل هضم غذا نیز تاثیراتی دارد. نوشیدنی‌های گازدار با ایجاد حالت اسیدی باعث هضم بهتر مواد غذایی در معده می‌شوند. این ویژگی نکته ای است که از سال‌های دور، مردم به طور تجربی به آن پی برده بودند و برای کمک به هضم غذا از آن استفاده می کردند.

البته باید یک نکته را نیز درمورد مصرف نوشیدنی‌های گازدار مورد توجه قرار دهیم و آن، این است که مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها در طولانی مدت باعث می‌شود سیستم گوارش به میزان اسیدی که به طور مصنوعی همراه با نوشیدنی وارد بدن می شود، عادت کند.

 

اگر این کار برای بدن به صورت عادت درآید دستگاه گوارش همواره نیازمند ورود این مقدار اسید به معده خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد، عمل هضم غذا به شکل مطلوب انجام نمی‌شود و به اصطلاح قدیمی‌ترها معده تنبل می‌شود. اگر مضرات دیگر نوشابه‌های گازدار از قبیل وجود قند فراوان و جلوگیری از جذب کلسیم را درنظر نگیریم گاز این نوشابه‌ها به تنهایی زیان خاصی برای مصرف‌کننده ندارد و لطمه ای نیز به کیفیت و ارزش غذایی نوشیدنی نمی‌زند.
 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: Hamshahrionline.ir 

مطالب پیشنهادی :
قویترین ضد نفخ گیاهی!!
از بین برنده نفخ وحالت تهوع
اختلالات عصبی میتواند منجر به نفخ معده شود
خواص رازیانه
ضد اسپاسم معده و روده