آیا شما هرروز بیشتر از 4 ساعت پشت كامپیوتر یا روی صندلی می‌نشینید؟


اگر پاسختان به این سوال مثبت است باید بدانید كه ادامه این روند ممكن است سلامت شما را به خطر بیندازد.

 آمارها نشان می‌دهد ریسك بیماری‌های قلبی در افراد پشت میزنشین تا ۶۴ درصد بیشتر از دیگران است. به عبارتی این قضیه می‌تواند تا حدود ۷ سال از سال‌های مفید و سالم زندگی را كاهش دهد یا حتی ثابت شده كه بسیاری از انواع سرطان در این اشخاص شایع‌تر است. انواع و اقسام مشكلات دیگر هم ممكن است به خاطر كاهش تحرك بدن یا وضع نامناسب نشستن در پشت میزنشین‌ها دیده شود.این عوارض آنقدر جدی است كه جدیدترین تحقیقات، بیماری‌هایی را كه بر اثر نشستن بیش از اندازه به وجود می‌آیند و به «بیماری نشستن» معروفند، با عوارض جانبی سیگار كشیدن برابر می‌دانند.

به‌طور كلی محققان نشستن طولانی‌مدت را با بیماری‌های مختلف و مرگ‌های زودهنگام بخصوص بیماری‌های قلبی‌- عروقی مرتبط می‌دانند.

در یكی از این مطالعات مشخص شد احتمال مرگ افراد بزرگسالی كه بیش از 4 ساعت مقابل تلویزیون می‌نشینند، در اثر نارسایی‌های قلبی عروقی به نسبت بزرگسالانی كه كمتر از 2 ساعت در برابر تلویزیون می‌نشینند 80 درصد خواهد بود. مطالعه‌ای دیگر نشان داده است قند خون با كاهش پیدا كردن فعالیت، رو به افزایش می‌گذارد.

 

البته این خطر مستقل از دیگر خطرات مرگ‌آوری مانند سیگار كشیدن یا رژیم نامناسب غذایی است. هر چند عوارض این كم‌تحركی زیاد است، اما راه‌حل‌های ساده‌ای هم دارد. به اعتقاد بسیاری از متخصصان راه‌حل این تهدید جدی ایستادن است، زیرا هنگام ایستادن 3 برابر نشستن كالری مصرف می‌شود و فعالیت‌های ماهیچه‌ای كه با ایستادن درگیر است، به سوختن انرژی بیشتری منجر خواهد شد. راه‌حل عملی دیگری هم برای این دسته افراد ارائه می‌شود. 1ـ هر ساعت یكبار از جایتان بلند شوید. 2 ـ هر روز ۳۰ دقیقه فعالیت جسمی داشته باشید.

در بهترین حالت شما می‌توانید این 2 كار را با هم تركیب كنید. یعنی از جایتان بلند شوید و مدت زمان معقولی فعالیت جسمی داشته باشید. این فعالیت جسمی به این معنا نیست كه هر یك ساعت یكبار بروید و برای خودتان چایی بریزید. این كار نه‌تنها فعالیت خاصی حساب نمی‌شود، بلكه ممكن است یك دقیق هم طول نكشد. البته اگر نمی‌توانید ۳۰ دقیقه یكجا فعالیت كنید، مهم نیست. می‌توانید این مقدار را به بخش‌‌های ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم كنید تا هم از كارتان عقب نمانید و هم بدنتان یك فعالیت درست و حسابی را تجربه كند.
فعالیت مورد نظر ما هر كاری است كه بدن را كمی به تكاپو بیندازد. شاید اگر كمی به دور و بر خود نگاه كنید شما هم راه‌های تازه‌ای برای افزایش فعالیت بدنی خود در طول روز پیدا كنید. 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:

6 اشتباه جالب و رایج درباره كمردرد!!
7 راه رهایی از کمر درد

نسخه ورزشی برای کمردرد

ورزشهایی که کمردرد را بدتر میکنند

9 ورزش کمردرد +تصویر